Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    woensdag, augustus 20
    Trending
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Cutting Crew – ‘(I Just) Died In Your Arms’
    • Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer
    • Eminem brengt muziekdocumentaire en officiële soundtrack ‘STANS’ uit
    • Frenna keert terug naar Ziggo Dome
    • Album recensie overzicht: The Black Keys, Baest en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist van 15 Augustus 2025
    • Wild Romance – Too Much is Never Enough
    • Blaudzun pakt Slottuin in Zeist volledig in
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Pain of Salvation – Panther
    Pain of Salvation
    CD Recensie

    Pain of Salvation – Panther

    By Jan Vranken8 september 2020

    De Zweedse progressieve metal band Pain of Salvation timmert al bijna dertig jaar aan de weg, en heeft inmiddels naast een indrukwekkend oeuvre ook een wereldwijde trouwe schare fans weten op te bouwen. De band is in feite de muzikale liefdesbaby van Daniel Gildenlöw. De zanger/gitarist is de drijvende kracht achter de band en verantwoordelijk voor de muzikale richting en de concepten achter de albums.

    ‘Panther’ is de opvolger van het uit 2017 stammende album ‘In the passing light of days’. Het album werd opgenomen, gemixed en geproduceerd door Daniel Gildenlöw in samenwerking met Daniel Bergstrand, die we kennen van zijn werk met ‘In Flames’, ‘Meshuggah’ en Devin Townsend. Extra vermeldenswaardig is het verbluffend mooie artwork op de cover van de hand van André Meister.

    Op ‘Panther’ wordt Pain of Salvation andermaal opnieuw uitgevonden door Gildenlöw. De band heeft zich in de twee jaar dat het heeft geduurd om dit album te maken een totaal nieuwe stijl eigen gemaakt. Als er een band ter wereld is die met trots de naam progressieve metal band mag dragen dan is het wel Pain of Salvation. Luister naar een track als ‘Restless Boy’, een van de mooiste van het album. Hypnotiserende drum ‘n bass beats en minimale toetsen leggen een basis voor de zang van Daniel. De man gaat steeds beter zingen. Het is een intensiteit en een niveau van performance die je zeker in dit genre zelden tegenkomt. Kippenvel.

    Het album wordt afgesloten met ‘Icon’, een stuk dat bijna een kwartier duurt en je geen seconde de tijd geeft je aandacht te laten verslappen. Ook hier weer de onwaarschijnlijk goede zang die je bij je lurven pakt en je niet meer los laat. Betoverend is misschien wel het woord dat hier gekozen moet worden. Zwemmen tegen de stroom, anders zijn, geen grijze muis willen zijn. Jezelf willen zijn. Authenticiteit. Wees een Panter. Dat is het thema van dit album. Zoals er veel ‘coming of age’ boeken en films zijn, zo is dit tot nu toe het magnus opus van Pain of Salvation. Zonder twijfel hun beste album tot nu toe.

    Deze muziek gaat ver over de grenzen van genre heen, zonder zichzelf te verloochenen. Het is juist in tracks als ‘Keen to a Fault’ of ‘Panther’ die door hun instrumentatie en arrangement het verste weg liggen van wat over het algemeen als metal wordt gezien dat PoS haar grootste groei laat zien. Wat een fantastisch nummer is dit. Wordt hier een nieuwe muziekstijl uitgevonden?

    Kunst maken betekent mensen op het verkeerde been zetten, ze laten nadenken, ze bij de neus nemen en ze in verbijstering achterlaten. Dat is was Pain of Salvation precies doet met dit album. Om dat te kunnen heb je een moedige kunstenaar nodig die buiten de lijnen durft te kleuren , die zichzelf vragen durft te stellen en die niet bang is om op zijn smoel te gaan. ‘Panther’ is een kunstwerk. (9/10) (InsideOut Music)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJazzLab tourt met Wasdaman
    Next Article Festival De Oversteek liet ons ook dit jaar niet in de steek

    Related Posts

    Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Cutting Crew – ‘(I Just) Died In Your Arms’

    Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer

    Eminem brengt muziekdocumentaire en officiële soundtrack ‘STANS’ uit


    RSS Muzikantenbank
    • Gezocht: gitarist/backing vocalist
    • Zanger of zangeres gezocht voor AC/DC tribute
    • Lead gitarist gezocht voor AC DC Tribute band
    • Gitarist zoekt folkband...
    • Coverband zoekt toetsenist(e)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.