Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    vrijdag, september 19
    Trending
    • Raye komt naar Ziggo Dome
    • Alex Warren naar Ziggo Dome
    • Machine Gun Kelly brengt de Lost Americana tour naar Ziggo Dome
    • Iron Maiden naar Ziggo Dome
    • Young Gun Silver Fox brengt zomerse sfeer bij herfstachtig weer in Utrecht
    • Damiano David sterk zonder Måneskin in AFAS Live
    • The Big Ol’ Nasty Getdown – Volume 3
    • Sam Vloemans – Bord du Nord II
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Nederlandse muziekbranche presenteert pamflet ‘Liefde voor Muziek’
    Muziek

    Nederlandse muziekbranche presenteert pamflet ‘Liefde voor Muziek’

    By Norman van den Wildenberg20 mei 2020

    Vandaag om 9.00 uur lanceerde de voltallige Nederlandse muziekindustrie de campagne ‘Liefde voor Muziek’ middels een pamflet waarin met klem wordt gewezen op de economische en culturele noodzaak tot behoud van de live muzieksector. Ruim 3000 artiesten, organisaties en bedrijven uit de gehele breedte (pop, jazz, klassiek en elektronische muziek) van deze branche steunen de campagne met hart en ziel. Zo ook Maxazine.

    Daarnaast kunnen muziekliefhebbers met het ondertekenen van de gelijknamige petitie via www.liefdevoormuziek.nu aan de overheid duidelijk maken hoe belangrijk (live) muziek voor hen is. Volgende maand wordt het resultaat van deze petitie aan de minister van OC&W overhandigd. De campagne wordt vandaag volop ondersteund door onze nationale radiostations.

    Nederlandse (live) muziekindustrie in zwaar weer

    In maart van dit jaar verstomde als gevolg van het coronavirus alle livemuziek in poppodia, concertzalen en op festivals even onverwachts als abrupt. Veel artiesten, gezonde bedrijven en ZZP’ers hebben geen omzet of inkomen meer. Tienduizenden banen en knowhow dreigen verloren te gaan. Nederland heeft geweldige muzikanten. Nationaal en internationaal succesvolle sterren in alle genres van de pop, dance en jazz. Deze kunnen optreden dankzij een groot ecosysteem van 150.000 professionals.

    Immers: livemuziek bestaat niet alleen uit de artiest die op het podium staat, maar uit een daarmee verbonden keten van onder meer boekingskantoren; evenementenorganisatoren; backliners; (tour)managers; programmeurs; poppodia; muziekmedia; geluid- en licht technici; zaalbeheerders; podiumbouwers; cateraars; beveiligers; merchandisers; (tent- en bus)verhuurders; marketeers; promotie- en mediaspecialisten; detailhandelaren en platenmaatschappijen. Samen leveren zij een essentiële bijdrage aan de economie en aan het welzijn van ons land.

    Online petitie ‘Liefde voor Muziek’

    Liefhebbers van (live) muziek kunnen de overheid laten weten hoe belangrijk het voortbestaan van de muziekbranche voor hen is, door het ondertekenen van de petitie www.liefdevoormuziek.nu. Volgende maand worden de handtekeningen van deze petitie aan de minister van OC&W overhandigd.

    Nederlandse cultuursector

    Cultuur verbindt, vermaakt en reflecteert en is van onschatbare waarde. Het CBS presenteerde vorig jaar cijfers die ook het economische belang van de creatieve en culturele sector (inclusief media) nog eens onderstrepen. De bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp) bedraagt 3,7 procent; een waarde van 25,5 miljard euro. Dit gaat gepaard met een aandeel van 4,5 procent in de totale werkgelegenheid. Hiermee is de cultuursector bijna net zo groot als de Bouwnijverheid (4,2%) maar tweemaal zo groot als de Landbouw, Bosbouw en Visserij tezamen (1,6%), en negen keer zo groot als de Luchtvaart.

    Huishoudens consumeren voor 14,1 miljard euro aan cultuur- en mediaproducten. Toeristen komen naar Nederland vanwege Rembrandt en Van Gogh of voor een van de 1100 jaarlijkse muziekfestivals, waar horeca en winkeliers van profiteren. Buitenlandse bedrijven vestigen zich het liefst in steden met een groot cultureel aanbod. Ook onderzoekers van TNO kwamen onlangs tot een dergelijke conclusie. In een artikel in ESB stellen zij dat de creatieve en culturele sector belangrijker is dan gangbare cijfers suggereren.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFull Concert: 2 Unlimited live @ Sportpaleis, Antwerpen (2013)
    Next Article Red Hot Chili Peppers naar Pinkpop 2021

    Related Posts

    Raye komt naar Ziggo Dome

    Alex Warren naar Ziggo Dome

    Machine Gun Kelly brengt de Lost Americana tour naar Ziggo Dome


    RSS Muzikantenbank
    • Metalband zoekt bassist
    • Drummer en bassist gezocht
    • PA / geluidsverzorging voor huiskamers / kleine zalen / (generale) repetities / workshops / etc
    • Zanger zoekt toetsenist (keyboard) voor project
    • Duo of band Nederlands en/of Duitstalig
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.