Heerlen maakte zich afgelopen zaterdag weer klaar om de blues op de kaart te zetten; voor de bluesfans was dit festival weer smullen geblazen. Het grootste indoor bluesfestival van het zuiden en natuurlijk in Heerlen presenteerde een line-up waarin oude glorie en nieuwe vernieuwing hand in hand gaan. Sterren uit Amerika zoals Archie lee Hooker, Tony ‘TC’ Coleman en Guy King Wallace Coleman, reisden af naar Heerlen.

The Southern Bluesnight presenteerde het beste van de blues op drie podia en in de gangen van het Theater in Heerlen was het overal blues wat de klok sloeg. Barn & Belle zijn twee jonge talenten in de blues Americana. Ze speelden met country- en folkinstrumenten, zoals de oilcan-gitaar, wasbord, banjo, dobro, melodica, ukelele en de ‘Travellers Drummachine’ die Barn & Belle zelf hebben ontwikkeld. Barn & Belle zijn Lea Lomans en Jesse Deledda. Beiden conservatorium geschoold in Maastricht en ze hebben hun liefde ontdekt voor blues, Americana, ragtime en swing. In 2018 besloten ze samen muziek te gaan maken. Het duurde niet lang voor ze in de brede picture kwamen. Dit jonge blues duo van eigen Limburgse bodem vond het een eer om de 23ste editie van Southern Bluesnight te openen.

Wallace Coleman

Wallace Coleman is een bluesheld die nog altijd meedoet in de hedendaagse blueswereld. Coleman is nog een van de oude stal, the old style blues. De grote Wallace Coleman leerde zichzelf mondharmonica spelen op een muntststuk van 50 dollarcent. Om zijn longen te trainen deed hij een stoomlocomotief na om extra longinhoud te verkrijgen. Zijn inspiratie haalde hij uit de muziek van Little Walter’s ‘Somebody has stepped into Little Walter’s shoes’ en Sonny boy Williamson. Hij richtte pas in 1996 zijn eigen band op, de Wallace Coleman Blues Band. In 1997 werd zijn eerste cd uitgebracht en er volgden nog zeven andere bluescd’s. Coleman speelde met veel artiesten samen, maar deze oude bluesicoon werd pas op latere leeftijd erkend. Toen hij zijn eerste album uitbracht was hij dik over de 60 jaar. Daarna ging het snel en heeft hij optredens over de hele wereld gespeeld. Ze zeggen dat blues net als wijn is; Hoe ouder hoe beter. Dit is zeer zeker van toepassing op deze rasartiest. Wallace kwam het podium op met een witte pet en meteen zette hij een donkere zonnebril op. Hij begon met zijn mondharmonica en de toon werd snel gezet. Buitengewoon hoe iemand dit zo snel kan. Wallace dwong al snel respect af.

Archie Lee Hooker & The Coast To Coast Blues Band

De neef van de legendarische John Lee hooker, ook wel ‘The Boogieman’ genoemd, stond ook in Heerlen. In 2011 richtte Archie Lee Hooker samen met de Braziliaanse gitarist Fred Barreto, de Franse bassist Nicolas Fageot en op drums de Luxemburger Yves ‘DeVille’ Ditsch, de Archie Lee Hooker & The Coast To Coast Blues Band op. Deze naam wil Archie in stand houden om zijn oom te eren. In 2016 kwam versterking van Matt Santos op Hammond-orgel en mondharmonica. Het met vijf sterren bekroonde album ‘Chilling’ kwam uit 2017, en werd opgedragen aan John Lee Hooker. Archie leek zo weggelopen uit een Mafia-film met zijn gangsterkleding die te ruim om zijn schouders zat. Je kon wel zien dat hij blues in de genen had zitten.

Joey Gilmore, Fat Harry & The Fuzzy Licks

De 74-jarige autodidact Joey Gilmore had zijn gitaar en zijn warme soulvolle stem mee om het publiek te laten voelen wat muziek is. Gilmore heeft samen gespeeld met grootheden als Little Milton, Etta James en James Brown, en werd in Heerlen begeleid door Fat Harry & The Fuzzy Licks uit Rotterdam. Hun langzame blues werd gemakkelijk afgewisseld met een mix van andere stijlen uit het Afro-Amerikaanse muzikale erfgoed, zoals soul en gospel. Zoals bij zoveel Afro-Amerikanen liggen zijn roots in de plaatselijke kerk. Hij leerde zichzelf gitaar spelen bij de plaatselijke kapperszaak en in de jaren ’60 verhuisde hij naar het zuiden van Florida, waar hij als populaire gitarist verschillende R&B, blues- en soulgroepen begeleidde. Met zijn gloedvolle donkere stem heeft Joey wereldwijd veel fans en vele prijzen in de wacht gesleept. Vele succesvolle albums konden dan ook niet uitblijven en in de blueswereld staat deze meneer dan ook hoog aangeschreven. De Rabozaal in Heerlen heel zal helemaal vol, het publiek genoot van zijn gitaarspel en de soepele wijze waarmee hij de blues overbracht naar het publiek.

Bernard Allison

De in Chicago geboren gitarist Bernard Allison kreeg de blues van zijn vader mee. Via blueslegende en gitarist Luther Allison leerde hij op jonge leeftijd de muziek kennen van Muddy Waters, Hound Dog Tayler en Albert King. Zijn laatste album ‘Let It Go’ barst van de footstompin’ funky bluesrockers en felle gitaarsolo’s, die live nog veel spectaculairder klonken. Allison heeft een indrukwekkend bluesrepertoire opgebouwd met tientallen albums en is hij een graag geziene gast op de internationale podia en festivals, zo ook in Heerlen. In zijn bluessongs hoorde je een beetje soul, jazz en funk, die samen gingen met zijn mooie donkere stem en goed gitaarwerk. Allison was goed en wie zijn vader heeft gehoord, weet meteen waarom Bernard zoveel blues in zich heeft.

Guy King

Guy King klonk fris en vernieuwend, Guy is een uitmuntende gitarist en een excellent vertolker van de nieuwe generatie bluesmuzikanten, een mix van blues, jazz, soul en R&B. Via Memphis en New Orleans belande Guy King op 21-jarige leeftijd in Chicago waar hij bandleider en sologitarist werd van Willie Kent And His Gents. Hij vestigde zijn naam met optredens in de betere bluesclubs, zoals Buddy Guy’s Legends, House of Blues, The Green Mill en B.L.U.E.S.. Zijn in 2009 uitgekomen eerste soloalbum ‘Livin’ markeerde de start van een grote internationale carrière met 250 tot 300 shows per jaar. Hij staat op alle grote bluespodia en -festivals ter wereld en kreeg ooit de eervolle taak om de show van de King of Blues, B.B. King, te openen.

Guy King’s bezoek aan Heerlen maakte deel uit van zijn TRUTH-tour. Met dit album stoomde hij in 2016 door tot de nummer één positie in de Contemporary Blues Chart en de vijfde plek in de Living Blues Chart. Het album leverde hem bovendien een nominatie voor de Blues Music Award 2017 op in de categorie Best Emerging Artist Album. Een groot talent dus. Mister King wist het publiek in te pakken, met ‘Red hot mama’ rockte de blues de pan uit. Het publiek was razend enthousiast en hij zei tegen het publiek dat hij wat specials wilde spelen. Het eerste bluesnummer dat hij ooit speelde en het publiek hing aan zijn lippen. Een gitaarsolo volgde, ‘Lone in the City’ en het publiek was muistil. EN dat terwijl in de Rabozaal zo’n 600 man publiek zat. Een mooie drukte. Toen Guy King ‘Get Ready’ speelde, zong iedereen in de zaal mee; Puur genieten.

Tony TC Coleman & Henry Carpaneto 5tet

Deze grote meneer aan het einde van de avond was Tony TC Coleman. De zanger en drummer zat vanaf midden jaren ’80 achter de drumstel bij niemand minder dan The King of Blues, B.B. King. Coleman is, zoals hij het zelf zegt “geboren als drummer”. Maar ook zijn stem is er een uit duizenden: opzwepend, dwingend en soulvol. Behalve met B.B. King, die hij tot aan diens dood in mei 2015 begeleidde, tourt hij de wereld over met blueslegendes als Otis Clay, Albert King, Etta James en Buddy Guy. Naast zijn drukke tourschema bracht hij maar liefst drie prachtige soloalbums uit, waarop hij speelt met gastartiesten als Lucky Peterson, Kenny Neal en de blazers-sectie van Earth, Wind & Fire. Zijn laatste album ‘Take Me As I Am’ gooide in 2017 hoge ogen op de internationale blueshitlijsen.

Op het Heerlense podium ontmoette The Best Blues Drummer van 2015 en 2016 het kwintet rondom The Best European Blues Player van 2005, Henry Carpaneto. Een gouden combinatie! Coleman en de band waren een team, met als dirigent Tony TC Coleman. Het stel speelde ‘Ain’t that a bitch’ en dat deed het niet zomaar. Coleman speelde met het publiek en iedereen deed mee. Coleman was duidelijk dankbaar dat hij 32 jaar voor de grote BB king heeft mogen werken. Hij eerde hem en keek omhoog, alsof hij deze song voor hem speelde. Het was mooi om te zien. Ook bedankte hij alle mensen die kwamen kijken en luisteren naar hem. Coleman heeft zichtbaar plezier in wat hij deed. ‘See my baby’ volgde en Coleman maakte er een feestje van. Het publiek vond het super en genoot van zijn ongelooflijke solo’s.

The Southern Bluesnight in Heerlen was weer een groot succes en zeker de moeite waard om volgend jaar weer te bezoeken.

Foto’s (c) Patrick Strouken

Deel: