Na ‘To Move’ en ‘Verses’ verschijnt op 11 januari ‘Ataraxia’ van de Amsterdamse pianist Matteo Myderwyk. Het nieuwe album telt 13 nummers en vindt zijn oorsprong in de oude wijsbegeerte van Epicurus (431 – 270 voor Chr.) die zijn leerlingen volledige zielsrust trachtte bij te brengen; ataraxia. Volgens Epicurus is ataraxia de eerste stap naar het ware geluk, waarbij muziek het belangrijkste hulpmiddel is om zielsrust te vinden.

Waar op het debuutalbum ‘To Move’ (2017) improvisatie centraal staat en bij opvolger Verses (2018) harmonische ontwikkelingen de leiding hebben, kiest Matteo op ‘Ataraxia’ voor de melodie als hoofdrolspeler op het album. Opnieuw zijn alle nummers titelloos en worden gecategoriseerd in Axioma’s. In de filosofische logica wordt een stelling (axioma betekent stelling) gezien als een niet bewezen bewering die onderbouwd dient te worden. Daarnaast mag deze niet in tegenspraak zijn met andere stellingen.

Bij het samenstellen van het album heeft Matteo tracks geselecteerd die niet met elkaar verward kunnen worden, om zo een zeer divers scala aan melodieën te presenteren. Het album is net als ‘To Move’ en ‘Verses’ in twee dagen opgenomen. Ditmaal in Muziekgebouw Eindhoven, in augustus 2018. Met ‘Ataraxia’ sluit Matteo zijn driedelige serie piano albums af bij Excelsior. Op Pianoday, 29 maart, wordt een compilatiealbum met geselecteerd werk van de drie albums uitgebracht.

De jarenlange opleiding als klassiek pianist aan het conservatorium leerde hem vooral om muziek van zijn helden Bach, Liszt en Messiaen achter te laten en zijn eigen muzikale taal te vinden. Allereerst besloot hij om alle klassieke regels van zich af te gooien, zo belandde hij in de wondere wereld van de free-jazz. Daarnaast is Matteo veel oude films zonder geluid gaan begeleiden in filmhuizen; dit werden zelf geïmproviseerde live soundtracks bij speelfilms. Toen hij op Into The Great Wide Open 2017 een geïmproviseerde live-soundtrack speelde contracteerde Excelsior hem na afloop om een improvisatie pianoalbum op te nemen. Dit werd Matteo’s debuutalbum ‘To Move’. ‘Ataraxia’ is het eerste pianoalbum van Matteo met composities en wordt vandaag uitgebracht. Hoewel zijn albums alleen een piano klinkt is dit live lang niet altijd het geval. Zijn muziek evolueert constant en zijn liveshows zijn erg gevarieerd. Vaak genoeg breekt hij met de traditionele wetten door voortdurend te improviseren met keuzes van instrumenten en zo verschijnt hij met een arsenaal aan synthesizers, beatmachines en orgels op evenzoveel verschillende podia. Van een festival, naar een club, een kerk of concertzaal.

Vandaag gaat de single ‘Axioma I’ van Matteo Myderwykin primeur, en wel hier op Maxazine. Veracht geen scheurende gitaren, maar ingetogen pianospel.

Deel: