Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    zaterdag, november 15
    Trending
    • The Waterboys in Muziekgebouw Eindhoven vol literaire rock en tijdloze klassiekers
    • Orchestra Baobab bewijst in Heerlen dat vijf decennia groove geen vervaldatum kent
    • Album recensie overzicht: FKA twigs, Cheap Trick en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 14 november 2025
    • Jasmine Jethwa ontroert in een uitverkocht Café Café
    • Frank Boeijen neemt uitverkocht Depot mee op vertrouwde reis
    • King King was zoals altijd, zeer goed in De Bosuil
    • Zara Larsson brengt zomerse sfeer naar Ziggo Dome
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Kristoffer Gildenlöw – Homebound
    CD Recensie

    Kristoffer Gildenlöw – Homebound

    By Esther Kessel-Tamerus12 juni 2020

    Zanger/multi-instrumentalist Kristoffer Gildenlöw is een bekende in de prog metal wereld. Hij werd bekend als bassist van ‘Pain of Salvation’ en momenteel speelt hij bij Kayak. ‘Homebound’ is zijn derde soloalbum, dit is net als zijn voorgaande albums rustig en sober van aard. De nummers bevatten symfonische elementen en meeslepende gitaarsolo’s. Met zijn zachte post-progressieve nummers weet hij zijn fans steeds te raken. Oorspronkelijk zou de release in april zijn, maar door de corona crisis werd dit zo’n zes weken later.

    ‘Eternal’ heeft een hele zachte start met vogelgeluiden. Er zijn sferische klanken en somber maar helder vioolspel. Deze korte instrumentale openingstrack loopt over in ‘Holy Ground’. De ingetogen sfeer gaat verder met langaanhoudende tonen van de toetsen. Verder zijn er verschillende laagjes akoestisch gitaarspel en mooie emotionele zang. Het volume wordt opgebouwd, op het moment dat je een explosie van geluid verwacht, is de muziek weer ingetogen. De zang sluit aan bij deze volumedaling. Na enkele gelijksoortige wendingen dooft dit nummer prachtig uit.

    Ook in ’Like Father Like Son’ zingt Kristoffer zijn woorden met emotie. Als gastdrummer Dirk Bruinenberg na een tijdje zijn drumstokken oppakt, drumt hij mooi zacht. Het orgel is subtiel verweven met de overige muziek. Als Kristoffer luider zingt, houdt hij de emotie in zijn stem. De licht rockende en meeslepende gitaarsolo van Paul Coenradie past prima in het geheel. De volumewisselingen vloeien prachtig in elkaar over. Ieder details is perfect gepositioneerd, alle laagjes zijn in volmaakte harmonie met elkaar.

    Het ene mooie nummer volgt het andere op. Muziek en zang zijn overal in balans. De achtergrondzang van Jan Willem Ketelaers in ‘Our Home’ smelt prachtig samen met het nogal zoete geheel. De ingetogen en soms gestapelde zang en de sobere muziek van ‘I Cried Today’ zijn subliem. Door de toename in volume en tempo wordt het geheel nog intenser. De breekbaar gezongen woorden hierna komen nu nog meer binnen. De opbouw terug naar meer volume en tempo zorgt voor een fanatische opbouw naar het einde. ‘Chelsea Hotel’ is een ode aan Lennard Cohen. Beter had deze cover niet kunnen zijn, chapeau! En met het intens gezongen ‘You Need Not Stay (Away)’ eindigt dit prachtige album.

    Liefhebbers van bijvoorbeeld ‘Deer Hunter’ en ‘Blackfield’ zullen deze negen ingetogen nummers zeker waarderen. Want ze bevatten talloze laagjes en zitten veel complexer in elkaar dan dat je in eerste instantie zou denken. Zou Kristoffer over zijn eigen gevoelens zingen? De teksten zetten je in ieder geval wel aan het denken. Bovendien is hij bijna woord voor woord te verstaan. Steeds weet hij je te raken met zijn stem, dat kan hij als geen ander. ‘Homebound’ is sober en melancholisch, toch blijft het mooi om keer op keer naar dit prachtige album te luisteren. (9/10) (New Joke Music)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFull Concert: The Who live @ the Isle of Wight Festival (1970)
    Next Article Kensington brengt videoclip uit van single ‘Island’

    Related Posts

    The Waterboys in Muziekgebouw Eindhoven vol literaire rock en tijdloze klassiekers

    Orchestra Baobab bewijst in Heerlen dat vijf decennia groove geen vervaldatum kent

    Album recensie overzicht: FKA twigs, Cheap Trick en meer


    RSS Muzikantenbank
    • Backingvocalist(e) gezocht die ook een instrument bespeeld
    • Fiddle gezocht voor country/bluegrass/Keltisch
    • Zanger(es) gezocht voor country/bluegrass/keltisch
    • Creatieve bassist(e) gezocht
    • Drummer (45) zoekt Tribute of Rock cover band in regio Breda-Dordrecht
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.