Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    dinsdag, juli 15
    Trending
    • sombr naar AFAS Live
    • Alter Bridge naar Ziggo Dome
    • Lorna Shore naar AFAS Live
    • Queens of the Stone Age naar Carré
    • Kendrick & SZA ontpoppen zich als supersterren met Grand National Tour in ArenA
    • Lollapalooza Berlin viert 10-jarig jubileum met 60.000 bezoekers per dag
    • Rinus Gerritsen: Van Golden Earring naar Supersister, de kunst van opnieuw beginnen
    • Kokoroko – Tuff Times Never Last
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»Concertverslag»Breukeriaanse opening en Jubileumpenning tijdens openingsavond 50 jaar BIMHUIS
    Foto (c) Maarten Nauw
    Concertverslag

    Breukeriaanse opening en Jubileumpenning tijdens openingsavond 50 jaar BIMHUIS

    By Jan de Leeuw3 oktober 2024

    De hele maand oktober viert het BIMHUIS, gelegen aan de Piet Heinkade in Amsterdam, het heugelijke feit dat het podium voor jazz- en improvisatiemuziek 50 jaar bestaat. Afgelopen dinsdagavond werd afgetrapt met een bijna Breukeriaans muzikale ode aan de legendarische jazzclub. Burgemeester Femke Halsema verraste het wereldwijd geroemde instituut met de toekenning van de Jubileumpenning van de Gemeente Amsterdam. In haar speech beschreef zij het wereldberoemde jazzpodium als een thuis voor musici en luisteraars van alle leeftijden. Tevens speelt het BIMHUIS al vijf decennia een grote rol in het ontwikkelen van jong talent en het versterken van de jazzscene in Amsterdam.
    Speciaal voor de openingsavond schreef voormalig Componist des Vaderlands Martin Fondse het muziekstuk ‘HOME’, bestaande uit vijf delen. Het eerste deel ‘Echos Of Home’ gaat over de beginperiode van het BIMHUIS dat toen was gevestigd Oudeschans 73. Fondse liet zich hierbij ook inspireren door slagwerker Han Bennink en zijn onbegrensde ideeën over muzikale vrijheid. In ‘The Forgotten Saints Sanctuary’ werd de eigen identiteit en eigengereidheid van muzikanten onder de loep genomen en in het bijzonder die van wijlen muzikant en componist Willem Breuker. Eerst klonk de muziek nog vanuit overal in het gebouw: vanaf de balkons, vanuit de lift en vanaf de trappen. Uiteindelijk kwamen de maar liefst 15 blazers en een ritmesectie met slagwerk, piano en gitaar bijeen in de hal van de centrale ingang van het Muziekgebouw, waaraan het BIMHUIS zit gekoppeld.

    Temple Of Music

    Deel drie had de titel ‘The Sheltering Sky’ meegekregen van Fondse, waarmee hij de wens uitsprak dat de huidige maatschappij meer zou mogen lijken op de wereld van de jazz waarin iedereen welkom is en samenwerkt. In ‘Where The Heart Finds Haven’ ging het over de rebelse kant van de jazz, waar ook de onlangs overleden muzikant en medeoprichter van het BIMHUIS Willem van Manen voor stond. En laten we in dit kader ook die andere oprichter Misha Mengelberg niet vergeten te noemen. Tenslotte was het vijfde deel ‘Temple Of Music’ een hommage aan de ongebreidelde energie en heerlijke eigenwijsheid van tenorsaxofonist Hans Dulfer. Breuker, Van Manen, Mengelberg en Dulfer mogen we met gerust hart blijven herinneren als de grondleggers van het huidige BIMHUIS. In zijn totaliteit trok HOME voorbij als een filmsoundtrack waarin de muziek de ene keer ontroerde om vervolgens daarna weer alle kanten op te schieten, te piepen en knorren om uiteindelijk weer als één geheel te eindigen.

    Jazzmaand

    Na dit enorme spektakel vervolgde het programma met een eveneens prachtig concert in de zaal van het BIMHUIS van de wereldwijd bekende saxofoniste Tineke Postma, die een nieuwe band had samengesteld met op piano de grandioos spelende Marta Sanchèz, op de contrabas Robert Landfermann en op drums de tegenwoordig met alles en iedereen meespelende Sun-Mi Hong. En of het nog niet genoeg was, werd daarna de avond afgesloten met de Amerikaanse saxofonist James Brandon Lewis en drummer Chad Taylor, die samen figuurlijk het dak nog even van het gebouw speelden. Het geheel was een topavond en een zeer aangenaam begin van een feestelijke jazzmaand. Het speciaal samengestelde programma duurt tot en met 31 oktober en er is elke dag een concert of project te bewonderen.

    Foto’s (c) Maarten Nauw, BIMHUIS

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNederlandse muziekfestivals voor het najaar van 2024
    Next Article René van Kooten speelt Rob de Nijs in Malle Babbe

    Related Posts

    Alter Bridge naar Ziggo Dome

    Lorna Shore naar AFAS Live

    Queens of the Stone Age naar Carré


    RSS Muzikantenbank
    • Innocence is op zoek naar een gitarist
    • SOUL SESSIONS Ltd zoekt 2e leadzangeres
    • Second The Band zoekt een nieuwe drummer!
    • Gitarist zoekt muzikanten/band met niveau en plezier – Omgeving Arnhem/Nijmegen
    • Drummer en Bassist zoeken band
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.