Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    donderdag, juni 19
    Trending
    • Last minute aankondiging Tom Odell op Pinkpop
    • HAEVN met extra show naar AFAS Live
    • Michael Riesenbeck – Courage
    • Franz Ferdinand naar 013
    • Win kaarten voor Arch Enemy in AFAS Live
    • Bryyo – Presence
    • Helloween kondigt nieuw album ‘Giants & Monsters’ aan
    • Tyreek McDole – Open Up Your Senses
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Vandenberg – Sin
    CD Recensie

    Vandenberg – Sin

    By Jan Vranken19 augustus 2023

    In 2020 lanceerde de band rond de oprichter Ad Vandenberg het album ‘2020’. Dit album was opmerkelijk te noemen, zowel qua tekst als productie. De teksten neigden naar puberale fixatie, terwijl de productie een vet en krachtig geluid voortbracht. Echter, het klonk ook gedateerd en kreeg destijds slechts een magere waardering van vijf uit tien op Maxazine. Ik had verwacht dat de band met dit album op zak weer op grotere internationale podia zou verschijnen. Er zijn namelijk genoeg volwassenen en oudere rockliefhebbers met een Peter Pan-syndroom die dit geweldig zouden vinden. Hierin heb ik me echter vergist. Het bleek al snel dat zanger Ronnie Romero, die met veel bombarie was binnengehaald, slechts een tijdelijke kracht was. De band trad live op tijdens de ‘Monsters of Rock’ Cruise en diverse andere festivals en clubs. Naast een beperkte selectie Vandenberg-nummers brachten ze ook veel Whitesnake-covers ten gehore. De band transformeerde bijna tot het ‘onvermijdelijke grote Ad Vandenberg op gitaar-orkest’. Soit.

    Nu is de band terug met het nieuwe album ‘Sin’, dat volgende week zal verschijnen.  De zanger op dit nieuwe album is Mats Leven, een Zweedse vocalist in het heavy genre. Hij heeft inmiddels in zoveel bands en projecten gezeten dat je je langzaam aan afvraagt waarom dat zo is. Hij heeft onder andere gezongen bij Yngwie Malmsteen en het Trans Siberian Orchestra. Nu heeft hij zich dus aangesloten bij Vandenberg.

    ‘Sin’ telt negen nieuwe nummers en opent met ‘Thunder and Lightning’. Vandenberg pakt de draad op waar ze in 2020 gebleven waren. De muziek is rechttoe-rechtaan rock die lijkt te zijn samengesteld uit talloze bekende riffs en motieven die al ontelbare keren zijn gebruikt. Niet bepaald origineel dus. Levens stem valt in de categorie ‘schreeuw zo hard als je kunt met je kopstem’. Dat is geen aangename luisterervaring en kan vermoeiend zijn om continu te horen.

    Dit patroon lijkt zich gemakkelijk door te zetten naar de andere tracks. Neem bijvoorbeeld ‘House on Fire’. We bevinden ons opnieuw in het Vandenberg-universum van het begin van de jaren negentig. Helaas mist de band de zanger die teruggaat naar 1983, toen Bert Heerink nog waarachtige emotie kon toevoegen aan de meer melodieuze rock, waardoor de band terecht op wereldtop-niveau meespeelde.

    En dan ‘Sin’. Als je na zoveel jaren muzikale carrière met de volgende tekst komt:

    Wherever I’m going
    Wherever I’ve been
    I lived with the temptation
    I’ll die with the temptation to sin
    No
    There will always be temptation

    En dit ook nog opneemt alsof het nog steeds 1992 is, dan klinkt het onmiskenbaar retro. Als dat de bedoeling was, dan verdient dat applaus, maar het is allesbehalve interessant.

    Het heeft weinig zin om elk nummer afzonderlijk te bespreken. Geen van de nummers steekt boven de middelmaat uit. Overal kun je precies aanwijzen waar welke soort solo zal komen. Er is geen sprake van vernieuwing, geen greintje originaliteit. Maar blijkbaar was dat ook niet het doel van dit album. Hoewel de markt voor oudere rockliefhebbers steeds kleiner wordt, begrijpt het Mascot Label wel dat dit album misschien nog net genoeg kan opleveren om uit de kosten te komen. Deze mensen kopen nog vinyl.

    Het is opnieuw jammer om te constateren dat Adrian Vandenberg, zonder de originele Vandenbergs, nooit verder is gekomen dan een clichématige hardrock pastiche. De band blinkt uit in puberale liedjes waarop je weliswaar goed kunt headbangen, maar die verder weinig inhoud bieden.

    De albumhoes van ‘Sin’ is gebaseerd op de hoes van ‘Heading for a Storm’, het album uit 1984. Dit album wint in 2023 nog steeds met gemak van ‘Sin’. ‘Sin’ is een gemakzuchtig, weinig origineel en jeugdig klinkend album. Opnieuw. (4/10) (Mascot)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLaatste dag Sziget eindigt met prachtige acts
    Next Article Dan + Shay – Save Me The Trouble

    Related Posts

    Last minute aankondiging Tom Odell op Pinkpop

    HAEVN met extra show naar AFAS Live

    Michael Riesenbeck – Courage


    RSS Muzikantenbank
    • Join Our Band! 🐍
    • Band gezocht! (Of losse muzikanten!)
    • Start jij samen met mij een dampende coverband in Den Haag? 🎤
    • Bossa Nova band oprichten?
    • The Cooking Crayfish zoeken een nieuwe zanger of zangeres
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.