Vrijdag bracht de Haarlemse zanger Ruben Annink het tweede deel van zijn tweeluik EP ‘Overduidelijk’ uit. ‘Overduidelijk Vol I.’ verscheen al op 26 maart en nu is ook ‘Overduidelijk Vol II.’ beschikbaar. ‘Overduidelijk Vol II.’ bestaat uit zes tracks, waaronder de nieuwe single ‘Verleden Tijd Van Liefde’ feat. Amina die ook vrijdag is uitgekomen. Zaterdag speelde de zanger een livestream vanuit het Patronaat in Haarlem. Toch een beetje een thuisconcert met publiek, om zijn EP te lanceren.

Begin 2020 speelde Ruben op Noorderslag. Dat optreden was het startsein voor een tour langs de Nederlandse clubs die daarna zou volgen, maar die door de covid-pandemie is uitgesteld. Ruben zat op dat moment in een drukke periode, omdat hij eind 2019 te zien was in het programma ‘Beste Zangers’ en volop aan de slag ging met nieuwe nummers, waaronder de single ‘Papa’ en het nummer ‘Dat Het Morgen Lukt’ voor de helaas vorige maand veel te vroeg overleden meervoudig paralympisch kampioen snowboarden, Bibian Mentel. Op zijn YouTube-kanaal plaatste hij al verschillende live versies van de nummers van de ‘Overduidelijk’-serie, waaronder ‘De Strove’ en ‘Zonnesteek’. Nu was er meer tijd voor zijn muziek, en daar maakte Annink dan ook gretig gebruik van.

Ruben maakt Nederpop, in de stijl van Acda & De Munnink, Marco Borsato, BLØF, Guus Meeuwis en André Hazes en zo ook zaterdagavond in het Patronaat. Het pupbliek hoefde niet opgewarmd te worden, toch begon de show wat later dan de aangekondigde tijd. Zo aan het hopelijke einde van de lockdown gaf Annink direct een gevoel weer bij een echt concert aanwezig te zijn. De muzikanten kwamen op, plugden in en zetten hun flesjes drinken bij de hand.

Met een spoken word over het begin van de corona-pandemie ving Ruben aan met ‘Achterna’, wat doet terugverlangen naar de tijd dat bands als IOS en Volumia successen genoten. Dat gaat voor op ‘Superheld’ en ‘Duizend stuken’, zijn single die twee weken geleden uitkwam. Over een ex, die je in de kroeg zou tegenkomen om te zien dat ze gelukkiger is geworden zonder jou. Vanaf dat nummer begon Ruben zijn nieuwste nummers te vertolken, aangezien het werd gevolgd door het mooie ‘Wat heb je nou gedaan’, dat ook al eerder als single is uitgekomen.

Ruben Annink heeft de pech te bescheiden te zijn. Hij heeft niet die bravoure waardoor iedere Nederlander met gemak zijn hits kan opdreunen, toch is de 22-jarige zanger succesvoller dan menigeen zou denken. Met ‘De Strove’ greep Annink na ‘Superheld’ weer terug op ‘Overduidelijk Vol I.’, dat echt een Acda & De Munnik-jasje over zich heen heeft.

Gedurende het optreden bleek Ruben Annink keer op keer persoonlijk te performen. Tussen de nummers door gaf de zanger beetje bij beetje wat van zichzelf bloot, zoals op ‘Als het eventjes niet gaat’. Het was echter niet alleen zachtaardig en tranentrekkend, want vanaf ‘Two Shots’ ging het er toch wat steviger op. Het plezier bij deze nummers spatte dan ook van het scherm af door de gehele band. Het lukt Annink vanaf dat moment het publiek thuis toch meer mee te krijgen, zwaaien, klappen, springen, het kon allemaal, ook virtueel. Na ‘Met mij gaat het goed’, komt zelfs het voor concerten bekende flesje bier tevoorschijn, wat het live-gevoel helemaal afmaakte.

Wat opviel was dat ‘Overduidelijk Vol II.’ overduidelijk blendde met zijn vorige EP. Feitelijk kan je gewoon goed zeggen dat ‘Overduidelijk Vol I.’ en ‘Overduidelijk Vol II.’ een onlosmakelijk tweeluik vormen. Volwassener dan oudere EP’s als ‘Goed’ of ‘Helderzien’, hoewel ook het andere werk erg sterk overkwam vanuit het Patronaat.

Met ‘Iemand’ sloot Annink zijn concert af, maar niet voordat hij een vooraf opgenomen en vooraf aangekondigde ‘We want more’ bracht, waarna de zanger akoestisch met slechts een gitarist terug kwam op het podium. ‘Van de liefde weet ik niets’ was een niet meer dan verdiende toegift, waarbij ook de rest van de band uiteindelijk de buhne weer opzocht. ‘Op het leven’ was daarbij de perfecte afsluiter.

Nee, Ruben Annink is geen Borsato, geen Froger en geen Towers. Ruben zal geen Ahoy uitverkopen, geen Ziggo Dome platspelen en geen tournee door Europa doen. Niet dat hij het niet aankan, maar de muziek van Annink leent zich daar niet voor. Voor Ruben Annink zijn zalen als het Patronaat geschapen. Dit is het soort zanger waarvoor het clubcircuit bedacht is. De singer-songwriter is gemaakt voor het kleine podium en dat is een compliment voor deze intieme podia.

Foto’s: Screenshots livestream

Deel: