Na het succes van haar eerdere kerstalbum, ‘Warmer in the Winter‘, besloot violiste Lindsey Stirling om na 5 jaar opnieuw een album voor de feestdagen uit te brengen. Maar ‘Snow Waltz’ alleen betitelen als een kerstalbum doet de plaat tekort: Stirling is bewust voor een album gegaan waarmee de periode tussen Halloween en Kerstmis overbrugd kan worden. Dat levert een interessante mix aan invloeden op en hoewel ‘Snow Waltz’ minder weet te verrassen dan ‘Warmer in the Winter’, heeft dit album hier en daar nog steeds iets nieuws te bieden.

Wel moet gezegd worden dat Stirling voor het grootste deel van het album heeft vastgehouden aan haar inmiddels beproefde combinatie van viool en elektronische muziek. Dat is al gelijk te horen tijdens het eerste nummer, ‘Sleigh Ride’. Dit liedje heeft een rustig begin, compleet met paardenhoeven en belletjes, maar schakelt daarna over naar stevige elektronische beats. Misschien zelfs iets te stevig: de overduidelijke invloed van dubstep is soms een beetje overheersend. Ook ‘God Rest Ye Merry Gentlemen’, bevat een flinke dosis elektronische muziek.

Het nummer ‘Crazy For Christmas’ is wat dat betreft traditioneler. Deze samenwerking tussen Stirling en zangeres Bonnie McKee is een kerstpopnummer dat niet echt iets nieuws toevoegt aan het genre. Het liedje ligt echter lekker in het gehoor en mede door de zang van McKee kan het een degelijk nummer worden genoemd.

De eerste echte verrassing van het album is Stirlings uitvoering van ‘Feliz Navidad’. Hoewel deze versie het zonder vrolijk trompetgeschal moet doen, zit er wel een heerlijke gitaarpartij in. De gitaar vult het hoge tempo van Stirlings vioolspel perfect aan, terwijl het stevige ritme het nummer sterke Latijns-Amerikaanse invloeden geeft. Hierdoor wordt Stirlings ‘Feliz Navidad’ een eerbetoon aan het origineel van José Feliciano, zonder ook maar een moment over te komen als een simpele imitatie.

Ook ‘Joy to the World’ weet Stirling op unieke wijze ten gehore te brengen, waarbij haar vioolspel en de percussie soms aan Keltische volksmuziek doen denken. Tegelijkertijd is de melodie minder opgewekt dan in de meeste andere versies van het nummer, waardoor deze uitvoering een nogal duistere ondertoon krijgt. Luisteraars zullen hier dan ook voor het eerst horen dat Stirling zowel een kerst- als een Halloweenalbum wilde maken.

Titelsong ‘Snow Waltz’ onderstreept dat dubbele thema nog eens, al vanaf de intro met onheilspellend luidende klokken. De belletjes op de achtergrond geven het nummer echter ook een onmiskenbaar kerstgevoel, terwijl het geheel een statig karakter heeft dat goed aansluit bij het idee van een wals. Dit is duidelijk hét nummer waarmee Stirling de combinatie van Halloween en Kerstmis (ook terug te zien in de videoclip) aan de luisteraar wil verkopen, een opzet waar ze absoluut in slaagt.

Na de twee voorgaande liedjes komt een lichter popnummer als ‘Christmas Time With You’, met zang van Frawley, als een kleine verademing. Wel wordt dit liedje direct daarna overklast door ‘Little Drummer Boy’, dat bij uitstek Stirlings muzikale talent laat zien. De violiste wisselt de bekende, langzamere melodie af met partijen die een hoger tempo hebben, zonder dat de identiteit van het kerstliedje verloren gaat. Een eigen versie maken van een nummer dat al door zoveel artiesten is gecoverd (waaronder Pentatonix en Bing Crosby en David Bowie) is een grote uitdaging, maar Stirling weet zich met haar versie absoluut te onderscheiden.

Vervolgens neigt het album met ‘O Come, O Come Emmanuel’ (niet hetzelfde nummer als de bonustrack ‘O Come, Emmanuel’ op ‘Warmer in the Winter’) en ‘Oh Holy Night’ weer wat meer naar het Halloweenthema, getuige de nogal spookachtige zang die Stirling voor deze nummers heeft opgenomen. Dat zorgt voor een merkbaar contrast met het liedje Magic, een optimistisch nummer met hoopvolle teksten gezongen door David Archuleta. Archuleta weet meteen de aandacht van de luisteraar te grijpen en vast te houden, ook sluit zijn zang goed aan op het vioolspel van Stirling (dat op dit nummer een stuk ingetogener is dan op de rest van het album).

‘Deck The Halls’ bevat tevens melodieën uit ‘Silent Night’ en ‘We Wish You A Merry Christmas’, waardoor dit nummer eigenlijk een combinatie van meerdere kerstliedjes is. Dit samenvoegen is iets dat Stirling al eerder deed op ‘Warmer in the Winter’ en ook hier pakt de mix goed uit.

Stirling sluit ‘Snow Waltz’ af met het eerste nummer dat ze van dit album uitbracht: ‘Ice Storm’. Naast de typerende vioolmelodieën met een hoog tempo en de dubstepelementen die we inmiddels gewend zijn, bevat dit nummer ook wat stevige elektrische gitaar- en drumpartijen. Hoewel ‘Ice Storm’ daardoor ook een rock ’n roll-sausje heeft gekregen, zorgen de rinkelende klokjes ervoor dat het kerstkarakter van het nummer niet helemaal verloren gaat.

Waar ‘Warmer in the Winter’ verrassender was, vooral omdat Stirling onverwacht jazz- en bigbandelementen in dat album verwerkte, is ‘Snow Waltz’ qua muziekstijl wat meer binnen de gebaande paden gebleven. Tegelijkertijd laat Stirling zien dat ze durft te experimenteren met thema’s, door haar nieuwe album zowel een Halloween- als een Kerstmiskarakter te geven. Dat pakt niet altijd goed uit, omdat ‘Snow Waltz’ toch wat minder als een geheel aanvoelt dan Stirlings eerdere platen. Toch bevat dit album voldoende hoogtepunten om de periode tussen Halloween en kerst mee door te komen, in die opzet is Stirling dan ook zeker geslaagd. (8/10) (Lindseystomp Music)

Deel: