Twice – With You-th

Op dit moment is K-pop enorm populair, mede dankzij Blackpink en BTS. Nu is het de beurt aan Twice, dat sinds 2017 gestaag aan populariteit wint. Hun nieuwe EP bestaat voornamelijk uit Engelstalige nummers, waarbij een vleugje Koreaans wordt toegepast. Zo is ‘One Spark’ bedoeld om de hitlijsten te veroveren, met een krachtig elektrisch geluid en eenvoudige teksten. Dit wordt ook voortgezet met de nummers ‘New New’ en ‘Rush’. Het nummer dat eruit springt, is ‘Bloom’, waarbij gekozen is voor unieke melodieën. Hoewel het typerend is voor K-pop dat vrijwel elk nummer op elkaar lijkt en de zang vaak wat nasaal klinkt, geldt dit ook voor deze EP. (JYP Entertainment) (5/10) (Romy van der Lee)

Romuvos – Spirits

De albumcover doet aan de band Heilung denken. Romuvos uit Litouwen zit dan ook de hoek van de folk/pagan. Met veelal teksten in het Litouws en over tradities uit dat land zal het voor het gros van de luisteraars niet te verstaan zijn. Dit is muziek die je moet beleven, moet voelen. Niet eentje waar de tekst je snel zal raken. Het heeft zijn stevige momenten op songs als ‘World Tree’, die ook in het Engels gezongen wordt. Dikke, duistere riff en een juiste groove om mee te bewegen. Het album bouwt in dat opzicht goed op. De eerste paar songs zijn wat kalmer, de gitaar is daarna prominenter en geeft het album wat meer pit. Intrigerende songs als ‘Spirits of the Oak’ maken je nieuwsgierig naar wat de band nog meer in zijn mars heeft. Zeker voor de liefhebbers van de folk/pagan een aanrader. Wil je eens wat anders, dat is dit ook. (Rik Moors) (8/10) (Hammerheart Records)

Red Rum Club – Western Approaches

Red Rum Club is een Britse indie-rock band uit Liverpool, bekend om hun levendige mix van indie, rock en folk-invloeden. “Western Approaches” is hun derde studioalbum. ‘Godless’ klinkt sterk als een mix van Muse en Mumford and Sons, met doordachte en bittere teksten. Het is een nummer dat niet snel verveelt, dit geldt ook voor ‘Jigsaw Shores’. ‘Houdini’ is een rustig, ingetogen nummer dat veel weg heeft van een ballad en prachtig is geschreven. ‘Hole In My Home’, ‘Daisy’ en ‘Alive’ lijken op elkaar door de krachtige gitaarriffs. Het album is aangenaam om naar te luisteren, waarbij de tekst goed aansluit op de charme van het geheel. (Modern Sky UK) (7/10) (Romy van der Lee)

Katy Henry – Get Goin’

Katie is een blueszangeres uit Vernon, New Jersey die weet hoe ze Americana mengt met gitaar en country. Haar nieuwste album ‘Get Goin’ trapt lekker af met ‘Love like Kerosine’ . Alleen die titel al dan weet je waar je mee te maken hebt. Denk Sass Jordan maar dan een die is blijven steken in de road side bars langs de houthakkersroutes. Verwacht dus geen hoogstaande muziek, maar eerder heel lekkere deuntjes, die goed zullen gaan bij een whiskey proeverij of een barbecue met veel vleesch. Lekker albumpje. (Jan Vranken)(6/10)(Ruff Records)

LaRussel,Hitboy, Tietta – Rent Due

‘Rent Due’ is een een west-coast album zoals je ze tegenwoordig niet meer vaak hoort. De zon schijnt gewoon over de hele productie, die kristalhelder is, maar toch ook lekker vet op de bas. Precies zoals je de sound hebben wilt. Het album komt nog wat langzaam op gang, met de nadruk op de flows en nog wat minder op de beats, maar vanaf ‘ Another one’ is het roer om. De sound is heerlijk old school. Toch klinkt dit album heerlijk modern. Leukste track op het album is ‘ King Kong’ die lekker een weg zoekt naar dat oorwurm plekje dat iedereen in zijn hoofd heeft. Minpuntje is dat het hele album qua tempo toch wel erg mellow blijft. Boven de 90 bpm komen ze niet. Jonko’s klappen in de studio heeft niet alleen maar voordelen. Toch een leuk album. (Elodi Renard)(7/10)(Good Company)