Drie jaar na haar succesvolle en veelgeprezen album ‘Golden Hour’ uit 2018 is Kacey Musgraves terug. Met dezelfde producers achter haar Grammy-winnende vorige album, slaat ze een gelijkwaardige weg in met ‘Star-Crossed’. Een popalbum met muzikale invloeden uit de country waar Musgraves ooit in is begonnen. Een album als ‘Golden Hour’ opvolgen, is niet makkelijk. Toch is Musgraves erin geslaagd een degelijke opvolger neer te zetten.

Waar op ‘Golden Hour’ een gelukkige Musgraves zingt over haar relatie met country zanger Ruston Kelly, staat haar scheiding van diezelfde Kelly centraal op ‘Star-Crossed’. Musgraves doorloopt haar complete huwelijk. Van begin tot eind. Van zoekende naar hoe je een goede vrouw moet zijn op het aanstekelijke en licht met autotune aangetikte ‘good wife’. Tot nummers over acceptatie, sterker ergens uitkomen (‘what doesn’t kill me’) en het licht aan het einde van de tunnel (‘there is a light’). De verschillende fases waar Musgraves doorheen is gegaan na haar scheiding, worden allemaal bezongen op ‘Star-Crossed’. Een erg persoonlijk album dus.

De van oorsprong country zangeres uit Nashville heeft nu de volledige overstap gemaakt naar de popmuziek. Invloeden uit de country zijn zeker aanwezig, al is het zeer licht. Aanstekelijke popnummers als ‘cherry blossom’, ‘justified’, ‘breadwinner’ en ‘there is a light’ doen het goed bij Musgraves’ zachte stem. De akoestische klanken waar het hele album uit bestaat, zorgen ervoor dat Musgraves haar stem goed ten gehore kan brengen. Ze krijgt dan ook alle ruimte van de producers, maar helaas gebruikt ze deze niet compleet. Hierdoor blijft ‘Star-Crossed’ vocaal gezien op de oppervlakte. Zonde, want de muziek en de teksten laten ruimte over voor iets meer spanning op de voorgrond.

Van begin tot eind zingt Musgraves over alle gelukkige en minder gelukkige tijden binnen haar huwelijk. Titelnummer ‘star-crossed’ dient hierbij als een inleidend hoofdstuk. Een soort samenvatting in zowel tekst als muziek. Haar relatie met Kelly stond ‘in de sterren geschreven’ zoals het een goede, moderne liefdestragedie betaamt. Met de woorden “Let’s go back to the beginning” wordt het tweede nummer, ‘good wife’, en begin van het verhaal ingeluid. Muzikaal laat ‘star-crossed’ Spaanse klanken horen die ook weer te horen zijn op het allerlaatste nummer van het album. Een cover van het Spaanstalige ‘gracias a la vida’ van Violeta Parra. Dankbare woorden voor het leven en de gebeurtenissen die Musgraves heeft meegemaakt, sluiten een sterk, maar verbeterbaar album af. (7/10) (MCA Nashville, Interscope)

Deel: