Op het vorige album ‘The 2nd Law’ haakte Muse in op de overtuiging van de mormonen over het einde der tijden. Op het nieuwe album ‘Drones’ staat voornamelijk een mogelijk volgende wereldoorlog centraal. Overeenkomst tussen beiden albums is dat ‘Drones’ zich net als ‘The 2nd Law’ laat beluisteren als een conceptalbum met enkele korte overgangen tussen nummers. Maar waarop ze op het vorige album experimenteerden met dubstep invloeden is ‘Drones’ weer een progressief rock album geworden.

muse dronesVeel klinkt erg vertrouwd op het album. Met ‘Dead Inside’ wordt je gelijk wakker geschuwd. ‘Psycho’ is weer een rocksong a lá ‘Plug It Baby’ en ‘Uprising’. Terwijl ‘Mercy’ wel erg veel weg heeft van ‘Starlight’, en het waarschijnlijk het meest radiovriendelijke nummer van het album. Maar vergeleken bij de andere songs daardoor juist ook het minste nummer van het album. Wat weer ruimschoots wordt goed gemaakt met het 6 minuten durende ‘Reapers’ en ‘The Handler’. De eerste helft van het album is daarmee voornamelijk recht-toe-recht-aan rock.

De tweede helft wordt geintroduceerd door een sample van John F. Kennedy. Waarna met ‘The Defector’ de invloed van Queen ook nog niet verdwenen blijkt te zijn. Net als in ‘Revolt’ dat klinkt als een titelsong van een jaren ‘80 actiefilm. Interessanter is het daarop volgende ‘Aftermath’. Al krijg je een beetje het idee dat je bij dat nummer naar Dire Straits of Pink Floyd zit te luisteren met een gitaarriff die erg op ‘One’ van U2 lijkt. Ook de voorliefde van de band voor filmische muziek komt duidelijk naar voren. Ook in het 10 minuten durende ‘The Globalist’. Wat het absolute prijsnummer van het album is. Het vormt de gedroomde finale van een rockopera. Al komt het titelnummer er nog achteraan.

Muzikaal gezien is ‘Drones’ voor Muse begrippen terug naar hun basis. Vertrouwd en goed nieuws voor wie daar na het geweld op ‘The 2nd Law’ naar verlangde, maar daardoor wel iets minder spannend dan het vorige album. Toch is Muse momenteel één van de weinige bands die begrippen als een conceptalbum en een rockopera naar voren brengen. En daarin zijn ze met ‘Drones’ opnieuw geslaagd. (8,0/10) (Warner)

Deel: