Het was zondagavond in de Effenaar al snel duidelijk dat rapper KRS-One (bijna 47) het in zich heeft om nog jaren door te gaan met optreden. Wij willen het en dit multi-talent kan het. In 1988 stond KRS-One voor het eerst in de Effenaar, toen nog als MC van Boogie Down Productions (BDP), één van de meest invloedrijke hardcore hiphop-groepen die de inmiddels klassieke platen ‘Criminal Minded’ en ‘By All Means Necessary’ had uitgebracht, en kwam hij naar Eindhoven met D-Nice, Robocop, Manager Moe, Ms. Melodie en dj Red Alert. Het jaar daarvoor was BDP’s originele dj Scott La Rock doodgeschoten.

In ’88 was ik nog te jong om bij het concert te zijn. Wel zag ik KRS-One – inmiddels als solo-artiest – in 2005 in het Tilburgse 013. Het feit dat ik me van dat optreden helemaal niets herinner, zegt weinig goeds. Onze fotograaf zag KRS-One nog in 2010, ook in 013. Hij was over die show ook allerminst tevreden. Het was tijd voor een herkansing. Maar toen vorige week bekend werd dat Ms. Melodie, ex-vrouw van KRS-One, plotseling was overleden, was ik bang dat de show somehow daardoor niet door zou gaan, wat gelukkig niet het geval was. KRS-One gaf in één week concerten in Deventer en Amsterdam en was in Rotterdam om een masterclass te geven over de geschiedenis en de impact van hiphop.

Op zondagavond stond hij in de Effenaar, en hij stond er met overtuiging. Duidelijk had hij er zin. Bij het starten van de klassieker ‘South Bronx’ had hij het publiek al voor zich gewonnen en nadat hij schreeuwde: ‘Fuck the Police’, wist iedereen wat er komen ging, reageerde de grote zaal met ‘Woop Woop’ en werd bier rondgesmeten op KRS-One’s grootste hit ‘The Sound of the Police’. De beer van een vent op het podium die in 2009 met ‘The Gospel of Hip Hop’ zijn eerste boek (meer dan 800 pagina’s dik) publiceerde, straalde energie voor tien uit en bleef klassiekers als ‘Black Cop’, ‘Outta Here’ en ‘Jimmy’ rondstrooien, liet horen hoe het klinkt als je rap combineert met klassieke muziek en deed nummers van zijn begin dit jaar nog uitgebrachte plaat ‘The BDP Album’. Want ja, naast het schrijven van zijn hip hop-bijbel en het geven van masterclasses, maakt hij ook nog steeds muziek.

‘Hij is echt veel beter dan twee jaar geleden,’ klinkt het enthousiast naast me, terwijl ook ik weet dat ik me deze show zeker wel ga blijven herinneren.

Tegen elven is KRS-One klaar met zijn optreden en eindigt hij met informatie over de shirtjes die we kunnen kopen. Buiten bij de Effenaar wordt nog nagepraat over de show en The Teacha waarna de gesprekken al snel ook over graffiti gaan. Als iemand dan ook nog begint te beatboxen en een ander begint te dansen, zijn alle hip hop-elementen weer vertegenwoordigd en klinkt KRS-One in mijn achterhoofd nog na: Rap is something you do, hip hop is something you live.

Foto’s (c) 2012 Hans van den Berkmortel

 

 

Deel: