Lichteffecten, kinderspeelgoed gebruikt als instrument, electronica. Wie Yann Tiersen kent van de films ‘Le Fabuleux Destin d’ Amélie Poulain’ en ‘Good bye, Lenin!’ kwam bij het concert in 013 in Tilburg bedrogen uit.

Yann Tiersen, geboren in Brest (Frankrijk), is een multi- instrumentalist. Piano, viool, gitaar, accordeon en melodica; niets was hem te veel en later legde hij zich ook toe op zang. In 1995 bracht hij zijn eerste album uit, ‘La Valse des Monstres’, wat een verzameling is van zijn eerdere theater- en filmwerk. Het grote publiek bereikte hij in 2001, toen hij de soundtrack voor ‘Le Fabuleux Destin d’ Amélie Poulain’ componeerde. Vandaag de dag zegt hij spijt te hebben dat hij ooit voor deze film de muziek heeft geschreven, omdat hij er voor altijd mee geassocieerd wordt. Begrijpelijk, want Yann Tiersen is meer dan dat. Een ware experimentele hedendaagse componist die zich de laatste jaren vooral focust op een eclectische combinatie van post(rock) en ambient, maar wél met het filmische karakter dat hij maar al te goed in de vingers heeft.

In deze tour laat hij vooral werk horen van zijn nieuwe album ‘ALL’. Voor zijn inspiratie hoefde hij niet ver te zoeken, want zijn eigen woonplaats voldeed hier prima aan. Het eilandje Ouessant, voor de kust van Bretange, is de plek waar hij nu ruim 20 jaar woont en inmiddels ook zijn eigen studio ‘The Eskal Project’ heeft gevestigd. Op het eiland staat, na eigen zeggen, altijd een harde wind en is onbeschut met maar weinig bomen. Meeuwen vliegen over het gebied en het continue geluid van deze beesten blijven je achtervolgen.

Dit wist Yann tijdens zijn concert vast te leggen door voortdurend een band af te laten spelen met het geluid van deze vogels. Weelderig, ruw, ongepolijst, maar daardoor prachtig. Dat zijn de klanken die je kan verwachten tijdens deze tour van Tiersen. De hoge warrige tonen van de viool deden bijna pijn aan je oren; de pijn die je voelt wanneer een harde wind langs je oren raast. Lichteffecten en hard bombastisch gedreun, dat je moet laten denken alsof je in een helse onweersbui bent beland.

Uiteindelijk plezierde Yann het publiek door de bekende soundtracks ‘Comptine d’un autre ététe’, uit de film ‘Amélie’ en ‘Preparations for the last TV fake’ uit Good Bye, Lenin! te spelen, maar Yann is Yann niet om deze ook in nieuw jasje te steken en speelde de nummers op zijn synthesizer in een moderner jasje.

En na afloop liepen stelletjes verbijsterd naar huis. Waar ze gehoopt hadden op een romantisch avondje uit met prachtig pianospel à la ‘Amélie’, hebben ze stof tot nadenken gekregen van het multitalent. De volgende ochtend zullen ze zijn wakker geworden met het concert nog in hun hoofd en denken: “Het was anders, verrassend goed, maar anders.”

Foto’s (c) Mira van der Hagen

Deel: