Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    woensdag, oktober 29
    Trending
    • ADE Dag Twee: Afrikaanse Roots, Daft Punk in Fortnite en 30 Jaar TopNotch
    • Tom Smith van Editors verrast als mystery guest in Rock Lobster
    • Shoegaze-sensatie Wisp betovert een uitverkocht Botanique
    • RÜFÜS DU SOL naar Ziggo Dome
    • Yann Tiersen verdeelt Muziekgebouw Eindhoven met elektronische wending
    • Bruce Springsteen – Nebraska ’82
    • Nena’s Tour Wir gehören zusammen krijgt een onvergetelijk slotakkoord in Heerlen
    • Kreidler – Early Recordings 1994-95
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Festival»ADE»ADE Dag Twee: Afrikaanse Roots, Daft Punk in Fortnite en 30 Jaar TopNotch
    Foto (c) Tyron Rosheuvel
    ADE

    ADE Dag Twee: Afrikaanse Roots, Daft Punk in Fortnite en 30 Jaar TopNotch

    By Tyron Rosheuvel29 oktober 2025

    De tweede dag van het Amsterdam Dance Event leverde een gevarieerde mix van Afrikaanse invloeden, een opgewekt gesprek met de ontwikkelaars van Fortnite, en een monumentale avond waarin Dutch Rap officieel onderdeel werd van de geschiedenis van de stad. Laten we erin duiken!

    Een Begeleide Luistersessie: Afrikaanse Dansmuziek met Homecoming’s Dare Balogun

    Traditionele Afrikaanse muziekstijlen zoals Makossa en Highlife krijgen steeds meer erkenning in de wereldwijde dancegemeenschap. Nu Afro House en Amapiano hun hoogtepunt wereldwijd bereiken, verkennen steeds meer luisteraars klassieke klanken uit de Afrikaanse diaspora.

    Dare Balogun van Homecoming, die ook het Roots to Rhythm programma samenstelt, organiseerde een intieme sessie bij Radio Radio. Een kleine vertraging bij de start betekende dat de gastheer zich richtte op het draaien van muziek in plaats van erover te praten; desondanks genoot het intieme publiek van de gevarieerde reis door het geluid.

    Onder deze nummers was de dansbare klassieker ‘100% Zoblazo’ van Meiway, een artiest afkomstig uit Ivoorkust. De gesyncopeerde drums, aangevuld met speelse synths, creëren een aanstekelijk ritme dat stijlen als Soca en Calypso uit het Caribisch gebied weerspiegelt.

    Andere selecties waren aanzienlijk meer pop-georiënteerd en vertoonden parallellen met veel hedendaagse Afro-hits. Tracks zoals ‘Evasion’ van Agatha Maninoue en ‘Dikom Lam La Moto’ van Charlotte Mbango riepen het gevoel op van een levendig huisfeest op het Afrikaanse continent, compleet met de drankjes die vloeien vanaf Balogun’s bar.

    Epic Games: Press Play! The Daft Punk Experience in Fortnite

    Fortnite, de videogame uit 2017 die uitgroeide tot een wereldwijd fenomeen, organiseert regelmatig virtuele concerten van iconische artiesten zoals Snoop Dogg en Bruno Mars. Om het moreel onder hun toegewijde fanbase te verhogen, bracht ontwikkelaar Epic Games de magie van de muzikale robotgroep nog één keer tot leven.

    Brett Marks, verantwoordelijk voor Music Partnerships bij Fortnite, gaf toe dat de keuze voor Daft Punk als hun nieuwe ervaring een gemakkelijke was. “We zijn allemaal uit de jaren ’80 en grote fans van Daft Punk”, zei hij. “Het was logisch om het grootste elektronische duo naar Fortnite te brengen, ook al is onze hoofddoelgroep misschien nieuw met hun muziek.”

    Fans reageerden wild op de onthulling en creëerden reactievideo’s die uiteindelijk virale hits werden. De ontwikkelaars gebruikten het iconische ‘Alive 2007’-concert als kerninspiratie voor hun content. Lead Producer JP Kellams onthulde dat ze talloze Easter eggs in de Fortnite-ervaring verstopten, zoals de ‘Technologic’-baby en veel van de ‘Alive 2007’-concertvisualisaties. “Als er al iets was, bespraken we vooral welke Easter eggs we er niet in moesten stoppen”, gaf hij lachend toe.

    Cédric Hervet, Creative Director bij Daft Life, onthulde dat hij vorige week nog met Daft Punk sprak; ze waren verheugd over de uitkomst en de reactie van het publiek. De robots hadden dit soort reactie nooit verwacht na het ontbinden van Daft Punk meer dan drie jaar geleden. Het Franse duo speelde al sinds de jaren ’80 videogames, dus het was logisch om de twee franchises te combineren. Zowel Cédric als de Daft Punk-leden waren zeer dankbaar aan Epic voor hun werk aan de samenwerking.

    Alex Rigopolis, een ervaren ontwikkelaar bij Epic Games die eerder Guitar Hero en Rock Band ontwikkelde, sprak over de evolutie van het medium. Na 30 jaar in de industrie merkte Rigopolis op hoeveel het landschap is veranderd. Hij uitte zijn enthousiasme voor het verplaatsen van de speler van een passieve luisterpositie naar een actieve deelnemer. Dit kan gebeuren door directe betrokkenheid, zoals Guitar Hero, of een meer meeslepende ervaring, zoals Fortnite Festival.

    Vooruitkijkend identificeerde het panel gaming van vandaag steeds meer als een toeschouwersport, met miljoenen mensen die afstemmen om naar streamers te kijken. Wat Fortnite Festival uniek maakt, is het vermogen om miljoenen spelers in één enkel, gesynchroniseerd evenement te verenigen, waarmee een gedeelde ervaring wordt gecreëerd die doet denken aan Daft Punk’s ‘Alive 2007’—een album dat een maatstaf blijft voor live elektronische muziekevenementen.

    Philou Louzolo en Wietske Overdijk: The Making of AFRICAN GOLD

    Philou Louzolo heeft aanzienlijke stappen gezet binnen de Afro-gemeenschap in Nederland. Een geliefd gezicht op festivals zoals Dekmantel, Thuishaven en Into The Woods, de uit Zierikzee afkomstige DJ opent zich over zijn opvoeding in zijn documentaire, AFRICAN GOLD.

    De documentaire is een diep persoonlijke samenwerking tussen de artiest met Afrikaanse roots en regisseur Wietske Overdijk, die tijdens de Q&A de aard van hun band uitlegde. Louzolo was altijd al onderdeel van haar gezinsleven geweest, hoewel ze pas de laatste jaren echt over culturele opvattingen spraken.

    Opgroeiend in een overwegend blanke buurt voelde Louzolo zich diepgaand ondervertegenwoordigd vanwege het gebrek aan mensen die op hem leken. Die ervaring leidde ertoe dat hij zijn artistieke reis begon, maar niet zonder kosten. Door jaren van verwerking kampte de DJ tweemaal met een strijd tegen middelen voordat hij uiteindelijk zijn debuutalbum, ‘African Gold’, uitbracht.

    “Het regisseren van deze documentaire gaf me een nieuw gevoel van hoe het is om Afrikaan te zijn in een Nederlandse gemeenschap”, bekende regisseur Wietske Overdijk. “Philou was altijd al onderdeel van de familie geweest, maar het was pas onlangs dat ik mijn ogen opende voor hoe de wereld naar hem kijkt.”

    De samenwerking raakte ook ‘Woukoundo’ aan, Louzolo’s visie voor een sci-fi futuristisch muzieklabel gecentreerd rond het idee van Afrofuturisme. Zijn verlangen om traditionele Afrikaanse muziek te combineren met andere genres zoals Techno of Anime-soundtracks staat centraal in waar hij zijn muziek naartoe wil brengen.

    Hoewel we de documentaire helaas niet konden bekijken, gaven zowel de regisseur als de hoofdartiest meer dan genoeg context om interesse te wekken. Met zo’n gevarieerd palet aan invloeden, gecombineerd met een verlangen om de cultuur vooruit te brengen, bezat Louzolo een meeslepend verhaal dat om een doordachte documentaire zoals African Gold vroeg.

    YouTube | Essential Insider Knowledge

    Als ’s werelds grootste videoaanbieder was het geen verrassing dat YouTube’s Insider Knowledge-talk was uitverkocht en gevuld met strategieën om het bereik van creators te optimaliseren. Sheniece Charway, Head of Music Culture bij YouTube, deelde belangrijke tips en tools die zijn ontworpen om creators te helpen hun kanalen te laten groeien.

    Charway kwam voorbereid met een uitgebreide presentatie, gevuld met bruikbare tips en best practices om impact te optimaliseren. Gezien de enorme hoeveelheid informatie was het vertrouwen op slides begrijpelijk. Van live redirects en aangepaste aftellers tot trailers en geplande Shorts, het YouTube-gesprek bood een blauwdruk voor sterke multimediacampagnes in 2025.

    “Zorg ervoor dat je kanaal up-to-date en geoptimaliseerd is. Dit helpt fans te vinden waar ze naar op zoek zijn”, merkte Charway op. “Zorg er ook voor dat je je actieve content promoot. Pas je kanaalindeling aan op de behoeften van je fans en ze zullen je ervoor liefhebben.”

    Een van die best practices is dat muzikanten tegelijkertijd zowel lyric video’s als muziekclips uitbrengen. Hoewel dit overbodig lijkt, bewijst data duidelijk dat het de betrokkenheid aanzienlijk verhoogt. Een andere is het strategisch hergebruiken van content. Van korte, verticale Shorts tot mini-documentaires over het creatieproces, elk format helpt om fans betrokken te houden.

    “Denk na over manieren om je content te hergebruiken die logisch zijn, zoals: songtutorials, dansvideo’s of beelden achter de schermen van je creatieve proces. De sleutel is om content te maken die persoonlijk en authentiek is.”

    Na het verstrekken van deze inzichten introduceerde Charway Tarryn Reid en Clairise Hefke van de Zuid-Afrikaanse DJ-groep TxC. Hun virale Boiler Room-set katapulteerde hun carrières, wat leidde tot hits zoals ‘Yebo’ en ‘Turn Off The Lights’.

    “YouTube gaf ons de kans om buiten Zuid-Afrika te groeien. Amapiano is nu een wereldwijd geluid, niet alleen een SA-geluid”, merkte Tarryn op. Toen gevraagd werd naar hun favoriete type YouTube-content, lachten de dames. “Shorts”, antwoordde Clairise meteen. “We kunnen creatief zijn met onze content daar.”

    Toen gevraagd werd om advies aan nieuwe creators, benadrukten de dames hun belangrijkste les: “Blijf consistent met je content” blijft de primaire factor voor kanaalgroei in 2025. Strategische planning, het maken van kalenders en het genereren van aanvullende content rond releases zal de zichtbaarheid vergroten en artiesten in staat stellen nieuwe fandemogrofiën te bereiken.

    30 Jaar TopNotch

    Het Stadsarchief Amsterdam zoekt actief naar manieren om de identiteit van de stad vast te leggen binnen haar collecties. Muziek staat ongetwijfeld centraal in de stad, met iconen zoals Hazes die voor altijd de lokale cultuur vertegenwoordigen. De curator identificeerde een vergelijkbaar cultureel DNA binnen Amsterdams grootste Rap-label, TopNotch Records.

    Opgericht in 1995 door Kees de Koning, werd het Nederlandse platenlabel TopNotch opgericht om kwaliteitsrap-releases te bundelen. Het label speelde een instrumentale rol in het consolideren van Dutch Rap en lanceerde de carrières van artiesten zoals Extince, Opgezwolle en Frenna, die allemaal het hoogtepunt van hun respectieve tijdperken bereikten onder de TopNotch-vlag.

    Gedurende drie decennia bloeiden talloze carrières. Kees de Koning bewaarde veel belangrijke items als relikwieën van dat tijdperk en werkte samen met het Stadsarchief om ze te integreren in de kluiscollectie. De avond begon met een Q&A met de Koning, gevolgd door een expositie van het opgeslagen materiaal.

    “Ik vond het gewoon een raar idee om een collectie voor een bedrijf te maken”, gaf De Koning openlijk toe. “Ik kon het aanvankelijk niet begrijpen: wie heeft daar baat bij?” Het Stadsarchief overtuigde hem uiteindelijk van de culturele relevantie van het toevoegen van TopNotch aan de openbare kluis. “Ik kan nu zien waarom het belangrijk is voor de stad Amsterdam”, zei de Koning glimlachend.

    Onder de items in de kluis waren iconische albumreleases, bijbehorende merchdesigns, tournotities en zelfs persoonlijke brieven gericht aan de Koning. Opvallende voorbeelden waren brieven van Kempi en Fresku; die van eerstgenoemde werd tentoongesteld op de ADE-expositie.

    Een grote menigte fans woonde de Q&A bij en stelde vragen zoals “Wie zou je vandaag tekenen?” en “Welke artiest is er weggekomen voordat je hem kon tekenen?”. De Koning pareerde deze directe vragen vakkundig en bood consequent een breder gezichtspunt in zijn antwoorden.

    Met meer dan 100 stukken tentoongesteld, waaronder nog nooit eerder vertoonde conceptuele werken en samenwerkingsfilms, integreerde de expositie TopNotch stevig in de muzikale geschiedenis van Amsterdam. De sfeer was elektrisch, geaccentueerd door tracks zoals ‘Watskebeurt’ van De Jeugd Van Tegenwoordig en ‘Oeh Na Na’ van SBMG, die voor één avond door de archief hallen knalden.

    Foto’s (c) Tyron Rosheuvel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleTom Smith van Editors verrast als mystery guest in Rock Lobster

    Related Posts

    Tom Smith van Editors verrast als mystery guest in Rock Lobster

    Shoegaze-sensatie Wisp betovert een uitverkocht Botanique

    RÜFÜS DU SOL naar Ziggo Dome


    RSS Muzikantenbank
    • Percussionist/Drummer gezocht
    • Leadgitarist regio Heerlen/Kerkrade
    • Ervaren Percussionist
    • Zangeres zoekt band
    • Zanger (31) regio Sneek (Friesland)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.