Het begon allemaal afgelopen donderdag toen bekend werd gemaakt dat alle evenementen tot 31 maart gecanceld zouden worden om een sociale afstand te creëren die de snelle verspreiding van het coronavirus kan verminderen. Het team van de Muziekgieterij en productiehuis M-PX zaten samen en vroegen zich af: wat nu? Niet veel later kwam iemand met het idee: Als de mensen niet naar de zalen kunnen komen, waarom niet de zalen naar de mensen thuis brengen? Direct werd er gebrainstormd en kwamen de vragen: “Is dit technisch mogelijk?” “Ja, de kabel ligt er; hij moet alleen getest worden.” Dus gingen ze aan de slag, terwijl de één zijn rolodex boven haalde en ging zoeken naar bands die bereid waren dit te doen ging een ander voor personeel kijken: bar, keuken, backstage… En uiteindelijk viel alles samen: Er was beeld en geluid, er waren bands en er was personeel.

Ergens in Oost Europa waren DeWolff en hun voorprogramma The Grand East onderweg naar Graz in Oostenrijk. Daar kregen ze te horen dat het optreden afgelast was, dus reden ze door naar Boedapest, waar ze hetzelfde te horen kregen. Op naar de volgende stad, wat Wenen zou zijn. Ook daar hetzelfde verhaal en ook nog het nieuws dat de hele tour in Duitsland afgelast was. Toen ze van plan waren om terug naar Nederland te komen kregen ze een telefoontje van de Muziekgieterij of ze bereid waren een livestream te doen. Het trio liep al langer met dit idee rond en zei direct “ja”. Koortsig werd er gewerkt aan de hele productie om op zaterdagavond 14 maart om 19:30 live te gaan.

De zaal was achter de PA afgeschermd zodat de dertig tal aanwezigen niet voor de camera’s zouden komen. Iedereen was er klaar voor en het aftellen kon beginnen.

The Grand East

The Grand East begroette het publiek in de zaal en thuis, een beetje onwennig, want voor hen was dit de eerste keer om zonder publiek te spelen. Ze zijn gewend om energie van het publiek te krijgen en die was er nu niet. Al snel hadden ze hun groove gevonden met hun heerlijke psychedelische blues rock. Er werden door zanger Arthur Akkermans grapjes over het coronavirus gemaakt en hij bedankte de 5000 mensen die waren gekomen. Hij ging ook helemaal op in de muziek, met spastische bewegingen liet hij zich helemaal gaan. Ze rockten en grooveden er op los in de stijl van The Doors en Cuby and The Blizzards, met nummers als ‘What A Man’ en ‘Sweetboy’.

Buiten zijn krachtige stem kon hij ook nog een aardig staaltje mondharmonica spelen. Men zag echt dat ze er plezier en lol in hadden. Als laatste wendde hij zich tot iedereen achter de laptop, beseffend dat hij geen respons zou krijgen, waarop de basgitarist zei dat ze een comment konden plaatsen met #corona. Hij bedankte iedereen in de zaal en de mensen die dit mogelijk hadden gemaakt en hoopte dat ze iedereen die lijdt onder deze hele situatie een hart onder de riem konden steken. Ze gaven nog één keer alles: Arthur stond op de kruk van de toetsenist, rende rond met zijn microfoon zwaaiend in zijn hand en eindigde door de microfoon hard op de vloer te laten ploffen.

DeWollf

Er werd weer afgeteld en precies om 20:30 opende DeWollf met ‘Made It To 27’. Het trio was gekleed in witte jaren ’70-pakken met olifantenpijpen en leren laarzen en liet direct merken dat ze al jaren een geoliede machine zijn. Ze waren net als hun voorprogramma ook duidelijk niet gewend om zonder publiek te spelen, want ze rockten op het podium zonder hun energie naar buiten te sturen. Pas na een dik half uur sprak Pablo het publiek toe en vertelde hun verhaal over hoe het allemaal was gegaan. Een strakke set werd er gegeven met onder andere het tweeluik ‘Blood Meridian’, het bluespareltje ‘Tired of Loving You’ en het psychidelische flowerpower nummer ‘Silver Lovemachine’. Alle drie gaven ze alles: Pablo met geweldige solo’s en vette riffs op zijn gitaren; Luka eens subtiel en gevoelig, dan pure energie en rammend op zijn drumstel; en Robin die met zijn Hammond-melodieën alle hoeken van de zaal vulde.

Nog even gaf Pablo een “Fuck you Corona Virus”-statement door een flesje Corona bier te openen en er een grote slok van te nemen, waarna ze eindigden met ‘Deceit and Woo’ om nog even alles uit de kast te halen.

Uiteindelijk hebben de hele avond zo’n 18.000 mensen het concert bekeken, met tijdens DeWolff een constant aantal van 3000 kijkers, wat in principe drie keer de grote zaal van de Muziekgieterij is. Al met al een wereldprimeur onder deze omstandigheden.

Foto’s Anita Martin

Deel: