In de neogotische gewelven van DomusDela, de Augustijnenkerk (ook wel Paterskerk genoemd) in Eindhoven, gaf Bear’s Den zaterdagavond een concert. De Britse alternative country en indie folk band, nu geleid door Andrew Davie als enig permanent lid na het vertrek van medeoprichter Kevin Jones in 2025, speelde in de driebeukige kruiskerk voor een vol publiek.
De avond begon met Christof van der Ven, de Nederlandse touring muzikant van Bear’s Den zelf, die het voorprogramma verzorgde. Van der Ven, die sinds 2016 als sessiemuzikant bij de band speelt, speelde nummers van zijn ep’s ‘Summertime, Honey Tears’ en ‘Love’s Glory’. Zijn gitaarstemritueel tussen de nummers werd een terugkerend element van de avond. Het publiek begon te applaudisseren bij elke stembeurt, wat Van der Ven met humor oppikte. “Ik ben inderdaad heel goed in gitaren stemmen”, grapte hij in het Nederlands, ondanks dat hij al in 2013 naar Ierland en daarna Londen vertrok voor zijn muzikale carrière.
Het concert opende met ‘Red Earth & Pouring Rain’ van het album ‘So that you might hear me’, waarbij de akoestiek van de negentiende-eeuwse kerk goed uitkwam. De overgang naar ‘Elysium’ en ‘Blue Hours’ liet de verschillende kanten van de band horen, van rustige introspectie naar meer opbouwende momenten. ‘All That You Are’ en ‘Isaac’, het laatste nummer uit 2013, zorgden voor een rustig moment, nummers die Davie’s songwriting goed tot hun recht lieten komen. De kerk werd stil tijdens deze passages. Davie maakte tijdens deze set verschillende grappen over Van der Ven’s gitaarstemmen, wat het publiek kon waarderen.
Drummer Jools Owen speelde erg strak tijdens het concert. Soms zelfs zo strak dat het leek alsof de drums vooraf waren opgenomen. Dat was sowieso een klein minpuntje van de set: het was allemaal erg klinisch, het leek met regelmaat alsof de band stond te playbacken tijdens de nummers. Alleen tussen de nummers door merkte je dat het een live concert was, door de vrolijke praatjes van Andrew en door het stemmen van Christof.
Een hoogtepunt was het akoestische gedeelte. ‘Dew on the Vine’ werd uitgevoerd met slechts één microfoon, waarbij de galm van de driebeukige ruimte het lied ondersteunde. Dit gevolgd door ‘Sophie’ zorgde voor een bijzonder moment. Voor dit nummer stapte de band naar voren op het podium en speelde volledig zonder microfoons, waarbij alleen de natuurlijke galm van de Paterskerk als versterking diende. Je kon een speld horen vallen. Andrew gaf meermaals aan hoe bijzonder het was dat het publiek zo stil was en echt luisterde. De band was hier duidelijk blij mee.
Dat de band blij was na 8 jaar weer eens in Eindhoven te spelen, werd meermaals vernoemd. Davie gaf danook bedroefd aan dat Bear’s Den geen merchandise had meegebracht, wees hij lachend naar Van der Ven: “Maar Christof heeft wel merchandise!”, wat de goede sfeer tussen de Nederlandse muzikant en zijn Britse collega’s liet zien. ‘Don’t Let the Sun Steal You Away’, uit 2014, bracht de elektrische instrumenten terug, maar de band behield de intimiteit die ze had opgebouwd. Het spel tussen luid en zacht, elektrisch en akoestiek werkte goed in deze setting.
Later in de set bouwde de band op naar een climax. ‘Magdalene’ van het album ‘Islands’ en ‘Fuel on the Fire’ van het album ‘Red Earth & Pouring Rain’ lieten meer van de kracht van Bear’s Den horen, terwijl het publiek meezong bij ‘The Love We Stole’. ‘Spiders’ toonde een donkere kant van de band, voordat ‘Auld Wives’ en ‘Laurel Wreath’ van ‘So that you might hear me’ de spanning weer lieten zakken.
Het concert sloot af met ‘Above the Clouds of Pompeii’, waarbij veel mensen in de kerk mee neuriede met de bekende melodie. De sfeer in DomusDela paste goed bij dit nummer. De encore bestond uit twee nummers. ‘Bad Blood’ werd uitgevoerd terwijl Davie tussen het publiek liep met alleen zijn akoestische gitaar, wat voor een directe verbinding zorgde. Het concert eindigde met ‘Agape’, een woord dat ‘onvoorwaardelijke liefde’ betekent. De combinatie van de folk van Bear’s Den met de akoestiek van deze negentiende-eeuwse neogotische ruimte werkte goed en bracht alles samen tot een mooie afsluiting van het seizoen van Muziekgebouw Eindhoven, dat het concert organiseerde.