Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juni 16
    Trending
    • RetRock liet Waalwijk dansen en rocken
    • Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim
    • Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer
    • New Model Army zet Muziekgieterij in vuur en vlam
    • Boyce Avenue zorgt voor een sfeervol optreden in Amsterdam
    • Arrested Development nog steeds pure magie
    • Album recensie overzicht: Omar, Jimmy Barnes en meer
    • De wekelijkse New Music Friday Maxazine Playlist op Spotify, 13 Juni 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Brabant»Brabant Live»Frank Boeijen traditioneel in Muziekgebouw Eindhoven
    Foto (c) Marjolein Tap
    Brabant Live

    Frank Boeijen traditioneel in Muziekgebouw Eindhoven

    By Norman van den Wildenberg24 april 2025

    Frank Boeijen keerde op zaterdagavond terug naar het Muziekgebouw Eindhoven, een plek waar hij inmiddels bijna jaarlijks optreedt in het voorjaar. Zijn band speelt als een hecht ensemble, zijn stem raakt nog altijd even diep, en de setlist bood een zorgvuldig gekozen balans tussen klassiekers en nieuw werk.

    De avond begon met ‘Gouden bergen’ en ‘Het antwoord’, een van de oudste nummers van de avond. Meteen werd duidelijk hoe sterk Boeijen zijn oeuvre weet te verbinden met het heden. Het publiek luisterde aandachtig, terwijl hij daarna het nieuwste nummer ‘De zee waar hij nooit kwam’ bracht, vol weemoed en poëtische beelden.

    Na ‘De beloning’ nam Boeijen de tijd voor een persoonlijk verhaal. Hij sprak over zijn jeugd, over zijn ouders die uit Brabant kwamen en destijds in een Simca reden. Hij vertelde met warmte en humor over hun ritjes naar Eindhoven, waar ook zijn ome Koos woonde, een kleermaker. Het publiek luisterde geamuseerd. Vervolgens kwam hij terug op de tijdgeest, over “rare snoeshanen aan de macht”, maar ook dat alles uiteindelijk overgaat. Die gedachte vormde de aanzet tot ‘Als geen ander’, een verstild moment met alleen zang en toetsen.

    Met ‘Die zelfbedachte hemel’, ‘Twee mannen zo stil’ (geschreven met Stef Bos) en het titelnummer van zijn nieuwste album ‘Een subliem gebaar van liefde’ vervolgde hij het eerste deel van het concert. In deze nummers lag de nadruk op reflectie en de liefde in al haar vormen, met ingetogen arrangementen waarin elk woord telde.

    Na de pauze opende Boeijen met ‘Op zoek naar de verloren tijd’, waarna ‘Woord voor woord’ en ‘Verboden dichters’ volgden. Bij dat laatste nummer nam bassist Charles Nagtzaam een Violin Bass ter hand. Zijn instrumentkeuze blijft fascineren – eerder speelde hij al op een fretloze Jazz Bass, nu koos hij voor een rond en warm geluid dat perfect paste bij de sfeer van het nummer.

    De klassiekers volgden elkaar in hoog tempo op: ‘Koud in mijn hart’, een indrukwekkend ingetogen ‘Zonder woorden’ (geschreven voor Liesbeth List), en een alternatieve, rustige versie van ‘Zwart wit’. ‘De verzoening’ bracht een ontroerende lading mee, en ‘Hoe het ook gaat’ sloot de reguliere set af.

    Voor de toegift keerde Boeijen terug met ‘Paradijs’ en direct leek de zaal weer als twee jaar geleden, toen de zaal in no time werd omgebouwd tot een waar danspaleis, en Boeijen er een toegift tegenaan gooide die Eindhoven terug bracht naar schoolfeesten van begin jaren ’80. Zo ver kwam het niet, maar na een minutenlange drumsolo door geweldenaar Mark Stoop werd  het onmiskenbare ‘Kronenburg Park’ gebracht in een uitgesponnen versie met een hoofdrol voor Nagtzaam die door Boeijen naar voren werd geschoven voor een heerlijke basssolo. De hit werd door de gehele zaal meegezongen, waarna de band een diepe buiging maakte. Het concert eindigde, maar niet voordat er nog één nummer werd gebracht, het gevoelige ‘Zo mooi voor mij’, een passend slotakkoord na een avond vol nuance, sfeer en vakmanschap.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleGurriers zet de Muziekgieterij in vuur en vlam: verslag van een explosief optreden
    Next Article Ranzel X Kendrick – Texas Time Warp

    Related Posts

    RetRock liet Waalwijk dansen en rocken

    Bezoekers genieten met volle teugen van Jazz Middelheim

    Album recensie overzicht: Slick Rick, Murder by Death en meer


    RSS Muzikantenbank
    • Zangeres zoekt een band
    • Zangeres zoekt gitarist(e)
    • Gitarist gezocht!
    • Need Zangeres ready to REALLY dp smtg worthwhile
    • FunkaSoul zoekt muzikanten 💥
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland
    Maxazine is er ook in andere talen:












    Consent

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.