Op vrijdag 7 mei brengt Kayak haar nieuwe album, onder de titel ‘Out of this World, uit. Na ‘Seventeen’ uit 2017 is het nieuwe album een voortzetting van Kayak in de nieuwe bezetting. Daar waar tijdens de opnames voor ’Seventeen’ de band nog zoekende was naar hun definitieve line up met sessiedrummer Lean Robbemont achter de kit en Ton Scherpenzeel zelf, die naast toetsen ook vrijwel alle baspartijen inspeelde, is de line-up nu volledig uitgekristalliseerd en op zijn plek gevallen.

Naast founding father Ton Scherpenzeel, die de band bijna 50 jaar geleden oprichtte, bestaat Kayak anno 2021 uit Bart Schwertmann op zang, Marcel Singor op gitaar en zang, Kristoffer Gildenlöw op bas en zang en Hans Eijkenaar op drums.

‘Out of this World’ bevat maar liefst 15 tracks die samen de luisteraar op een dik meer dan een uur durende avontuurlijke reis meenemen door het Kayak-universum. Het album is zeer divers en gaat van de epische, klassiek geïnspireerde en ver uitgesponnen progrock van het titelnummer tot het voor Kayak zeer poppy klinkende ‘Waiting’ dat door gitarist Singor wordt gezongen. Twee keer luisteren en je bent ook hieraan verkocht. Gegarandeerd dat het een toppertje wordt bij de live shows. Je hoort de audience participation al.

In februari werd met de release van ‘Mystery’ al een stuk van de sluier opgelicht rond de nieuwe Kayak. Instant herkenning hier. Een toptrack, qua stijl wel wat vergelijkbaar met ‘Somebody’ op het vorige album. Prachtige showcase voor de stem van Schwertmann die op dit nieuwe album voorgoed afrekent met het eeuwige vergelijken met vorige zangers.

Wat vooral opvalt, is hoe Kayak in heel korte tijd een enorm herkenbaar en stevig bandgeluid heeft weten neer te zetten. Bij deze line-up is het resultaat duidelijk meer dan de som der delen. Ieder apart hebben deze muzikanten al een indrukwekkend palmares, maar onder de vleugels van Kayak komt er bij deze mannen een synergie vrij die je nog maar zelden hoort.

Singor is naast Schwertmann erg bepalend voor de sound van Kayak. De man is een meestergitarist die het experiment gelukkig niet uit de weg gaat. Bij vlagen waait er een May’eske wind door zijn spel die herinnering oproept aan het spel van de Queen-gitarist tijdens ‘Sheer Heart Attack’ periode. De vergelijking is slechts een tot mislukken gedoemde poging om het spel van de man te typeren. Wie hem al live heeft mogen zien spelen bij Kayak of bijvoorbeeld bij Ayreon live weet dat Singor tot de wereldtop behoort.

Het hele album is een heel divers amalgaam van de prachtigste composities, en die zijn vooral op het conto te schrijven van de godfather van de Nederlandse progressieve rockmuziek. De maestro Scherpenzeel mag dan inmiddels aan zijn vierde jeugd zijn begonnen, maar als je zulke mooie muziek componeert dan mogen we met zijn allen hopen dat de man hiermee nog eens 50 jaar door kan gaan.

‘Out of this World’ is een majestueus album geworden dat een band laat zien die de vrijheid neemt en krijgt om te excelleren op de prachtige composities. Hoogtepunten zijn toch de epische progrockers ‘Out of this world’ en ‘ Critical Mass’ . Kayak geeft les in hoe progrock ook in 2021 er nog toe doet. ‘Red Rage to a Bull’ kan zo op de essentials playlist voor Kayak-liefhebbers. ‘Distance to your Heart’ is een prachtig nummer met kop en staart, gesmeed volgens de wetten van Lennon/McCartney. Prachtig gearrangeerd. Het hele album ademt liefde voor muziek. Heerlijk.

‘Out of This World’ is een van de beste albums die de afgelopen jaren zijn uitgekomen en verdient zonder enige twijfel het predikaat ‘meesterwerk’. Een tien wordt niet gegeven. Die wordt verdiend door de waardering van het publiek als een album uit is. Of een album beklijft en net zo populair wordt als het verdient te worden kunnen we pas over een jaar of drie zeggen. Kayak heeft er in ieder geval alles en meer aan gedaan. Rest ons het album met een heel dikke 9 te waarderen en tot meesterwerk uit te roepen. (9/10) (Inside Out Music)

Deel: