Those Damn Crows – Inhale/Exhale

Those Damn Crows is een opkomende moderne rockband uit Engeland. Daar wist de band met hun vorige plaat ‘Point Of No Return’ de top 15 van de albumcharts te halen. Buiten het thuisland weet de band ook steeds meer mensen te bereiken. Voor we aan het album beginnen ademen we even in en uit en gaan van start. Voor diegene die de band al kennen zullen niets horen wat nog onbekend is. Echter moet gezegd dat deze nieuwe songs niet direct die ‘’hook’’ hebben zoals op de voorganger. Het klinkt allemaal wel lekker, al is deze plaat niet zo sterk als de voorganger. De gitaren hadden daarnaast wat beter uit de verf mogen komen in de productie. (6/10) (Earache Records) (Rik Moors)

Kai Strauss – Night Shift

De Duitse gitarist Kai Strauss draait al zo’n dikke 25 jaar mee in het blueswereldje en is niet meer slechts ‘just another guitar player from Europe’, zoals zijn collega Otis Grand ooit over hem zei. Als een soort van ‘Wandergeselle’ (om het bij Duitse begrippen te houden) leerde hij het vak in de clubs van Chicago en als lid en bandleider van Memo Gonzales & The Bluescasters, waarmee hij 15 jaar lang de hele wereld over toerde en met zowat iedereen speelde die naam en rang had binnen de blues. In november al is zijn nieuwe album verschenen getiteld “Night Shift”. Ook op dit album laat Strauss horen waarom hij bij de top van de Europese blues hoort. Op het album staan elf nummers, waarvan tien van eigen hand. Zijn band bestaat uit drummer Alex Lex, bassist DuVernay, keyboardist Paul Jobson en gitarist Ali Neander, die met Strauss een hechte eenheid vormen. Chicago bluesman Toronzo Cannon speelt op een tweetal nummers mee. Meteen bij het eerste nummer “Stand Strong Together” zit de gang er goed in. Het is een midtempo nummer met een actuele tekst. Kai Strauss is een gitarist, die uitblinkt in smaakvol spel. Hij hoeft het niet te hebben van veel noten per seconde, de rustmomenten leggen de nadruk op de nummers. Dit is vooral duidelijk in een bluesballad als “I Done Got Over You”. In “Storming In Chicago” contrasteert de felle gitaarstijl van Toronzo Cannon mooi met de rustige stijl van Strauss. Nummers als “Icebound” en “Hard Bargain” zijn een fraai eerbetoon aan zijn voorbeelden, respectievelijk Albert Collins en Albert King. Wederom een uitstekende plaat van deze Duitse bluesman. Aanrader.( Eric Campfens)(8/10)  (Continental Record Service)

Nagasaki Swim – Everything Grow

Nagasaki Swim is een project van de Rotterdamse songwriter Jasper Boogaard. ‘Everything Grows’ is het tweede album vanvan Nagasaki Swims, en wat gezegd moet worden, moet gezegd worden. Het is een uitstekend album . De negen tracks laten een volwassenheid in tekst en compositie zien die heel erg goed past bij een ‘ coming of age’ album , dat ‘ Everything Grows’ is.  Lekkere popliedjes met een vleugje americana, maar et niet teveel, het blijft wel continentaal zeg maar. Lekker hoor. ‘American Dipper’ en ‘Sleep’ zijn voor mij de kolopers op dit heerlijke popalbum.Nagasaki Swim met makkelijk in het gehoor liggende, niet te moelijke popmuziek, met toch wat vernuftige arrangementen, waardoor de muziek het busker niveay behoorlijk ontstijgt. Dromerig, licht en daardoor ideaal voor de komende lente. Ben benieuwd hoe dit live klinkt ! ( Jan Vranken) (8/10)(Excelsior Recordings)

Haken – Fauna

Het nieuwe album van progressieve rockband Haken ‘Fauna’ is zoals te verwachten goed , maar niet erg indrukwekkend. Hoewel de band hun muzikale talent etaleert, is het algemene geluid een beetje saai en mist het vernieuwing, wat misschien wat vroeg is voor een band die tot nu toe toch steeds wel wist te verrassen. Het album heeft zijn momenten, maar over het geheel genomen voldoet het niet aan de verwachtingen. ‘ Nightingale’ bijvoorbeeld heeft zelfs een soort van ‘Transatlantic’ feel over zich.Met dat gezegd, is het nog steeds de moeite van het luisteren waard voor fans van progressieve rock. Ik zou het een 7 uit 10 geven.(Jan Vranken) (7/10)(InsideOut Music)

Kali Uchis – Red Moon In Venu

De van oorsprong Colombiaanse zangeres en Grammy Winnares  Kali Uchis heeft afgelopen week haar derde album gereleased met als titel ‘ Red Moon Venus’ . Een compliment is op zijn plaats voor de heerlijke productie. ‘Volvet’ zoals men dat dan bij kaas zegt. Vijftien tracks die allemaal het niveau van de hedendaagse popmuziek ontstijgen. De stem van Kali is dromerig en de ideale gezel tijdens lange autoritten in het donker, of rustige Netflix & Chill avonden thuis. Nergens op het vijftien tracks tellende album vliegt Kali uit de bocht. Beheerst, cool & collected gidst ze de luisteraar door haar fluwelen universum. Kali klinkt daarbij als de 21ste eeuwse versie van Toni Braxton. Beste nummers op het album ? ‘ I wish you Roses’,een zwoel en vet liefdeslied, zoals dat alleen door een Latina gebracht kan worden. ‘ Deserve Me’ met R&B zangeres Summer Walker heeft zeker hitpotentie. Wellicht dat dit album de definitieve doorbraak van Kali in Europa kan bewerkstelligen. (Jan Vranken)(8/10)(Geffen Records)

Morgan Wallen – One thing at a Time

Waar kom je dat nog tegen. Een album met maar liefst 36 nieuwe tracks. Dan heb je als artiest toch echt teveel tijd gehad. 1 uur en 52 minuten moet je er maar liefst voor uittrekken om je door dit album heen te worstelen. Je leest het al, dat is niet echt een ervaring die aan te raden is. Country/ Folk zanger Morgan Wallen flikt het toch. Het album heet ,enigzins cynisch wellicht, ‘ One thing at a Time’ . Om dit album te kunnen waarderen moet je echt zelf een redneck zijn, of immense fan van dit soort muziek. Het is werkelijk 36 nummers lang het ene na het andere cliche, er komt geen einde aan. Eindeloze coutryliedjes over meisjes die het uitmaken en over whiskey drinken. Als je het leuk vindt, dan kan je met dit album je lol op. “ Everything I Love’ zal binnenkort wel gecoverd worden door Henk Wijngaard. Dan weet je ongeveer in welke hoek je het moet zoeken. (Jan Vranken)(4/10)(Big Loud Records)