Lonely The Brave: Things Will Matter
Lonely The Brave is een van de meest veelbelovende Britse bands op dit moment. Het debuutalbum ‘The Day’s War’ uit 2014 is gevuld met een sprankelende mix van post-hardcore, shoegaze en alternatieve rock. Tweede album ‘Things Will Matter’ kwam op 20 mei uit en staat vol met ijzersterke nummers die de imposante stem van frontman David Jakes in een goed licht zetten. Sterkste nummers op ‘Things Will Matter’ zijn ‘Play Dead’, dat iets weg heeft van Radiohead dat de begintijd van U2 en The Cure probeert te imiteren, en het bijna 8 minuten durende ‘Jaws Of Hell’, dat niets te wensen overlaat en het gehele spectrum aan stijlen dat Lonely The Brave bestrijkt ineen vat. Een opvolger van een ijzersterk debuut is altijd moeilijk, Lonely The Brave slaagt echter met vlag en griffel. (8/10) (Kobalt) (Door: Norman van den Wildenberg)

Albany Down – The Outer Reach
Albany Down bestaat sinds 2007 en heeft zich laten inspireren door o.a: Muse, Cream, Foo Fighters, Aerosmith en Led Zeppelin. ‘The outer reach’ bevat wat meer heavy rocknummers dan op hun voorgaande albums en dat is een aardige ommeslag voor de band. Albany Down heeft er echter niet alles uit gehaald wat er in zit. Niet bij alle nummers is het geluid perfect. Soms is de balans in volume niet optimaal. Het orgel en strijkers geven een meerwaarde aan dit rock album. Binnen het uur hoor je 11 heel diverse nummers, waarvan de meeste in je hoofd blijven kleven. (7,5/10) (Eigen beheer) (Door: Esther Kessel-Tamerus)

Luka Bloom – Frúgalisto
Al ruim vijfendertig jaar brengt Luka Bloom prachtige albums uit die niet direct in een hokje te plaatsen zijn. Het wordt nogal eens onder de folk-noemer gestopt, maar er zijn ook invloeden uit tal van andere muzieksoorten te vinden op zijn album, zoals alternatieve pop, rock, reggae en zelfs rap. De Ierse singer-songwriter heeft dan ook een geheel eigen stijl ontwikkeld, waarbij hij zijn warme stemgeluid uitsluitend met akoestisch gitaarspel begeleidt. Na zijn voorgaande album ‘This New Morning’ verhuisde Bloom naar het Westen van Ierland. De ontmoetingen met een compleet nieuwe wereld vormden de inspiratie voor ‘Frúgalisto’. Zoals we van Luka Bloom gewend zijn, zijn het teksten die recht uit het hart komen. Sterkere nummers op de plaat zijn ‘Give It a Go’, ‘Wave Up To the Shore’ en de typisch Ierse ‘Berkeley Lullaby’. (8/10) (V2 Records) (Door: Norman van den Wildenberg)