De muziekcultuur in Nederland lijkt zich de laatste jaren steeds verder en verder te concentreren op Amsterdam. Waar vroeger Rotterdam met De Kuip en Ahoy (en in mindere mate Rotown, Nighttown/Watt en De Doelen) de concertstad van Nederland was, ligt de focus de laatste jaren erg op onze hoofdstad. Naast de verplaatsing van de Kuip-concerten naar de ArenA, heeft Amsterdam er sinds begin deze eeuw, naast de traditionele Paradiso en Melkweg, enkele grote zalen bijgekregen. De HMH, die in 2001 werd geopend en zo’n 5500 bezoekers kan huisvesten, enkele jaren de Pepsi-Stage (die later werd verplaatst als Tivoli Leidsche Rijn) en nu de Ziggo Dome, met zo’n 17000 plaatsen. En dat naast zalen als Carré, Het Muziektheater aan ’t IJ, de RAI en zo nog enkelen.

Natuurlijk zijn er nog enkele mogelijkheden door het land heen, maar als je het hebt over een zaal voor een concert voor meer dan 5000 bezoekers, dan zijn de mogelijkheden (op enkele voetbalstadions na) beperkt tot de Randstad. En dat terwijl heel Nederland toch heel wat groter is dan alleen dat kleine stukje Holland.

Als men gaat kijken, is in de (regio van de) vijfde stad van ons land (en daarbij de grootste stad buiten de Randstad), Eindhoven, een duidelijke behoefte aan een grote zaal. Niet alleen floreert de muziek in Rockcity nu meer dan ooit, met namen als Kempi, Peter Pan Speedrock, Fresku, maar ook de enorme berg DJ’s uit de Brabantse stad, ook komt veel publiek bij de grote concerten uit het Zuiden van het land. De Lichtstad heeft natuurlijk een culturele boost gekregen door de ontwikkeling van Strijp-S, waarop het Klokgebouw een concertfunctie heeft gekregen, maar ook de verplaatsing van Plaza Futura naar het NatLab en PopEi het gebied in positieve zin hebben veranderd. De groei zit er echter nog verder in.

Een PopEi vervult een geweldige positie als het gaat om lokale en regionale artiesten te huisvesten, maar met 200 man per concert is een zaal bij de gemoedelijke popcentrum toch echt uitverkocht. Dynamo, verderop in de binnenstad, richt zich op specifieke muziekstijlen en is bij een paar honderd man toch ook echt overvol. De Effenaar, na een grondige verbouwing enkele jaren terug, uitgebreidt naar zo’n 1200 man publiek voor de grote zaal (De kleine zaal voor 350 man valt toch meer in het straatje van van de eerdergenoemde zaaltjes van PopEI en Dynamo), vervult een mooie positie in het clubcircuit, en we moeten dan ook eerlijk zijn: Dat doet de Effenaar met verve! Het Muziekgebouw Frits met zalen voor maximaal 400 en 2000 bezoekers heeft een fantastische akoestiek, maar leent zich voor niet veel anders dan klassiek, jazz, blues en rustige popmuziek.

Het Klokgebouw, op Strijp-S al zolang men kan herinneren een herkenbaar punt voor wie Eindhoven per trein in of uit gaat, is een jaar of 10 geleden verbouwd van Philips-complex naar concertzaal. Maar met een maximale capaciteit van 9000 man, verdeeld over 4 zalen, is er nog niet een echte zaal die kan concurreren met de grote zalen in de Randstad. Eindhoven Rockcity… maar niet voor de bezoeker.

Op Strijp-S, dat gelegen is tussen treinstations Strijp-S en Station PSV-Stadion (en op loopafstand van Eindhoven Centraal Station), is naast een sterk culturele atmosfeer, en plek om een dergelijke zaal in te passen tegen het spoor aan. Aan de andere zijde van het spoor is in eerste instantie een park, waardoor geluidsoverlast voor de directe omgeving beperkt zal worden tot het minimum. En meegenomen het feit dat het beursgebouw, op een dure plek pal naast het Centraal Station in Eindhoven, slechts een tijdelijk gebouw is, kan een nieuwe hal voor 7500 bezoekers, mits goed ingericht, een multifunctionele tophal in het zuidelijke worden. Waarmee concertgangers niet meer per se een lange en dure reis naar de Randstad hoeven te maken om ook eens een groot concert te bezoeken.

De infrastructuur op Strijp-S is goed te noemen. Directe verbindingen met Limburg, West- en Noord- Brabant via de nabijgelegen treinstations. Directe verbindingen met de nabijgelegen gemeenten via de bus. In de avonduren volop parkeerplek in de nabije omgeving en door de verschillende uitvalswegen rondom is de verkeersstroom al beter gereduceerd dan bij de HMH/Ziggo-combinatie.

Het enige wat nu nog rest, is een investeerder, en de gemeente Eindhoven voor de vergunningen. En laat hem nu daar de schoen knellen. De Gemeente Eindhoven is ondanks de status Rockcity de laatste decenia bezig met een afbraakbeleid qua cultuur. Dynamo Open Air is al vertrokken uit de grootste Brabantse stad, Jazz in Lighttown is naar de knoppen geholpen, Fiësta del Sol is failliet nadat dat het festival geen medewerking meer kreeg vanuit de gemeente, zelfs het IJssculpturenfestival is Eindhoven uitgevlucht. Ook Reggae Sundance is Eindhoven reeds ontvlucht en Virus Festival, Beathoven, Edit Festival en het Simple Festival hebben hun laatste editie reeds lang achter zich gelaten. In Eindhoven wordt nog wel wat georganiseerd, maar vaak met organisatorische inmenging van de gemeente; Park Hilaria, de Lichtjesroute, GLOW, Dutch Design Week en de Marathon van Eindhoven worden tegenwoordig gezien als dé trekkers van cultureel Eindhoven. Om het concours Hippique natuurlijk niet te vergeten. Wordt Eindhoven een nep-Wassenaar van het Zuiden, of gaat Rockcity nog wat doen aan haar muzikale imago?

Foto (c) Leander Vasse, archief Maxazine

Deel: