AJ Plug, meervoudig Award-winnares komt met een bluesalbum zoals blues moet zijn. Over het leven en wat je bezig houdt. De arbeiders op de plantage zongen over hun ellende en je voelde de pijn in hun hart. Zie daar de overeenkomst met ‘Killer King’.

AJ (Alexandra Jolanda) kreeg in mei 2019 de diagnose slokdarmkanker. Na een lang proces van chemo’s, bestralingen en operatie stapte ze in 2021 weer de studio in. In elk nummer voel je de pijn van elke fase in het genezingsproces. Zoals Alexandra zelf vertelde in een interview: “We hadden een deadline gepland op half mei maar ik had in het begin geen idee waar ik over moest gaan schrijven. We zijn toen gaan kijken naar het materiaal dat we nog hadden liggen maar dat werkte niet, je wilt toch een album uitbrengen met wat je nu bezighoudt. Ik dacht ook dat iedereen een soort doom-CD van mij verwachtte maar ik ga godverdomme geen doom-CD maken. Waar wil je dat ik over schrijf? Ik werd opstandig en dat kwam denk ik omdat ik heel veel, vooral vervelende dingen, verdrongen had. Nu ben ik aan het schrijven en zitten daar toch mijn ervaringen in. Dat is soms best moeilijk want het is heel confronterend maar ik vind het nu fijn dat ik het van me af kan schrijven en misschien heeft een ander er ook wat aan, vindt iemand daar troost in of herkent zichzelf erin.”
En dat is gelukt.

De eerste regel van ‘Killer King’ de titelsong “I’m a victim baby van een Killer King”, komt al boem meteen binnen. Dan de tweede track, ‘The Shape I’m in’. “I tried to climb a mountain, but the top seems out of reach.” ‘Gimme a Smile’, waarin ze begint met een gesprek met haar ouders. Blues zoals blues moet zijn uit het hart naar je hart. Het gaat hier te ver om elk nummer aan te halen, maar dat dit album voor velen steun zal geven mag duidelijk zijn. De kracht is terug bij AJ om weer te zingen en op te treden. Samen met haar partner en gitarist heeft ze haar ziekte overwonnen en een prachtig album gemaakt over wat je in die situatie allemaal mee moet maken. Je hebt geen keus, zoals bezongen in ’Never Gonna Stop’.

Met de hulp van topmuzikanten als gitarist/producer Guy Smeets, toetsenist Roel Spanjers en drummer Arie Verhaar is Killer King een hele muzikale en toegankelijke bluesrockplaat geworden, met hier en daar een rauw randje. “Het is een eerlijke plaat, geen bullshit. Het zijn geen liedjes over leuk stappen op de zaterdagavond, dat mag duidelijk zijn. Iedere song gaat echt ergens over. Hopelijk bieden ze herkenning en troost.” (8/10) (Django Music)

Deel: