Close Menu
.: Maxazine :.
    Facebook X (Twitter) Instagram RSS
    maandag, juni 30
    Trending
    • Concert At Sea Festival: Laatste Dag Vol Muzikale Hoogtepunten
    • Turnstile naar AFAS Live
    • Nubiyan Twist – NT Soundsystem
    • Spoorpark Live Festival vol Disco, Pop en Rock
    • Album recensie overzicht: Nick León, Lorde en meer
    • Suzan & Freek stelen de show op emotionele tweede dag Concert At Sea
    • Album recensie overzicht: Nikki Nair, Fred Hersch en meer
    • North Sea Round Town verbindt alle lagen van de bevolking
    Facebook X (Twitter) Instagram
    .: Maxazine :.
    • HOME
    • Muzieknieuws
    • Concertverslagen
      • Festivals
        • ADE
        • Bospop
        • Brutal Assault
        • CityRock
        • Dour
        • Eendracht Festival
        • Festyland
        • Geuzenpop
        • Jera On Air
        • KempenerPop
        • Lowlands
        • Mundial
        • Paaspop
        • Pinkpop
        • The Brave
        • The Hague Jazz
    • Interviews
    • CD Recensies
      • Legendary Albums
    • Prijsvragen
    • Extra
      • Verjaardagen
      • @Enjoythismusic
    .: Maxazine :.
    You are at:Home»Muziek»CD Recensie»Robert Glasper – Black Radio III
    CD Recensie

    Robert Glasper – Black Radio III

    By Jan Vranken11 maart 2022

    Met zijn nieuwe album ‘Black Radio III’ volbrengt de Amerikaanse pianist en producer Robert Glasper zijn Black Radio-trilogie die begon met het uitbrengen van het eerste ‘Black Radio’-album in 2012. Dit was het eerste album waarmee Glasper, van oorsprong jazzpianist, de crossover maakte naar de hiphop, R&B en nu soul. Het album blonk uit in productionele waarde en de lijst van gastmuzikanten las toen al als een wie is wie in de muziekindustrie. Een parel van een plaat die de Amerikaanse zwarte muziek veel extra credibility en een Grammy Award gaf en daarnaast een nieuwe standaard zette voor de muziek.

    In 2013 kwam het tweede deel uit, ook weer op het Blue Note label, ook weer van hoog niveau. En jawel, ook weer een Grammy Award. Logisch dus dat nu, negen jaar later, de verwachtingen hoog gespannen zijn voor het sluitstuk van de ‘Black Radio’-trilogie. Ook dit keer heeft Glasper zich er niet met een jantje-van-leiden van afgemaakt. Dit keer niet op Blue Note maar op het Loma Vista label, dat vooral bekend is door het feit dat ze Marilyn Manson in 2021 van het label gooiden nadat deze beschuldigd werd van sexueel misbruik. De productie is in handen van Glasper zelf, samen met Terrane Martin en Bryan Cox. Dan heb je dus het gouden trio van alles wat succesvol is in de scene bij elkaar. Wat een trio, en dat is te horen. Wat een prachtige sound heeft het album.

    Ook dit keer weer is het album een verzamelplaats en creatief laboratorium voor iedereen die ook maar een beetje een naam heeft in de hiphop en de nu soul scene. Met het risico nog niet compleet te zijn schraapte ik de volgende namen bij elkaar, die allemaal een bijdrage hebben geleverd aan dit album: Amir Sulaiman, Ant Clemons, Big K.R.I.T., BJ the Chicago Kid, Common, D Smoke, Esperanza Spalding, Gregory Porter, H.E.R., India.Arie, Jennifer Hudson, Killer Mike, Lalah Hathaway, Ledisi, Meshell Ndegeocello, Musiq Soulchild, PJ Morton, Posdnuos, Q-Tip, Tiffany Gouché, Ty Dolla $ign and Yebba. Goede genade, onvoorstelbaar.

    Het album telt 13 tracks. Het ene wat jazzier dan het andere, maar allemaal stuk voor stuk pareltjes in hun genre. Een van de allerlekkerste snoepjes op het album is ‘Why we Speak’ featuring Q tip, de oorspronkelijke frontman van A Tribe Called Quest. Een geile groove waarover bassiste en zangeres Esperanza Spalding lichtvoetig in het Frans zingt. Tweede deel van de song neemt Q Tip het over met zijn onnavolgbare flow. Wat een top nummer.

    Een ander hoogtepunt dat we even apart willen benoemen is ‘Better than I Imagined’ met zangeres H.E.R. en Meshell Ndegeocello, de in Berlijn geboren Nu Soul pionier die begin jaren 90 aan de wieg stond van deze muzieksoort. De ritme track is geweldig en het nummer is enorm divers. Prachtige vocals, een ijl tapijtje strings, en maar grooven. Ogen dicht en genieten. Vermeldenswaardig ook is de bijzondere cover van de Tears for Fears-hit ‘Everybody wants to rule the World’ die op dit album een wel heel bijzondere nu soul-bewerking krijgt. Silky smooth gebracht door Zangeres Lala Hathaway, die ook weer helemaal hot is, onder anderen door haar werk met Anderson Paak, naast Bruno Mars de andere helft van Silk Sonic.

    Al met al een ijzersterk album van Glasper en zijn vrienden. Een waardige afsluiter van de trilogie. Voor liefhebbers van het genre een absolute must, een echte no brainer. Dit moet je gewoon in de kast hebben staan. Het album gaat echter nergens buiten de gekende lijntjes en is bij tijd en wijle zelfs een beetje te veel naar het ‘guilty pleasure’ niveau neigend. Dat mag allemaal de pret niet drukken. Heerlijk album. (8/10) (Loma Vista)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFull Concert: Spinvis live @ Into The Great Wide Open (2020)
    Next Article De Spotify Maxazine België Playlist van 11 maart 2022

    Related Posts

    Concert At Sea Festival: Laatste Dag Vol Muzikale Hoogtepunten

    Turnstile naar AFAS Live

    Nubiyan Twist – NT Soundsystem


    RSS Muzikantenbank
    • Gezocht: drummer voor Supertramp Tribute band
    • ReCover zoekt bassist
    • Repetitieruimte in Eindhoven Noord
    • Bassist zoekt een band .
    • Gitarist/Producer zoekt band of muzikale connecties (Brabant)
    Over ons
    • Disclaimer
    • Adverteren
    • Privacybeleid en gebruiksvoorwaarden
    Maxazine Regionaal
    • Brabant
    • Gelderland
    • Limburg
    • Noord
    • Noord Holland
    • Overijssel
    • Utrecht
    • Zuid Holland

    Maxazine is er ook in andere talen:



    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.