Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juli 14
    Trending
    • Kokoroko – Tuff Times Never Last
    • Niet zomaar een concert: Stray Kids schrijft K-popgeschiedenis
    • Live Aid: 40 jaar later, de dag die de wereld veranderde
    • Chef’Special brengt emotie en energie naar Royal Park
    • Album recensie overzicht: Jethro Tull, Wet Leg en meer
    • Album recensie overzicht: Hans Zimmer, Karla Harris en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 11 Juli 2025
    • The Weeknd zet records neer in San Francisco
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Jon Amor Trio – The Turnaround
    CD Recensie

    Jon Amor Trio – The Turnaround

    By Esther Kessel-Tamerus30 april 2024

    Zanger/gitarist Jon Amor werd bekend door ‘The Hoax’. Hij speelt mee bij DVL, de band van Guy Forsyth. Daarnaast bracht Jon met zijn Jon Amor Blues Group en solo, diverse albums uit. Sinds kort is ‘The Turnaround’ van Jon Amor Trio uit. Op dit debuutalbum staan elf blues rock, roots rock nummers, waaronder een aantal covers. Bijvoorbeeld: ‘Tonight I’m Gonna Make You A Star’ van B.B. King.

    Als eerste hoor je de titeltrack met zijn leuke, pakkende intro. Het bevat niet alleen heerlijk gitaarspel, maar ook de ritmesectie is erg goed. De bas van Tom Gilkes is goed te horen en Jerry Soffe drumt mooi gedetailleerd. Dit openingsnummer, met zijn plotselinge eind, blijft lekker in je hoofd kleven. De tekst van ‘Make You Mine’ is niet al te ingewikkeld en nodigt uit om mee te zingen. Vooral aan het refrein merk je dat het geschreven is om live te spelen. Je voelt gewoon waar er interactie met het publiek zal zijn. Bovendien biedt het instrumentale stuk ruimte voor improvisatie tijdens een live show. Terwijl het onverwachte eind niet makkelijk is om live perfect te spelen.

    De flow van het instrumentale intro ‘Miss James’ is prettig, de gitaar speelt hier een belangrijke rol in. Weer zijn er heerlijke bas grooves en het drumkit wordt rustig bespeeld. Tijdens een rustig stukje is er een goede combinatie van de ritmesectie en Jon’s stem. ‘I Know What You’re Using’ is aangenaam langzaam. Tijdens een instrumentaal stuk nemen tempo en volume iets toe, maar de laid-back sfeer blijft bewaard. Ook de nummers die volgen hebben een fijne flow. Sommige nummers zijn wat rustiger, maar ‘Sit & Wonder’ is opzwepend. Het klappen werkt aanstekelijk, je tapt vanzelf mee in de maat. Er is goed nagedacht over de intro’s, dat merk je bijvoorbeeld aan het bijzondere, rustige intro van ’She Thought I Was An Eagle’. Dit nummer van de Jon Amor Blues Group heeft een ware metamorfose ondergaan: verrassend, maar zeer geslaagd. Het snellere gitaarspel vormt een goed contrast met de ritmesectie. De intense zang heeft hier een licht ruw randje.

    ‘Lovin’ Cup’ is pakkend. Dit (gecoverde) feel good nummer heeft, tot en met het einde, een leuke opbouw. Het ritme in ‘Nothing Coming Easy’ is weer kalm, toch zijn er leuke details in verweven. De sfeer van dit laatste nummer is huiselijk en ongedwongen.

    Het album is live opgenomen in Crescent Records Studio, Swindon (UK). Het geluid is iets aan de doffe kant, maar dat hindert niet. Je voelt de liefde voor de muziek. De nummers zijn geschreven en/of gespeeld met een live performance in het achterhoofd. De toegankelijke en aanstekelijke ritmes en melodieën blijven al snel in je hoofd kleven. De details en de opbouw zorgen ervoor dat het album blijft boeien. De verdeling tussen gitaar, bas en drum is fantastisch. Er is niet alleen gaaf gitaarspel. Maar er zijn ook volop heerlijke bas grooves en prima drums/percussie. Er is duidelijk zorg besteed aan de composities, dat geldt ook voor de outro’s. Bovendien is er goed nagedacht over de volgorde van de tracklist. Kortom ‘The Turnaround’ is een erg goed album. (8/10) (Thirtybee Records)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleConcerttip dinsdag 30 april: Van Morrison @ TivoliVredenburg
    Next Article Roos Rebergen & Sun Sun Sun Orchestra brengt debuutsingle

    Related Posts

    Kokoroko – Tuff Times Never Last

    Niet zomaar een concert: Stray Kids schrijft K-popgeschiedenis

    Live Aid: 40 jaar later, de dag die de wereld veranderde


    RSS Muzikantenbank
    • Drummer en Bassist zoeken band
    • Zanger(es) gezocht voor FUNK/ROCK band
    • Zangeres zoekt muzikanten voor rockband
    • Soloproject Sicko.Octovianus
    • Ben jij een gitarist met liefde voor betekenisvolle muziek?
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.