Misschien wel een van ’s werelds beste drummers, Gavin Harrison. Speelde op albums van Claudio Baglioni, Lisa Standfield, Incognito, Iggy Pop, Dizrhytmia (met Jacko Jackzyk, die hem later bij Level 42 haalde, als drummer nam op vrijwel al zijn solo-albums en introduceerde bij King Krimson), en nog vele, vele meer. En natuurlijk bekend als drummer van Porcupine Tree, de progressieve rockband die sinds 1989 vrijwel ieder jaar een album uitbracht. Tot 2009, want sindsdien is er niets meer van de band waar Harrison drumt verschenen.

Goed, 2009 was een topjaar, niet alleen met een album van Porcupine Tree, maar ook van Dave Steward (nee, niet die) & Barbara Gaskin, Fjieri, OSI (waar hij Dreamtheatre-drummer Mike Portnoy verving) en Steve Thorn, maar zeker ook van zijn definitieve muzikale samenwerking met multi-instrumentalist Ø5rix, ‘Circles’. Het gaf voor Harrison de voldoening om door te gaan met het project en inmiddels ligt deel drie van de samenwerking in de rekken.

Een album dat logischerwijs vol staat met drumtechnische hoogstandjes, en wat frivoler is dan zijn eerste solo-cd die ik heel wat jaren geleden met moeite uit Engeland moest laten overkomen, ‘Sanity and Gravity’. ‘The man who sold himself’ is te omvatten als een experimentele mix tussen progressieve rock en experimentele jazz-fusion, waarbij de grenzen met regelmaat worden opgezocht. Met hier en daar een vette knipoog naar het oudere solo-werk van Sting laat zeker Ø5rix van zich horen. En dan vergeten we de theatrale, soms musical-achtige fragmenten nog.

Waar de meeste drummers slechts tot hun recht komen op een concert tijdens een drumsolo, drumt Harrison op ‘The man who sold himself’ de hele plaat door alsof zijn leven er van af hangt. Een drumsolo van een album vol, met een goede mix met het bass- , percussie- en toetsenspel, en wat dan nog allemaal wel weer van Ø5rix, die het album vervolmaakt. Voor het juiste luistergenot komt de cd dan ook met bonus DVD, met daarop een 5.1 audiomix, voor het nog perfectere geluid. Een beleving optima forma. Een dikke voldoende voor de samenwerking, een goed voor het experiment en een dikke griffel voor de muzikaliteit! (8/10) (KScope)


Deel: