2017 is weer vrijwel voorbij, vandaar dat Maxazine deze kerst traditiegetrouw komt met een muzikaal jaaroverzicht. In het kort gaan we door het hele jaar heen. Dit uur blikken we terug op september.

In september stond Metallica in de Ziggo Dome in Amsterdam. Na de start van de Europese tour op 2 september in Kopenhagen kwamen de thrashers naar Amsterdam. Na eerder optredens van Anthrax, Slayer en Megadeth in verschillende Nederlandse steden was het nu aan de laatste band van ‘The Big 4’ om ons kikkerlandje dit jaar met een bezoek te verblijden.

Countrylegende Don Williams overleed in september. De uit Tulsa afkomstige zanger stond bekend als een van de meest onderscheidende country zangers. Williams bracht grote hits uit waaronder ‘You’re My Best Friend’, ‘Love Me Over Again’, en ‘I’m Just A Country Boy’. Country legende Don Williams is 78 jaar geworden.

Ook Riem de Wolff overleed in september. In een Blaricums ziekenhuis is de Blue Diamonds-zanger overleden aan de gevolgen van twee hersenbloedingen. Riem was een van de twee broers die eind jaren ’50 de Blue Diamonds oprichtten. In 1960 hadden ze een grote hit met de single ‘Ramona’, die maandenlang in de Nederlandse hitlijsten stond. Riem de Wolff is 74 jaar geworden.

September tekende ook het begin van het einde voor de Amsterdamse band Giant Tiger Hooch. De band houdt er na 10 jaar mee op, maar niet zonder een uitgebreide afscheidstournee door het land. Na tien jaar, twee albums, 300 plus optredens en 14 keer Paradiso gooide de zelfverklaarde blamage de handdoek in de ring. Het is leuk geweest.

DAAN stond in Paradiso. De Vlaamde chansonier trapte zijn Nederlandse tournee, waarvan Maxazine tourpartner is, af in Amsterdam. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de albums van DAAN geen hapklare brokken zijn, en je weet niet precies wat te verwachten. In België is de band dan ook vaak onbegrepen, maar hebben ze een grote fanbase. Na al die jaren wordt het eens tijd dat Nederland zich open stelt voor deze klasbakken.

Charles Bradley overleed. Bradley had inmiddels de pensioenleeftijd bereikt, maar bleef desondanks één van de meest onverschrokken, oprechte en energieke artiesten die deze aardkloot rijk is. Charles Bradley had zijn tournee enkele maanden eerder al moeten annuleren, toen vast kwam te staan dat de zanger aan maagkanker leed. Hij zou in december nog concerten geven in Paradiso in Amsterdam en in Rotown in Rotterdam, maar die werden samen met de rest van zijn tournee gecanceld. Bradley is 68 jaar geworden.