‘Jazz’ is het zevende studio album van de Britse rockband Queen, dat uitkwam in 1978. Producer Roy Thomas Baker kwam tijdelijk terug bij de band en werd hun producer; het was drie jaar geleden sinds hij co-producer was van Queen’s uit 1975 daterende album ‘A Night at the Opera’, ‘Jazz zou het laatste album zijn. De varierende stijlen op het album werden alom bekritiseerd en geprezen. In hun thuisland behaalde ‘Jazz’ de tweede plaats in de hitlijst, en in de Amerikaanse Billboard 200 de 6e. ‘Jazz’ werd in een recensie voor het muziekblad door Rolling Stone afgekraakt, de recensie suggereerde dat Queen waarschijnlijk een van de eerste fascistische bands was.

De openingstrack van het album getiteld ‘Mustapha’ is een nummer geschreven door Freddie Mercury. Het kwam als single uit in 1979. De tekst bestaat uit Engelse, Arabische, Perzische en waarschijnlijk uit een aantal zelf verzonnen woorden. Sommige onbegrijpelijke woorden zijn “Mustapha”, “Ibrahim” en de zinnen “Allah, Allah, Allah we’ll pray for you”, “salaam alaykum” en “alaykum salaam”. Tijdens concerten – bijvoorbeeld op het album ‘Live Killers’ – zong Mercury vaak de openingstekst ‘Mustapha’ in de plaats van de ingewikkelde openingstekst van ‘Bohemian Rhapsody’, van “Allah, we’ll pray for you” naar “Mama, just killed a man…”. Hoewel, soms speelde de band het nummer in zijn geheel, met Mercury achter de piano.

http://www.youtube.com/watch?v=BLU2wNuMS1M

‘Fat Bottomed Girls’ is geschreven door gitarist Bryan May en gezongen door zowel hem als Freddie Mercury. Live nam Mercury de zangpartijen voor zijn rekening, met May en drummer Roger Taylor voor de achtergrondzang. Zowel de bas- als de gitaarpartijen werden in werden gespeeld in “drop-D tuning” voor dit nummer, een zeldzaamheid voor Queen. ‘Jealousy’ is ook door Mercury geschreven, en laat May horen op zijn Hairfred akoestische gitaar, deze gebruikend als piano, waardoor je een sitar effect krijgt. Dit effect was al eerder te horen op het nummer ‘White Queen’, van het album ‘Queen II’.

Track drie van het album, ‘Bicycle Race’, is een gecompliceerd nummer, wederom een van Mercury’s hand. Het beschikt over diverse modulaties en ongewone akkoorden. ‘Bicycle Race’ was een van de grotere hita komend van het album ‘Jazz’. ‘If You Can’t Beat Them’ was een van de stevigere nummers; geschreven door bassist John Deacon. Eind jaren ’70 was het een van de nummers die Queen vaak speelde tijdens hun concerten. May speelde alle gitaarpartijen , ‘If You Can’t Beat Them’ bevat een solo van twee minuten, daarmee de langste solo ooit gehoord in een Queen nummer. (buiten de live optredens).

Met ‘Let Me Entertain You’ (nee, niet het nummer wat Robbie Williams uitbracht), richtte Freddie Mercury zich tot het publiek. De tekstregel “we’ll sing to you in Japanese” refereert aan het May nummer ‘Teo Torriatte’, van het album ‘A Day at the Races’. Het idee om de gitaarriff in zogeheten “parallel sixths” te spelen werd later voor gebruikt in het van het album komende ‘Innuendo’ nummer ‘The Hitman’. ‘Dead on Time’, (May) laat May horen met zijn snelste en meest agressieve gitaarwerk, alsmede het intense drumwerk van Roger Taylor. Vanwege het hoge tempo werd ‘Dead on Time’ door de fans beschouwd als een ideaal nummer om te spelen tijdens een concert; raar genoeg is dat nooit gebeurd. May liet wel af en toe stukjes horen tijdens de ‘Jazz’ toernee.

Het nummer doet je denken aan ‘Keep Yourself Alive’, van Queen’s debuutalbum met dezelfde titel. In het laatste refrein hoor je de tekst “keep yourself alive”; de songtekst die bij het album zat liet die tekst zien geschreven in hoofdletters. ‘Keep Yourself Alive’ eindigd met het geluid van de bliksem, gevolgd door Mercury al schreeuwende “You’re dead!” Het geluid van de bliksem was gedurende een zware onweersbui door May opgenomen met een draagbare taperecorder. ‘In Only Seven Days’ is Deacon’s tweede bijdrage aan ‘Jazz’. Het nummer heeft overeenkomsten met een van zijn vorige composities, ‘Spread Your Wings’. Op ‘In Only Seven Days’ speelde Deacon ook de akoestische- en elektrische gitaar.

Brian May gaf met ‘Dreamers Ball’ een eerbetoon aan de “King” Elvis Presley, die het jaar ervoor – in 1977 – overleed. ‘Fun It’ was een funknummer met een disco geluid van de hand van drummer Roger Taylor, Taylor en Mercury namen samen de zang voor hun rekening. Taylor deed de leadzang, Freddie de backing vocals. Ook bespeelde Taylor nagenoeg alle instrumenten voor ‘Fun It’ en voor de drumpartijen gebruikte hij de zogeheten “Syndrum pads”. ‘Fun It’ mag gezien worden als een voorloper van ‘Another One Bites the Dust’, in het bijzonder door de intro van het nummer. De ballad op ‘Jazz’ is van Bryan May, getiteld ‘Leaving Home Ain’t Easy’.

‘Don’t Stop Me Now’, is een van Queen’s grootste hits. May’s enige bijdrage aan het nummer is een korte gitaarsolo en de achtergrondzang. Het nummer is gebruikt in de nu beroemde bar scene in de film ‘Shaun of the Dead’. Tijdens een onder de kijker van het BBC programma Top gear gehouden enquete, ‘Don’t Stop Me Now’ verkozen tot het beste nummer in de lijst van “Top Ten driving songs”. ‘Don’t Stop Me Now’ is op 5 september 2011 ook gebruikt voor de “Google Doodle” (het Google log wordt voor evenementen en bijzondere zaken aangepast) terviering van Freddie Mercury’s 65e verjaardag.

Op 8 november 2010 kondigde platenmaatschappij Universal Music aan dat er in maart 2011 een geremasterde en uitgebreidere heruitgave van ‘Jazz’ uitgebracht zou gaan worden. Dit als onderdeel van een nieuwe deal die Queen met Universal had gesloten. Deze overeenkomst betekende het einde van een bijna 40 jaar durende samenwerking met EMI. In 2011 zijn alle Queen albums opnieuw uitgebracht, inclusief een deluxe editie met daarbij 5 echtra tracks ieder voorzien van commentaar door de bandleden.

Deel: