Son Little kondigt zijn nieuwe album, ‘Like Neptune’, aan dat op 9 september uitkomt via ANTI-, en brengt daarbij twee singles uit: ‘deeper’ en ‘stoned love’. Son Little levert een onvervalste overdracht van zwarte Amerikaanse muziek. Het werd geschreven in een cabin met uitzicht op de Delaware rivier in de staat New York. ‘Like Neptune’ is een kwetsbare portrettering van ongebreidelde vreugde en zelfacceptatie. Son Little zet zijn aanhoudende strijd met zijn eigen onzekerheid om in een prachtig opus over het overwinnen van generatie-trauma’s, met bluesy invloeden om zo zijn genezingsproces tot kunst om te kunnen vormen.

“In het begin van de lockdown dook ik een kast met rommel in waar ik een paar dozen vol met mijn oude notitieboeken vond,” vertelde Livingston. “Er bleken 72 boeken in te zitten. Het oudste notitieboek kreeg ik als kerstcadeau toen ik 9 was. Daarin schreef ik brieven aan mezelf over wat er in mijn leven gebeurde. Eén pagina verwijst naar een buurman in Queens die me rond mijn vijfde seksueel misbruikte. De eerste en enige keer dat ik dat erkende, pas na mijn 19e verjaardag, was toen ik mijn moeder vertelde wat er was gebeurd. Ze smeekte me om in therapie te gaan. Ik ging onder protest. Mijn poging was niet oprecht. Ik was er niet klaar voor. Ik dacht dat ik me er wel op eigen kracht doorheen kon slaan.”

Jaren van angst, depressie en paniekaanvallen volgden, vaak onderdrukt of verdoofd door alcohol, drugs of seks. Een heftig auto-ongeluk en arrestatie brachten hem uiteindelijk terug naar therapie in 2017. Met behulp van vooruitstrevende methoden zoals EMDR en ‘Somatic Healing’, begon Livingston samen met een vertrouwde therapeut de bronnen van zijn trauma te ontdekken. Maar de grootste doorbraak kwam van ‘Internal Family Systems’, een methode die reacties op trauma triggers erkent als afzonderlijke entiteiten of ‘delen’ binnen een persoon en maakt dat de patiënt in wezen gesprekken voert met de verschillende getraumatiseerde persoonlijkheden in zichzelf.

“Op een dag begon ik in therapie tegen mezelf te praten, tegen die vervelende innerlijke stem die alles bekritiseert als je iets verkeerd doet. Ik vroeg hem hoe oud hij was en hij zei ’10’. Ik vroeg of hij wist wie ik was, of hoe oud ik was en hij zei ‘nee’! Hoe vreemd het allemaal ook lijkt, het heeft geweldige resultaten gehad. Ik ben in staat om mijn innerlijke … kinderen te kalmeren en te troosten.”

Het open gesprek met zijn beschadigde zelf stelt een traditie van zwijgen over trauma’s aan de kaak die door het fundament van het genre stroomt; de impact van misbruik heeft grote invloed gehad op de muziek en levens van enkele van de meest iconische R&B artiesten. Met het album ‘Like Neptune’ laat Son Little zien dat niemand die deel uitmaakt van de traditie van R&B hoeft te denken dat trauma een noodzakelijk onderdeel is van de sound. Terwijl hij opgesloten zat middenin de pandemie dook hij in zijn notitieboeken en keerde terug naar het maken van beats om de basis van ‘Like Neptune’ te leggen met behulp van apps op zijn iPad. Later verfijnde hij de productie en voegde hij live instrumentatie toe in Ableton live- terwijl hij microdoseringen van LSD innam en zich onderdompelde in de sound van David Bowie uit de jaren ’70 en psychedelische cumbia uit het Amazonegebied uit diezelfde periode.

Son Little’s kenmerkende rasp is het belangrijkste instrument van elk nummer op een twaalf tracks tellende overpeinzing over de eeuwige strijd om tot innerlijke vrede te komen. ‘Like Neptune’ vestigt Son Little als een veelzijdige tolk en fakkeldrager van de gevierde muzikale traditie van r&b. Het resultaat is een tijdloos album dat zijn diepe innerlijke verlangen weerspiegelt om de meest stralende versie van zichzelf te worden en een positieve kracht te zijn in het leven van de mensen om hem heen.

Son Little zal in september terugkeren naar Europa en het Verenigd Koninkrijk. De tour begint in Madrid (Spanje) op 2 september, gevolgd door shows in Duitsland, Zwitserland, de Benelux, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Op 14 september is hij te zien in Paradiso-Noord in Amsterdam en op 15 september in Bird Rotterdam.

Deel: