Afgelopen weekend werd Eindhoven omgedoopt tot Jazz-stad met optredens van ruim 50 artiesten verspreid over negen locaties. Het festival bracht opkomende artiesten en gevestigde namen met Jazz in de grootste zin van het woord. Binnen dit muziekgenre zijn er vele kruisbestuivingen te vinden met andere genres zoals; soul, funk, hiphop, elektronische muziek etc. Deze cross-overs werden goed vertegenwoordigd op dit festival.


De locaties die muziek ten gehore brachten werden aangeduid met een soort van stalen kooien waar repen gekleurd plexiglas aan hingen. De locaties varieerden van plekken op straat tot verscheidene horecagelegenheden. De Paterskerk werd tijdens dit evenement voor het eerst in gebruik genomen als poppodium. In de middag werden er nog werkzaamheden aan de zaal verricht, om ’s avonds als concertzaal te dienen voor een aantal muzikanten. In de toekomst zal deze sferische locatie vaker als decor gaan dienen voor concerten, vooral in het genre jazz en klassiek.

Op vrijdagavond stonden er 3 concerten op het programma in de Paterskerk: Niels Broos, Thus Owls en Binkbeats hadden de eer om de zaal in gebruik te gaan nemen met hun muzikale kunsten. Zij gaven allen een schitterende show waarbij de ambiance en de belichting een extra dimensie gaven. Het aanwezige publiek dat varieerde van jong tot oud werd getrakteerd op shows die een lust voor oog en oor waren. De combinatie van de muziek en de zaal waarin vele kerkelijke elementen aanwezig waren zorgde ervoor dat de bezoekers muisstil en geboeid aan hun zitplaats gekluisterd zaten.

Zaterdag was Muziekgebouw Eindhoven‎ het epi-centrum van het gehele festival met Snarky Puppy als headliner. Helaas overlapte Snarky Puppy (waar we al een compleet verslag over publiceerden) het concert van een andere headliner, Cecile Mclorin Salvant. Muziekliefhebbers moesten dus een keuze voor het ene of het andere maken. Beide concerten lieten So What’s Next? echter stijgen tot een hoogtepunt. Gelukkig had het concert van voorprogramma Sirintip geen overlap. Deze Thaise/Zweedse vocaliste en componiste bracht een mix van verschillende stijlen en warmde het publiek alvast op voor de headliner.

Na afloop van de main act trad de band Ghost-Note op in de foyer. Zij brachten diepe rauwe Funk met invloeden van Afrobeat en hiphop. Zij zorgden voor een ware explosie aan geluid en de bezoekers konden dan ook niet stil blijven staan. Als klap op de vuurpijl kwamen de toetsenist en drummer van Snarky Puppy mee jammen. Zij zijn dan ook geen onbekenden van elkaar, aangezien de drummer en percussionist van Ghost-Note beiden met Snarky Puppy speelden. Tijdens deze jam ging het dak van het muziekgebouw er helemaal af. Het was jammer dat dit optreden niet langer duurde. Dit is een band om in de gaten te houden.

Zondag was de laatste dag van het festival waarbij de bezoeker wederom een keuze kon maken uit verschillende locaties. Eindhoven is met Fifth-NRE sinds Juli van dit jaar een Jazz-club rijker. Deze locatie kon tijdens dit evenement natuurlijk niet ontbreken. De club heeft twee verschillende zalen die beide werden benut op deze zondag. Het is mooi om te zien dat mensen uit verschillende leeftijdscategorieën vertegenwoordigd waren. Dit betekent dat er genoeg animo is voor dit genre. Met dit festival werd de diversiteit binnen deze muziekstroming goed onder de aandacht gebracht.

Foto’s (c) Mira van der Hagen

Deel: