Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zondag, november 16
    Trending
    • Calum Scott verovert de AFAS Live
    • Parels van de Popmuziek: Het Verhaal achter The Rock Steady Crew – ‘(Hey You) The Rock Steady Crew’
    • Album recensie overzicht: Celeste, Odonis Odonis en meer
    • The Waterboys in Muziekgebouw Eindhoven vol literaire rock en tijdloze klassiekers
    • Orchestra Baobab bewijst in Heerlen dat vijf decennia groove geen vervaldatum kent
    • Album recensie overzicht: FKA twigs, Cheap Trick en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 14 november 2025
    • Jasmine Jethwa ontroert in een uitverkocht Café Café
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Column»Gastcolumn: Dave Grohl’s ‘Sound City’ en de onbetaalbaarheid van authenticiteit.
    Column

    Gastcolumn: Dave Grohl’s ‘Sound City’ en de onbetaalbaarheid van authenticiteit.

    By Rempe Kooij12 februari 2013

    Rempe Kooij is, als the Frostman, zanger/gitarist en componist/producer van de Nederlandse artrock groep Pole Shift Survival Group. In deze column vertelt hij welke Pole shift hij heeft meegemaakt en wat voor consequenties dat heeft:

    Vorige week op aanraden van een vriend, legaal de nieuwe documentaire van Dave Grohl aangeschaft, Sound City. Voor iedere muziekliefhebber en muzikant een absolute aanrader. In het kort, Dave Grohl heeft de oude Neve mengtafel gekocht van de legendarische Californische studio ‘Sound City’. De studio waar eigenlijk de gehele jaren zeventig sonisch zijn vastgelegd. Op band oftewel Reel to Reel natuurlijk.

    Die Neve mixer staat nu in de Dave zijn eigen studio, want ‘Sound City’ is ondertussen failliet door de aanhoudende malaise in de muziekindustrie. De documentaire word gaandeweg een terecht pleidooi voor muzikale authenticiteit, iets waar ik een groot voorstander van ben.

    Eigenlijk word er een formule gegeven voor muzikale authenticiteit die er ongeveer als volgt uitziet: Paul Mc Cartney + Dave Grohl + John Foggerty + Neve mengtafel + tijd om 150 takes te doen op band in mooie studio = authentieke muziek.

    Dus, voor alle mensen die thuis achter hun laptop zitten, lekker te Pro-tool-en. Je doet iets ‘verkeerds’. Je maakt misschien wel muziek, maar authentiek is die zeker niet.

    Voor de wiskundige fanaten onder ons muzikanten zal ik de rekensom even maken. Benodigde bedrag om Paul + Dave + John te overtuigen van het feit dat ze je studiogroep worden waarschijnlijk rond de 2 ton. Vintage Neve mengtafel 1,5 miljoen eurootjes. Studio tijd plus Reel to Reel voor een heel album (150 takes x 3 minuten gedeeld door 20 x 12 x 500 euro + 12 x 1500 euro) 150.000 euro en dan natuurlijk nog mixen en masteren en alle overige kosten…..

    Conclusie: Hoezeer ik het ook eens ben met Dave’s visie, voor ons gewone stervelingen is authenticiteit (tegenwoordig?) onbetaalbaar. We zullen dus dienen te roeien met de riemen die we hebben. Pro-tool-en dus.

    Andere conclusie: Als we meer authentieke muziek willen horen zullen we, als muziekconsument, dus weer dienen te gaan betalen voor onze consumptie en zal er als de wiedeweerga een oplossing gevonden dienen te worden voor het download probleem.

    Anders zullen we genoegen dienen te nemen met de goedkope (lees gratis) on- authentieke Pro-tool muzikanten of met de dure muziek van de multimiljonairs die we vanaf nu af aan de authenticiteit-Maffia zullen noemen. Mooie combinatie trouwens: Muziek-politie en authenticiteit-Maffia.

    Welterusten,

    The Frostman.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article[Afgelopen] Win de DVD van het Groot Niet Te Vermijden – Long Way Home
    Next Article Weer nieuwe namen Best Kept Secret

    Related Posts

    Dany Lademacher: De Belgische gitaarvirtuoos, die half Nederlands werd

    Bowie in Beeld: De muzikale ontwikkeling van David Bowie

    De gitaar van Rory


    RSS Muzikantenbank
    • Ervaren bassist in Amsterdam zoek band
    • Op zoek naar metal band!
    • Experienced Bassist Looking for Rock/Pop Band in Amsterdam
    • Gitarist zoekt band
    • Toetsenist gezocht voor regionale coverband
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.