De inmiddels 72-jarige Chris de Burgh is in Nederland vooral bekend geworden als de zanger van een van de ultieme guilty pleasure hit ‘The Lady in Red’ van zijn album ‘Into the Light’ uit 1986.

Het nummer waarvan inderdaad spontaan je tandglazuur afbrokkelt zo zoet is het, is echter verre van representatief voor het oeuvre van de Ierse artiest. Chris de Burgh bouwt inmiddels al vanaf 1974, toen zijn eerste album ‘Far Beyond These Castle Walls’ verscheen, aan een indrukwekkende catalogus. Zijn stijl is veelal diep in de Ierse/ Keltische folk gewortelde folk/rock waarbij De Burgh graag conceptalbums maakt of nummers die prachtig mooie sferische verhalen vertellen die vaak op historische feiten zijn gebaseerd. In landen als Duitsland en ook België is de man veel populairder dan in Nederland. Daar is blijkbaar meer waardering voor zijn ambachtelijke manier van muziek maken. Het loont zeker de moeite voor de nieuwsgierige muziekliefhebber om te grasduinen in het oudere werk van Chris de Burgh.

Nu is er dan zijn inmiddels 23ste studioalbum. Dit keer bewerkte Chris de Burgh het bekende verhaal van Robin Hood tot een compleet conceptalbum dat het verhaal van het folkloristische karakter Robin Hood op prachtige wijze vertelt. Het idee om dit album op te nemen komt voort uit het feit dat Chris de Burgh gevraagd werd om storylines en melodieën aan te leveren voor een Duitse musicalproductie over Robin Hood.

Het album op cd telt maar liefst 23 titels en klokt op net geen vol uur muziek. Op Spotify werden een aantal van de beste live uitvoeringen van een aantal van de Burgh mooiste nummers toegevoegd, slim gedaan om zodoende meer streams naar de oude catalogus te trekken.

Chris de Burgh maakte het album in samenwerking met gerenommeerde producer en engineer Chris Porter, die al vaker met Chris de Burgh werkte maar ook faam maakte met producties voor onder anderen Elton John , David Bowie, Simple Minds en heel veel meer. Het album klinkt dus als een klok. Verzorgd en mooi. Dat is nog een hele klus geweest want de meeste nummers zijn gearrangeerd voor orkest en popband, hetgeen de mix niet tot 6 sporen heeft beperkt, denk ik .

Chris de Burgh is een vakman die de prachtigste teksten kan schrijven en op muziek zetten. Hij is op zijn best als hij mooie verhalen kan vertellen zoals in ‘The Man With Double Face’ waarin de Burgh opnieuw schrijft over wat wel zijn favoriete onderwerp moet zijn: de kruistochten. Prachtig verhalend waarin muziek en zang in perfecte balans zijn. Heerlijk om te luisteren en op weg te dromen. Op dit album doet de Burgh ons weer denken aan zijn beste werken ‘The Crusader’ of ‘A Spaceman Came Travelling‘ uit de jaren zeventig. Prachtig gewoon.

De stukken zijn theatraal, dan weer klein en intiem, vaak trekken ze luisteraar naar binnen als ware het een luisterspel, zoals het prachtige ‘Break the Law’. De kwaliteit van Chris de Burgh als meester songsmid komt misschien nog wel het meest tot zijn recht in het prachtige ‘The Wedding Feast’. Een tekst die aangrijpt en uitnodigt om volledig uit het hoofd te leren, prachtige backing vocals, en een meesterlijke opbouw maken dat je elke seconde erbij wil blijven. Ogen dicht en genieten.

Met ‘The Legend Of Robin Hood’ levert Chris de Burgh een fantastisch album af, waarmee hij teruggrijpt op zijn beste werken. Vakmanschap is het. Pure muziek, geen amusement. Het album is niet vernieuwend of origineel en zal om die reden geen 9 als waardering kunnen krijgen. Daar zouden we ook wel van schrikken, als Chris de Burgh na meer dan 45 jaar muziek ineens met een totaal nieuwe, innovatieve plaat zou komen. God verhoede het.

Chris de Burgh laat met ‘The Legend Of Robin Hood’ zien nog steeds even goed te zijn als in zijn allerbeste dagen. Age is but a number. In die zin verrast hij, want wie had dit nu nog gedacht? Top. Een heel erg dik verdiende 8 als waardering. (8/10) (Rockware)

Deel: