Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, juni 17
    Trending
    • Win kaarten voor Arch Enemy in AFAS Live
    • Bryyo – Presence
    • Helloween kondigt nieuw album ‘Giants & Monsters’ aan
    • Tyreek McDole – Open Up Your Senses
    • RetRock liet Waalwijk dansen en rocken
    • Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim
    • Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer
    • New Model Army zet Muziekgieterij in vuur en vlam
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Ziggo Dome meegezogen in The World of Hans Zimmer
    Concertverslag

    Ziggo Dome meegezogen in The World of Hans Zimmer

    By Norman van den Wildenberg12 november 2019

    Zonder ook maar één hitsingle in de lijsten te hebben gehad, mag Hans Zimmer gerekend worden tot de grootsten der aarde in de hedendaagse muziek. Door zijn uitgebreide catalogus van filmmuziek is er vrijwel geen mens ter wereld te vinden die nog nooit minstens één muziekstuk van de Duitser heeft gehoord. Met muziek voor films als ‘Rainman’, ‘Thelma and Louise’, de ‘Dark Knight’-trilogie, ‘Pirates of the Caribbean’, ‘Lion King’ of zijn muzikale meesterwerk ‘Gladiator’, heeft de componist zijn plekje in de muzikale wereld wel verdiend. Een plek, die over honderden jaren zal staan tussen namen als Bach, Mozart, Brahms, Britten en John Williams (onder andere ‘Star Wars’). Maar nu wordt hij nog niet gezien als klassiek componist, mede door zijn New Wave-achtergrond; Zimmer maakte voordat hij de wereld van de filmmuziek betrad nog even deel uit van de imposante bezetting van The Buggles (‘Video killed the radiostar’).

    Ondanks zijn imposante repertoire treedt de man niet heel vaak op. Sowieso niet voor 2000, toen hij zijn eerste concert gaf. Pas vanaf 2016 tourt hij nog wel eens, maar meestal wordt zijn muziek uitgevoerd door een groot orkest, waarbij Zimmer als curator en regisseur optreedt. Zo ook in de uitverkochte Ziggo Dome, maandagavond.

    Door het Belarusian Bolshoi Theatre Orchestra uit Wit-Rusland, aangevuld door het Wit-Russische radio- en televisiekoor, werd de Amsterdamse zaal maandag overladen met de meest prachtige filmmuziek. Onder leiding van Gavin Greenaway, de soundtrack-dirigent van Hans Zimmer, en Zimmer’s bekendste solisten als Lisa Gerrard, celliste Tina Guo, ‘Pirates’-fluitist Pedro Eustache, werden nummers van Zimmer vertolkt als ware het de eerste uitvoeringen ooit.

    Het ruim drie uur durende spektakel ving bombastisch aan met de ‘Suite’ uit ‘The Dark Night’ om over te gaan naar ‘King Arthur’. Het mooie van ‘The World of Hans Zimmer’ was wellicht dat men beelden van de films de muziek liet begeleiden, waarbij je zin kreeg een film te bezien die je verder slechts van naam kende. En toch, de achtergrondbeelden waren ook grootste afleiding. Positief maar ook in negatieve zin, aangezien de op beeld overgezette live beelden een fractie van een seconde later werden vertoond, en het hele schouwspel soms op een foute nasynchronisatie liet lijken. Jammer, want het zal zeker niet aan het orkest en de solisten hebben gelegen, die zich vol overgave op het werk van Zimmer stortten.

    Maestro Gavin Greenaway had de taak het geheel in goede banen te leiden. Greenaway voldeed, maar niet meer dan dat. Muzikaal gezien klopte het volkomen, maar meer dan de juiste maat aangeven leek de dirigent niet te doen. Juist bij de goede vriend van Zimmer mistte de passie. Passie die bijvoorbeeld wel goed te voelen was bij Eustache, die meer aparte fluiten bij had dan Jan Akkerman gitaren op tournee meevoert. Een ware publiekslieveling, net als toetseniste Eliane Correa en percussioniste Aleksandra Šuklar. Die laatste maakte veel indruk met haar perfect getimede spel op de buisklokken, die door zijn herdere toon strak getimed dient te zijn, en was. Maar last but not least was de grote ster van de avond Dead Can Dance zangeres en hoge sopraan Lisa Gerrard, die de vertolkingen van de stukken uit onder anderen ‘Gladiator’ naar grote hoogtes deed stijgen.

    The World of Hans Zimmer werd tussen de stukken in onderbroken door Zimmer zelf, die via vooraf opgenomen video’s de stukken verklaarde en aan elkaar praatte. Al dan niet vergezeld door een muzikale vriend. Soms humoristisch, soms serieus, maar altijd informatief en toevoegend. Het was het volmaakte plaatje van The World of Hans Zimmer. Een wereld die via de films geschapen werd en Ziggo Dome maandag naar een andere wereld bracht.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip dinsdag 12 november: Greta Van Fleet in AFAS Live
    Next Article Normaal keert terug naar Lochem

    Related Posts

    Win kaarten voor Arch Enemy in AFAS Live

    Bryyo – Presence

    Helloween kondigt nieuw album ‘Giants & Monsters’ aan


    RSS Muzikantenbank
    • Gitarist zoekt band
    • Jazz muzikanten gezocht
    • Toetsenist cq accordeonist
    • Bassist zoekt hard/ prog rock band
    • Gezellige gitarist gezocht
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.