Er zit tien jaar tussen het eerste album ‘Lucid Musings’ van pianist en producer Daan Herweg en zijn
onlangs verschenen kersverse plaat ‘In Search Of The Lost Chord’. Dat is een hele periode en lag ook
niet in de lijn der verwachting. Herweg wilde op reguliere basis jazzmuziek componeren en
uitbrengen. Maar je kan nog zoveel plannen maken in het leven, door andere zaken kan alles
plotseling veranderen. De ouders van Herweg werden ernstig ziek en overleden respectievelijk in
2018 en 2019. De waardevolle les die hij hieruit heeft geleerd, is dat het leven van een muzikant
meer is dan alleen een carrière. Wanneer je daarbij de pandemieperiode en een twee jaar durende
verbouwing van een huis bij optelt, ben je zo een decennium verder.

‘In Search Of The Lost Chord’ is op de eerste plaats opgedragen aan zijn ouders. Op de plaat
vertaalt dat zich in het prachtige en speelse ‘Onderweg Naar Bloemfontein’, geïnspireerd op een
roadtrip die Herweg ooit met wijlen zijn vader in Zuid-Afrika maakte. Ondanks de beladenheid
absoluut geen zwaar nummer. En dat geldt eigenlijk voor het hele album. De meeste van de tien
nummers zijn behoorlijk uptempo. Herweg is een geschoolde en gelauwerde jazzpianist, maar speelt
fris en soms bijna poppie. Dat is niet zo vreemd, want Herweg heeft in het verleden samengewerkt
met artiesten zoals Caro Emerald en Pete Philly. Echter doet dit niks af aan de schoonheid van zijn
composities. Er staat één cover op het album: ‘Tonight’ van Leonhard Bernstein, één van de favoriete
nummers van zijn overleden moeder.

Absolute verliefdheid klinkt door in de samba ‘Ingvald’, een hommage aan zijn grote liefde Alf met
wie hij een mooie reis naar Brazilië maakte. Herweg wordt in dit nummer subtiel en groovy begeleid
door zijn ritmesectie drummer Jeroen Batterink en contrabassist Lorenzo Buffa. In het titelstuk ‘In
Search Of The Lost Chord’ zijn de ijle zanglijnen van Henk Kraaijeveld te horen. De beat in deze track
heeft de kenmerken van een hiphopnummer, wat het tevens ook een dansbaar effect geeft. Op het
openingsnummer ‘Cloud Cathedrals’ en sluitstuk ‘Symphony Of Loose Ends’ zijn uitmuntende
bijdrages te horen van trompettiste Suzan Veneman en de sympathieke Belgische saxofonist
Matthias van den Brande. Deze laatste speelt ook mee op diverse andere composities op dit zeer
geslaagde album. En nu maar hopen dat diverse podia Daan Herweg en zijn groep opnemen in hun
programmering, want uiteindelijk is er niets mooiers dan deze muziek live te horen!
(Jan de Leeuw)(8/10)(Key Element Records)

Deel: