Walter Trout – Broken

Walter Trout heeft zijn sporen ruimschoots verdiend. De inmiddels 72-jarige blueslegende brengt met ‘Broken’ zijn 31e album uit. ‘Broken’ wordt uitgebracht op het label Provogue Records, de blues(rock)afdeling van de Mascot Label Group. Dit album is zoals alle albums van deze gitaarvirtuoos ook weer van hoge kwaliteit. De kersen op de taart van ‘Broken’ zijn de ‘guests’. Beth Hart is een voor de hand liggende keuze. Op openingsnummer en titeltrack ‘Broken’ zingt ze een duet met de maestro. Haar fluwelen stem met het rauwe randje past perfect bij de stem van Trout. Deze samenwerking smaakt naar meer, wellicht een compleet album? Met de Britse harmonica virtuoos Will Wilde duelleert hij in het opwindende nummer ‘Bleed’, de eerste single van het album. De grootste verrassing is echter Dee Snider, zanger van de hardrock band Twisted Sister die meezingt op de snoeiharde bluesrocker ‘I’ve Had Enough’. Het instrumentale ‘Love Of My Life’ is een mooi rustpuntje. ‘Broken’ is een geweldig gevarieerd bluesrock album geworden waar iedere gitaarliefhebber veel plezier aan zal beleven. (Ad Keepers)  (8/10) (Provogue Records)

Mike Post – Message from the Mountains, Echoes of the Delta

Mike Post, een naam synoniem met de gouden era van televisiemuziek en die wel allemaal kennen van de muziek van series als ‘St Elsewhere’, heeft met zijn nieuwste album ‘Message from the Mountains, Echoes of the Delta’ een verbluffend staaltje vakmanschap afgeleverd. Dit album, dat zowel de zuivere klanken van bluegrass als de diepe emotie van blues omvat, toont Post op zijn best, zelfs buiten het domein van film en televisie. Het album begint met een overture in het bluegrass-deel, waarbij Post ons meeneemt naar de Darien Gap met een voorgelezen verhaal dat de ontberingen van migranten onderstreept. Hoewel dit conceptueel interessant is, komt het stuk mogelijk wat langzaam op gang. Echter, zodra het album op gang komt, wordt de ware pracht van Post’s talent onthuld. Met uitstekende arrangementen die banjo’s en violen laten samensmelten met brede strijkers, is het album een lust voor het oor. In ‘Echoes of the Delta’ verandert de sfeer abrupt, waarbij nummers als ‘John the Revelator’ met waanzinnig mooie vocals van Amy Keys, en ‘River Walking’ een puur cinematografische ervaring bieden die de verbeelding prikkelt. Dit album is geen licht verteerbare pop of jazz; het is eerder een orkestrale reis door de verbeelding van een meestercomponist. Het vergt geduld en toewijding om het volledig te waarderen, maar de beloning is groot. ‘Message from the Mountains, Echoes of the Delta’ is een zeldzame parel in het muzieklandschap van 2024, een album dat niet alleen luisteraars verleidt, maar hen ook betovert met zijn tijdloze schoonheid. (Jan Vranken) (9/10)(Sony music Entertainment)

Sheila E – Bailar

Sheila E heeft een indrukwekkend nieuw album afgeleverd met ‘Bailar’, een meesterlijke terugkeer naar haar Latin roots. Met 10 tracks die stuk voor stuk briljant zijn geproduceerd, laat Sheila E zien dat ze nog steeds een krachtige en veelzijdige artiest is. Op dit album schittert Sheila E niet alleen als zangeres, maar ook als virtuoze drummer, conga- en bongo-speler. Haar muzikaliteit en passie komen duidelijk naar voren, waardoor luisteraars worden meegevoerd naar een tijd waarin de Miami Sound Machine hoogtij vierde. ‘Bailar’ is een heerlijk album dat een perfecte balans vindt tussen energieke Latin ritmes en aanstekelijke melodieën. Elk nummer is doordrenkt met emotie en vakmanschap, wat resulteert in een luisterervaring die zowel opwindend als meeslepend is.Van opzwepende dansnummers tot intieme ballads, dit album heeft voor elk wat wils. Het is een viering van muziek, cultuur en het onmiskenbare talent van Sheila E. ‘Bailar’ is een absolute aanrader voor fans van Latin pop en iedereen die houdt van hoogwaardige muziekproducties. Met gastoptredens van Ruben Blades, Luis Enrique, Gloria Estefan en Debi Nova, trek je dan ook nog eens extra luisteraars. Een feestje dit, voor bij de barbecue deze zomer! (Jan Vranken) (8/10) (Sony Music)

Sinkane – We Belong

Ahmed Gallab, alias Sinkane, is een Soedanese-Amerikaanse zanger, songwriter en multi-instrumentalist met een eclectische stijl die put uit diverse invloeden. Geboren in Londen, bracht hij ook tijd door in Soedan voordat zijn familie naar de Verenigde Staten verhuisde. Met albums als ‘Mean Love’ en ‘Dépaysé’ heeft hij zijn unieke geluid verder verfijnd. Nu komt hij met het feestelijke en collaboratieve album ‘We Belong’. Tien nummers heerlijk grooven. disco, afro-funk, alles komt samen in deze tracks. Lister naar ‘Invisible Distance’ met Tru Osborne, ja de opkomende ster uit NYC van the Osborne Love, en je weet meteen dat dit de hipste gasten on the scene nu zijn. Hou je van Black Pumas? Dan is dit je ding. Heerlijk album! (Elodie Renard) (8/10) (City Slang)

Glorilla – Ehhthang Ehhthang

Glorilla is een opkomende rapster, althans dat vind ze zelf volgens haar biografie. Geboren en getogen in de straten van New York City, alsof dat een aanbeveling is voor haar stijl van domme laag bij de grondse, slecht geproduceerde, slecht geprogrammeerde rap ‘muziek’. Laat de echte helden van het genre het Maar niet hoor. Dit vierde album van deze ‘artieste’ is werkelijk verschrikkelijk. Het klikt alsof het gemaakt is op de laptop van haar neefje die toch niet meer naar schoolgaat. Je hoort alleen maar hihat en slecht klinkende bass en dan haar domme gekweel. “stupid dit, stupid that”, wat scheldwoorden achter elkaar. Een schande voor alle goede rap. Weg ermee. En dan die coverfoto, ga toch gauw weg.  (Jan Vranken) (2/10) (Interscope Records)