Ja, we moeten toegeven dat we The Parlotones even uit het oog (en oor) waren verloren. Na hun geweldige album ‘Stardust Galaxies’ uit 2009 met het geweldige ‘Push Me to the Floor’ leek het stil te blijven rondom de Zuid-Afrikanen. Het bleek echter gewoon slechte marketing, want de band rond frontman Kahn Morbee maakte de afgelopen jaren nog met regelmaat een album. Gelukkig is de band vanf nu ondergebracht bij het Nederlandse Butler Records, en dat heeft de band meer dan verdiend.

The Parlotones is een van de grootste Zuid-Afrikaanse rockbands en vorig jaar vierden ze hun twintigjarig bestaan. Met een tournee, maar natuurlijk ook een nieuw album, ‘China’. En nee, die titel heeft niets met het land te maken maar met de benaming van een twintigjarig huwelijk: Porselein. Maar ja, dat bekt minder lekker. ‘China’ dus. Vorig jaar uitgebracht in Zuid-Afrika zelf, maar nu gelukkig ook in hier. Gelukkig, want Zuid-Afrikaanse muziek doet het gewoon goed in ons land. Denk aan artiesten als Die Antwoord, Seether, Jack Parrow, Fokofpolisiekar, Dilana, B-Fake en Bittereinder.

Wat direct opvalt in vergelijking met het album van tien jaar geleden is dat de scherpe randjes er inmiddels af zijn. De band tourde in de laatste tien jaar inmiddels met Coldplay, Ash en Snow Patrol, en dat hoor je. The Parlotones zijn wat rustiger geworden, meer mainstream, contemporary. En van de ene kant is dat goed, van de andere kant is dat jammer. De band is daardoor wat van zijn eigen unieke geluid kwijtgeraakt. De authentieke rock is weg, ‘China’ is wat elektronischer dan de voorgangers. Is dat jammer? Laten we het houden op een nieuwe stap. Iedere artiest blijft zichzelf opnieuw uitvinden en evolueert, en zo ook The Parlotones.

Zeker single ‘Can You Feel It’ heeft duidelijk zijn invloeden van de oude Parlotones verloren en klinkt hier en daar als een mix van Coldplay en de nieuwe U2. En als je weet waar ze vandaan komen, is dat een verdienste. Maar ook nummers als ‘Like Dynamite’ en het heerlijke ‘Only The Good Die Young’ zouden zo op een album van Coldplay terecht kunnen komen. Toch is het niet alles Coldplay wat de klok slaat. Een nummer als ‘Young & The Guilty’ zou zo een vervolg kunnen zijn op Billy Joel’s ‘We didn’t start the fire’. Op ‘Golden Lion’ daarentegen hoor je gelukkig nog wat van dat vrolijke poppy geluid van vroeger terugkomen.

Al met al zijn The Parlotones geëvolueerd naar een naar een nieuw muzikaal tijdperk. Een tijdperk waarbij ze wellicht wat fans van vroeger kunnen kwijtraken, maar zeer zeker nieuwe fans erbij kunnen winnen. ‘China’ is in ieder geval een hernieuwde kennismaking met een van de beste Zuid-Afrikaanse bands van het moment. Een kennismaking die bijzonder goed is gevallen. (8/10) (Gallo/Butler Records)

Deel: