Da Lata brengt voor het eerst in 5 jaar een nieuwe langspeelplaat uit. Het langverwachte vierde album ‘Birds’ is een genre overstijgende reis door Londense Afro-Braziliaanse muziek.

Dit is de meest homogene Da Lata plaat tot nu toe. Christian Franck heeft zijn vakmanschap benut en heeft een smeltkroes samen gesteld van het muzikale leven van Londen. Hij heeft een familie bijeengebracht met verschillende muzikale achtergronden in de soul, jazz en gospel, maar ook met Braziliaanse en Afrikaanse achtergronden. ‘Birds’ is een album dat eindelijk de achterhaalde term wereldmuziek over boord gooit.

Chris Franck en Patrick Forge

Er zijn nummers geïnspireerd op de reis naar de bron van Braziliaanse muziek met blazer secties die op zijn genomen in Belo Horizonte. Er wordt gezongen in verschillende dialecten, maar dit is bovenal een Londense plaat. Het ultieme filter is de uniek mix van diversiteit en focus waarbij verschillende culturen één worden.

‘Birds’ is een album met warme organische klanken overgoten met een Funky sausje en instrumentale explosies. Van het nummer ‘Mentality’ dat Afrikaanse trots tentoonspreid, tot het ‘Beatles’-achtige laatste nummer is het een album geworden met soulvolle verassingen en charmante ritmes. Het geluid is zowel intiem als rijk en voert de luisteraar mee naar Da Lata’s tropische Londen en naar de kosmos.

Chris Franck en Syren Rivers

Da Lata is een familie. Menig muzikant die mee heeft gewerkt aan dit album zijn oude vrienden met wie de relatie in de loop der tijd is gerijpt. Vocalisten Vanessa Freeman, Bembé Segué, Syren Rivers en Luiz Gabriel Lopes, de blazers Jason Yarde en Finn Peters, keyboard speler Mike Patto, drummers Tristan Banks en Davide Giovannini, percussionist Carl Smith en Kora Maestro en zanger Diabel Cissokho. Sommigen van deze relaties gaan ver terug, sommigen zijn meer recent. Dan is er ook nog bassist Ernie Mckone die zijn Boogie Back studios ter beschikking stelde voor vele muzieksessies, en studio-tovenaar Toni Econimides wiens expertise en creatieve input essentieel zijn geweest voor Da Lata de laatste jaren.

Het verhaal van Da Lata beslaat vele hoofdstukken, maar de basis bevind zich bij de vriendschap tussen Christian Franck en dj Patrick Forge wiens input aan dit nieuwe album enigszins minimaal was. Ondanks dat beschrijft hij ‘Birds’ als “Het meest ‘Patrick Forge’ Da Lata album tot nu toe”. Misschien doordat het geluid is geëvolueerd, de Afro-Braziliaanse invloed is nog wel steeds de drijvende kracht, maar is nu subtieler gekanaliseerd. Er is een natuurlijke flow. ‘Birds’ bestrijkt zijn eigen territorium waar soulvolle vocalen en Braziliaanse en Afrikaanse ritmes een harmonisch palet vormen dat rijk maar nooit cliché-matig is. Dit alles vormt Da Lata’s tropicalia van Londen. Drie nummers zijn verfraait door blazer arrangementen die zijn geschreven en opgenomen door Rafael Martini in Belo Horizonte, Brazilië. Weelderig, ingewikkeld en vloeiend reflecteren zij de nieuwe fijngevoelige muziek van Da Lata.

Het is op zich al een daad van weerstand en uitdaging om dit soort muziek te maken in het huidige sociale klimaat, maar ‘Birds’ is geen politiek correct statement. Het is een plaat die is geboren uit de unieke muzikale cultuur van Londen. Er zit geschiedenis in, maar met ‘Birds’ wordt er gekeken naar een stralendere horizon. Het is een verzameling van muziek die is geïnspireerd op de natuur, de liefde en overleven in een vijandige wereld.

 

Deel: