In de strijd om de meeste omzet, sluiten grote merken grote deals met bekende merken. Tekenfilmfiguren of striphelden op snoep, sporthelden met pindakaas, en grote artiesten bij artikelen zoals cola. In de strijd met Coca Cola heeft Pepsi al jaren lang deals met artiesten als Michael Jackson, Ray Charles, Britney Spears of Beyonce. Nu komt daar de legendarische rockband Queen bij. Het blikje is uitgebracht ter gelegenheid van de Queen-film ‘Bohemian Rhapsody’ en vooralsnog alleen opgedoken in Mexico.

Queen is overigens al eerder gebruikt in combinatie met Pepsi. In 2006 traden Enrique Iglesias, Beyoncé, Britney Spears en Pink op in een reclamespot van het cola-merk, waarbij ook Roger Taylor en Brian May zelf even te zien waren in het publiek.

In Mexico is een gelimiteerde oplage coleblikjes op de markt gekomen met de beeltenis van Freddie Mercury. Een interessante deal voor de nalatenschap van de zanger, aangezien zangeres Beyoncé in 2012 nog een bedrag van 50 miljoen dollar heeft kunnen opstrijken voor haar beeltenis op de collectorsitems.

Beyonce Pepsi 2012

De blikjes worden geproduceerd in een gelimiteerde oplage en zijn niet overal in de wereld te koop. Dat maakt de blikjes tot items met een hoge verzamelwaarde. Om een voorbeeld te geven; Op eBay worden inmiddels bedragen van 100 dollar gevraagd voor een complete tray van 12 blikjes met de beeltenissen van Britney Spears, Michael Jackson en Ray Charles. De serie van Spears, Charles en Jackson is overigens eerder dit jaar te koop geweest.

Het gebruik van afbeeldingen van artiesten is overigens niet alleen van deze tijd. Al in 1984 werkte Pepsi samen met de Jackson 5 en in 1992 bracht Pepsi een flesje uit in Japan met de afbeelding van Michael Jackson. In 2001 werd de Turkse superster Tarkan (Bekend van de hit ‘Sikidim’) op blik vereeuwigd in een serie waarin ook Ricky Martin verscheen. Ook Britney Spears werd al eerder op Pepsi gedrukt in 2002 en Beyoncé in 2013. Jackson werd overigens  vele malen gebruikt voor campagnes van het colamerk en ook Elvis verscheen reeds op een blik van het bekende cola merk.

De echte verzamelaars van Pepsi-blikjes hebben zelfs de serie van Christina Aguilera, die in 2006 in een korte periode zijn verschenen, en wellicht de serie van de Black Eyed Peas uit 2007. En zo komt al jaren vrijwel ieder jaar een mooie set uit van grote artiesten. De limited Edition van Queen / Freddy Mercury echter valt compleet buiten de reguliere set muziekblikjes van Pepsi. Of het blikje ook in Nederland op de markt komt is nog niet bekend.

Deel: