Voorafgaand aan het optreden van Heidevolk tijdens het Gesel XL festival in Luxor Live in Arnhem, ben ik in de gelegenheid geweest om een paar vragen te stellen aan gitarist Reamon Bomenbreker en Rowan Roodbaert (basgitaar). Met een nieuwe cd ('Batavi') uit, genoeg stof om over te praten. Ik sprak met ze over de cd, de inspiratie voor de Nederlandstalige folkmetal en meer.

Wat me opvalt na het beluisteren van jullie CD is dat het heel strak geproduceerd is. Nu is jullie label afkomstig uit het Duits taalgebied, Oostenrijk welteverstaan. In het Duitse taalgebied is met name in de jaren '80 is de basis gelegd voor veel Europese metal (red. Venom, Destruction, Celtic Frost, Kreator, Sodom). Is dat van invloed geweest op de hoge kwaliteit van de muzikale uitvoering op de CD? "Nee, dat is niet van invloed geweest. We zijn vanaf 2002 bezig en iedere keer verbeter je jezelf en leer je van fouten. Wat ook meespeelt: we beschikken over meer tijd en geld, dat leidt tot betere kwaliteit. Nico, onze geluidsman, heeft de instrumenten opgenomen behalve de drums, die heeft Peter Tägtgren (red. Bekend van onder andere Hypocrisy) geproduceerd. Peter zat er heel strak bovenop met click tracks en tolereerde geen enkele afwijking. Peter heeft ook de uiteindelijke mix gemaakt."

Metal is niet weggelegd voor een heel breed publiek. Op een enkele opleving na, zoals begin jaren '90 met Metallica is er bijvoorbeeld bij de publieke omroep weinig aandacht voor dit genre. Maar als je dan in Wikipedia rondneust zie je dat Heidevolk worden geschaard bij Folk- of Vikingmetal en daarnaast wordt er ook gesproken over Paganmetal. Daarnaast heb je ook nog allerlei stromingen als Grind- en Metalcore. Ik vind dat opmerkelijk voor een genre dat in zijn geheel een beperkt publiek aanspreekt. Hoe klasseren jullie jezelf eigenlijk? "Ja, er is sprake van Folkinvloeden maar om nou echt te zeggen dat we bij een stroming thuishoren… Kijk in de jaren '80 was het eenvoudig: je had speedmetal, trashmetal, deathmetal, tja… Kijk Heidevolk is niet tot een genre te beperken."

Vertel eens wat over jullie ontstaansgeschiedenis. Vanwaar de keuze voor het Nederlands, de teksten en het thema? "We delen een gemeenschappelijke interesse: het oude Europa. Het echt oude Europa van lang geleden. En dan bedoel ik het stukje Europa hier. Bij Arnhem, de Veluwe, wat zich hier heeft afgespeeld. Dat inspireert ons. De oude beschaving van toen. De tijd dat de Batavieren samen gingen werken met de Romeinen is bijvoorbeeld van invloed geweest op het album 'Batavi'. Wat toen heeft plaatsgevonden vinden we interessant. Afzonderlijk van elkaar hebben we daar ook wat mee. Het is dus vanzelf zo ontstaan."

Wat mij opvalt in jullie werk en de manier waarop jullie naar buiten treden is dat het theatraal is. Daarnaast geven jullie aan dat 'Batavi' een conceptalbum is geworden. Gezien de thematiek kan ik bijna een vergelijking gaan trekken met Wagneriaanse opera’s. Denk bijvoorbeeld aan de Walküre. Hoe zien jullie dat? "We zijn inmiddels 10 jaar bezig en met Batavi zijn we wel tot een conceptalbum gekomen dat een samenhangend geheel geworden is. Geen CD met een aantal nummers erop, maar een echt geheel. Dat is eigenlijk zo gegroeid. Maar de link met bijvoorbeeld Wagner, daar hebben we eigenlijk nooit zo over nagedacht…"

Onze staatssecretaris van Onderwijs en Cultuur, Halbe Zijlstra, schijnt een liefhebber te zijn van Metallica. Kennelijk heeft ie een zwak voor Metal. Hebben jullie gezien de bezuinigingen die plaatsvinden nog een boodschap voor hem? "Weet je, in het verleden hebben we twee keer ondersteuning gehad van de overheid. Zonder deze steun waren we niet gekomen waar we nu staan. Die steun hadden we nodig voor heel praktische zaken: Onze toursupport moest worden betaald. Kijk als je gaat touren en nog niet bekend bent maak je gewoon kosten. En het gaat echt niet om onszelf want we hebben allemaal een full-time job om onszelf in ons eigen levensonderhoud te voorzien. Muziek is onze passie. Maar het is wél belangrijk geweest dat we die steun hebben gehad. Oké, het was wel een ontzettend gedoe met formulieren, verantwoordingen en voorwaarden als: dat je op een aantal kernpodia moet optreden. Maar door deze steun hebben we écht stappen kunnen zetten en hebben we mensen tegen lage kosten kennis kunnen laten maken met onze muziek. Overigens wat toegankelijkheid betreft: aan onze muziek, thematiek en de keuze voor het Nederlands zal het niet liggen. We hebben op Scandinavië na zo’n beetje in heel Europa gespeeld en we hebben ook gespeeld op festivals waar andere muziek ten gehore werd gebracht: bijvoorbeeld folkfestivals en we hebben een keer met Normaal opgetreden. Dus onze boodschap voor de staatssecretaris zou zijn om – als je weinig geld hebt – muziekcultuur die betaalbaar is voor een breed publiek te steunen in plaats van kostbare cultuur voor een smal publiek te sponsoren." (red. entree kostte deze avond EUR 7,50).

'Batavi' is vanaf nu in de hardere winkels te koop en een echter aanrader.

Deel: