Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    woensdag, juli 16
    Trending
    • sombr naar AFAS Live
    • Alter Bridge naar Ziggo Dome
    • Lorna Shore naar AFAS Live
    • Queens of the Stone Age naar Carré
    • Kendrick & SZA ontpoppen zich als supersterren met Grand National Tour in ArenA
    • Lollapalooza Berlin viert 10-jarig jubileum met 60.000 bezoekers per dag
    • Rinus Gerritsen: Van Golden Earring naar Supersister, de kunst van opnieuw beginnen
    • Kokoroko – Tuff Times Never Last
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Lambchop – The Bible
    CD Recensie

    Lambchop – The Bible

    By Jan Vranken10 oktober 2022

    Lambchop’s nieuwste album ‘The Bible’ is al even uit. Het duurde voor mij als recensent een tijd voordat ik mijn oordeel over dit album had gevormd, laat staan dat ik het opgeschreven kreeg.

    De band werd ooit door hun eigen label omschreven als “Nashville’s most fucked up country band”. Een omschrijving die de plank net zo misslaat als de bewering dat Vladimir Putin een aardige man is. De band, als je het al zo kan noemen draait rond het enigmatische genie van Kurt Wagner. Ooit als timmerman begonnen, richtte hij Lambchop al in de late jaren ’80 van de vorige eeuw op. In 1994 verscheen hun eerste album ‘I Hope You’re Sitting Down’

    Het nieuwe album dat op 30 september is uitgekomen onder de titel ‘The Bible’ is de 18e toevoeging aan het oeuvre, en mag in alle opzichten volstrekt uniek genoemd worden. Het album telt 10 titels en is een volstrekt eclectische achtbaanrit langs jazz, country, minimal-music en eighties disco zoals die gedraaid werd in Club Paradise Garage in Soho, terwijl street artist Keith Haring er muren beschilderde en feesten hield. Hedonisme galore.

    ‘The Bible’ is zonder meer het meest avontuurlijke album dat tot nu toe in 2022 is uitgekomen. Kurt Wagner is een creatieve duizendpoot die het experiment niet uit de weg gaat maar zelfs opzoekt. Vervreemdend vocoder gebruik op zijn stem leidt tot een soort van Lou Reed on acid effect dat sommigen totaal over de kling zal jagen en het album uit het raam doet gooien. Als je echter ervoor gaat zitten en je het aandurft de ogen te sluiten om daadwerkelijk te luisteren, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open.

    Openingsnummer ‘His Song Is Sung’ is van een onaardse schoonheid. Openend met strijkers en een sonate achtig pianoarrangement lost de muziek op in de weerbarstige baritonstem van Wagner. Slechts gedragen door spaarzame pianoakkoorden sombert de door vocoders vervormde stem voort, dan, alsof een gordijn wordt opengetrokken wordt de luisteraar verrast door Beatle-esque trompetten. Wat een avontuur, en dat in minder dan zes minuten.

    ‘Little Black Boxes’ dan, fluwelen disco waarbij je jezelf inderdaad kan voorstellen dat Keith Haring erop heeft gedanst tijdens de hoogtijdagen van de Paradise Garage,  New York’s  club met het grootste en beste soundsystem ever.

    Van het jazzy ‘Daisy’ naar ‘Whatever Mortal’, waarin je vlagen van de Style Council kan terughoren ten tijde van hun ‘Confessions’ album, tot aan ‘Police dog Blues’ waarin Lou Reed samengaat met Tom Waits op een pastiche van Morcheeba/Tears for Fears achtige muziek. Je kan het zo gek niet bedenken of Lambchop flikt het, en komt er ook nog eens mee weg. Een subliem album is dit voor de echte liefhebbers, en mensen die nog gewoon een album uit willen zitten.

    In ‘Dylan at the Mousetrap’ klinkt de band dan eindelijk als een fucked up countryband maar dan wel hemels mooi. De track ‘Every Child Begins The World Again’ is niets anders dan een volledig nieuwe manier van arrangeren. Zó creatief, aan de ene kant een jazz basslijn, die door electronische noise omgeven zich een weg baant door random lijkende ritmische figuren, die allemaal een piano arrangement ondersteunen als een een slecht zittende winterjas, die toch warm genoeg blijkt te zijn. Geniaal.

    ‘The Bible’ is van de eerste tot de laatste noot een groot, overwelmend muzikaal avontuur, dat voor niemand bang is en geen enkele concessie doet. Je zal het prachtig vinden of je zal het na een paar maten gillend het raam uitgooien. Kust met emoties aanspreken en verwarren, je tot denken aanzetten. Dit album is dus kunst. Misschien wel het beste album van 2022? Luister en oordeel zelf. (9/10) (Merge)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArctic Monkeys komen naar Ziggo Dome
    Next Article Cowboy Junkies on tour: “A deep dive in the catalogue”

    Related Posts

    Alter Bridge naar Ziggo Dome

    Lorna Shore naar AFAS Live

    Queens of the Stone Age naar Carré


    RSS Muzikantenbank
    • Bassist zoekt blues/bluesrock band
    • Drummer gezocht !
    • Gezocht Muzikanten voor Rock, BluesRock & Rock&Roll
    • Innocence is op zoek naar een gitarist
    • SOUL SESSIONS Ltd zoekt 2e leadzangeres
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.