Het Duitse DJ- en productieduo Mo’ Horizons, onder leiding van Ralf Droesemeyer & Mark Wetzler, is al meer dan drie decennia een niet aflatende kracht in de wereldwijde groove-scene. Al 25 jaar lang blijft het duo hun internationale publiek vergroten, wat getuigt van het feit dat ze on-point blijven, de mode en het tribalisme van scènes als big beat en broken beat negeren, die floreerden maar vervolgens veranderden en van de radar verdwenen.

Het duo was misschien wel het meest bekend in de door hedendaagse jazz geïnfecteerde clubcultuur van de vroege jaren 2000, naast tijdgenoten als Gilles Peterson, Jazzanova, United Future Organisation, Kruder & Dorfmeister, Fila Brazilia en Dining Rooms. Het bijwonen van een live show van acid jazz pioniers Galliano, in hun thuisstad Hannover in 1995, zou een keerpunt betekenen voor het duo. Op dat moment werden ze ondergedompeld in de scene van het platen zoeken en het waren labels en compilaties zoals Something Else, Wall of Sound, Acid Jazz en daarna Soul Jazz, Ninja Tune en Freestyle Records die hun onverzadigbare honger naar nieuwe muziek uit alle hoeken van het Afro-Latin-Brazil-Funk en drum ’n bass spectrum zouden voeden, geluiden van die platen die ze in de volgende 25 jaar van muziekproductie zouden kanaliseren.

Hun debuutalbum ‘Come Touch the Sun’ werd gelluitgebracht door het Stereo Deluxe label, een baanbrekende Duits label dat in die tijd alles wat acid jazz, nu jazz, big beat en downbeat was opnam, met veel Duitse artiesten in het vizier. Met Mo’ Horizons’ diepe liefde voor Brazilië, waren ze altijd bezig bruggen te slaan van Braziliaanse jazz bossa en Rio samba naar elektronische, sample heavy grooves. Stereo Deluxe bleek een perfect thuis voor het duo om te experimenteren, en zo maakten ze drie platen en diverse singles, en werden ze liefkozend bekend als hofleveranciers van ‘bosshanover’.

In het eerste decennium van de 21e eeuw traden ze over de hele wereld op, maar ze bleven zoveel mogelijk muziek beluisteren. Het waren pioniers als Ninja Tune’s DJ Food en Funki Porcini, Fila Brazilia, Japan’s United Future Organization en St Germain uit Parijs die de groep voedden. In 2006 richtten ze samen met vriend en collega-dj Ralf Zitzmann Agogo Records op en begonnen ze aan wat het begin was van een nieuwe familie en een duurzame relatie die hen naar hun zevende album ‘Mango’ leidt.

Vertrouwde en verwarmende geluiden doordringen ‘Mango’: de roep van de Braziliaanse cuica, de knappende snares, rollende breakbeats, zwijmelende saxlicks en dromerige strandtrillingen. Toch zijn er ook gloednieuwe trucjes; op Havanna B-Boys wordt Arthur Lee’s schorre stem gesampled terwijl een uitzinnige funk-achtige groove pulseert, en de betoverende vocale samples van de Anglo-Portugese zangeres Guida de Palma staan op opener Anotha Bossa. Beide schitteren als singles van het album. Naast Ambolley’s bijdrage, zijn er nog meer collabs waarbij Mo’ Horizons zich opnieuw verbindt met de Venezolaanse percussionist Nené Vásquez, de Colombiaanse zanger Ivan Camelo, de Israëlische zanger Noam Bar Azulay uit Hannover en de Spaanse zangeres Laura Insausti.
Ralf Droesemeyer is erg dankbaar voor het geschenk om een leven rond muziek te kunnen leiden, iets wat begon met 2 opgewonden lokale DJ’s uit Hannover, simpelweg op een missie om nieuwe geluiden die ze tegenkwamen tijdens hun onophoudelijke platenjacht opnieuw vorm te geven.

De single ‘Mango Woman’ featuring Blay Ambolley uit Ghana, komt met een 7 inch mix & een remix door Sono Rhizmo en is nu uit.

Track list:

01. Anotha Bossa
02. Mango Woman feat. Gyedu-Blay Ambolley
03. Havana B-Boys
04. Huele Que Huele feat. Iván Camelo
05. Mascadito feat. Laura Insausti & Nené Vasquez
06. Sunset In Palmar
07. Good 4
08. Balkan-Maassai-Party feat. The Massai Tribe of Tanzania
09. Sudoeste
10. I Can’t Sleep feat. Noam Bar Azulay

Deel: