Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, augustus 18
    Trending
    • Parels van de Popmuziek: Het verhaal achter Cutting Crew – ‘(I Just) Died In Your Arms’
    • Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer
    • Eminem brengt muziekdocumentaire en officiële soundtrack ‘STANS’ uit
    • Frenna keert terug naar Ziggo Dome
    • Album recensie overzicht: The Black Keys, Baest en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist van 15 Augustus 2025
    • Wild Romance – Too Much is Never Enough
    • Blaudzun pakt Slottuin in Zeist volledig in
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Kong – Merchants Of Air
    CD Recensie

    Kong – Merchants Of Air

    By Redactie12 augustus 2012

    Al bijna 25 jaar brengt de Amsterdamse progressieve rockband Kong hun harde metalen door onze luidsprekers. In 2009 bracht de groep na zeven jaar eindelijk weer een nieuw album uit, ‘What It Seems Is What You Get’ en gelukkig hoefden we nu niet meer zo lang te wachten op een nieuwe plaat. ‘Merchants Of Air’ ligt inmiddels in de schappen en we mogen er vanuit gaan dat het niet het laatste wapenfeit zal blijven. Gelukkig.

    We noemden het al progressieve rock, maar daarmee doen we de stijl van Kong eigenlijk te kort. Kong pakt de hoofdlijnen van de progrock samen met industrial invloeden, aangevuld met wat klassieke inbreng. En dat overgoten met een flinterdun sausje waar hier en daar wordt getopt met jaren 80-avant garde invloeden. En toch, de echte progrock-liefhebbers zullen zich afzetten, gezien de relatief korte, ionstrumentale nummers van Kong. Alsof het bewust is gedaan.

    Op ‘Merchants Of Air’ komen de kenmerkende geluiden van Kong duidelijk terug: jankende gitaarsolo’s en meeslepende melodielijnen, aangevuld met samples van David Kox. “David Kox?” zullen de fans zeggen. Ja inderdaad, Kong is Kong niet meer, slechts frontman Mark Drillich is gebleven, heden ten dage aangevuld met drumster Mandy Hpman en gitarist Tijs Keverkamp, beiden ook al aanwezig op het comebackalbum uit 2009, maar nu nog uitgebreider met Kox op gitaar en samplebox. Tsja, je moet toch met z’n vieren zijn om een quadrophonische beleving neer te kunnen zetten tijdens concerten.

    De muziek op ‘Merchants Of Air’ doet me enigszinds denken aan een oude computerdemo uit de jaren 80. Een demo, destdijds nog op floppy, waarbij een virtueel stuk te zien was met golvende lijnen in een landschap die voor die tijd zijn tijd ver vooruit was. Begeleidt door muziek die zo als bonusdisk op ‘Merchants Of Air’ bijgevoegd had kunnen worden. ‘Unreal Demo’ heette dit spektakelstuk uit de 80’s, en unreal is ook de benaming die je zou kunnen geven aan de afwisselende muziek van ‘Merchants Of Air’. Ok, voor de wat jongere lezers of de lezers die in de 80’s nog niet bevangen waren door het computervirus zou je het een mix van Devin Thownsend meets Ayreon kunnen noemen, maar ook daar zitten wel wat ogen en haken aan.

    ‘Merchants of Love’ is een uur vol experimentele industrial-progrock optima forma, waarbij moet worden aangetekend dat een stevige stereo-installatie (liefst nog een 5.1) een must is voor een uitgebreider luistergenot van deze cd waarbij de invloeden van Rammstein niet onder stoelen of banken worden geschoven, terwijl verder op, bijvoorbeeld op ‘Stug’ een duidelijke referentie te horen is naar Clawfinger’s ‘Warfair’. Je leest het goed, ‘Merchants Of Air’is niet zomaar in één zin te beschrijven en bij ieder nummer komen meer invloeden en excessen omhoog geborreld, Kong is gewoon niet goed te pakken. En dat is maar ook goed.


    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSTRP Festival wordt Biënnale
    Next Article Muziektip van de dag: Boom Boom Mancini – Red Skies (1985)

    Related Posts

    Album recensie overzicht: Alison Goldfrapp, Bruce Liu en meer

    Album recensie overzicht: The Black Keys, Baest en meer

    Wild Romance – Too Much is Never Enough


    RSS Muzikantenbank
    • Metalcore/Hardcore drummer (ex- To Heaven Earth Is Hell) zoekt gitarist/componist
    • Saxofoonorkest zoekt tenor-en alt saxofoonist(e)
    • Saxofonist zoekt pianist of gitarist
    • Gitarist zoekt leuke band
    • Symfonie Orkest zoekt (vaste) slagwerkers en harpist(e)!!
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.