Exact drie jaar geleden startte de meest spectaculaire show van het Efteling Theater, CARO. Een groot succes, dat aansloot bij de ambitie van de Efteling om een internationaal totaalpakket te bieden. En dat lukte goed, tot Covid19 roet in het eten gooide. Alles ging op slot en ook CARO moest de deuren sluiten. Tot nu. Rustig aan opent De Efteling de deuren weer en ook CARO vindt weer dagelijks plaats. Weliswaar met minder publiek, want ook het Efteling Theater houdt zich natuurlijk aan de geldende richtlijnen.

CARO is de eerste show van het Efteling Theater die geen echte musical is. De show is een totaalpakket dat een mix is tussen circus, theater, musical, muziek, acrobatiek en dans. Alles voor de prijs van één, zullen we maar zeggen en dat alles overgoten met een sausje waarvan alleen De Efteling het ingrediënt lijkt te kennen: kinderen als ingrediënt voor een volwassen voorstelling, vol muziek en stiekem hier en daar een knipoog naar Cirque du Soleil en grote bekende musicals als Phantom of the Opera.

CARO is geweldig verhaal, zoals alleen De Efteling kan bedenken. Een steampunk-achtige entourage waarin een ogenschijnlijke bezoeker het podium werd opgetrokken en via een fotoboek werd herinnerd aan de verschillende momenten uit zijn leven. Meneer en mevrouw Tijd begeleidden de bezoeker, Oscar, in zijn Circle of Life, waarbij er werd teruggekeken op zijn jeugd, waarin hij Eva ontmoette. Maar ook het volwassen worden, waarin hij veel van de wereld kon zien; Londen, Parijs, Berlijn… en allemaal begeleidt door de live gezongen nummers door Meneer en Mevrouw Tijd, die door de voorstelling heen nummers van onder andere The Beatles en Nena verweven met de overbekende muziek van de Efteling attracties.

Zijn pubertijd, de jongvolwassenheid met het huwelijk en het krijgen van een dochter, Kate. Maar ook de mindere kanten in het leven komen naar voren in CARO; het verlies van Oscar’s vrouw Eva door de vroege dood, op magistrale wijze uitgebeeld met een neerdalende engel, die het overschot van Eva uiteindelijk tot zich nam. Hierbij werd op sublieme wijze gebruik gemaakt van de verschillende luiken in de vloer van het theater en was een van de hoogtepunten in de show. Maar ook het verwerkingsproces, dat de opgroeiende Kate met haar vader onderging, was een hoogtepunt waarbij het Efteling Theater het spelen met watercomposities tot een waar meesterwerk verhief.

CARO is door het Efteling Theater neergezet als pilot om haar gasten naast een pretparkbelevenis langer aan zich te binden. Naast verschillende overnachtingsmogelijkheden en restaurants is het De Efteling na heel wat jaren familiemusicals nu ook eindelijk gelukt om een show van internationale allure neer te zetten. Dans, theater en muziek combineerden CARO tot een totaalspektakel van grote klasse. Het enige wat nog miste was een volle zaal, maar dat gaat hopelijk ook weer snel gebeuren! CARO speelt in ieder geval nog zeker tot september 2022.

 

Deel: