Het optreden van Marilyn Manson, dat eind juni in Moskou gepland was, werd gecancelled vanwege een bommelding. Vandaag staan twee Russische jongens vooraan in TivoliVredenburg Utrecht met op hun spandoek de tekst: “Apologies from Russia, Come Back, We Love You”, met een tekening van Marilyn Manson als cupido. Want dit concert gaat wel gewoon door, met The Charm the Fury als opener.

Het Amsterdamse The Charm the Fury, een metalcoreband, heeft september vorig jaar hun debuutalbum ‘A Former Shade Of Myself’ uitgebracht. Voor songs als ‘A Testament’ en ‘A Former Shade of Myself’ brult en schreeuwt frontvrouw Caroline Westendorp de longen uit haar lijf om ons een blik op de wereld om ons hen te doen werpen, met onderwerpen als homorechten in Rusland en het corrupte banksysteem, maar ook verbroken relaties komen langs.

Een groot doek belemmert tijdens de intro (Italiaanse opera) het zicht op wat er achter allemaal op het podium gebeurt, maar dan gaan de lampen aan en is de silhouet van Marilyn megagroot zichtbaar. Het doek valt bij ‘Angel with the Scabbed Wings’, een soepele muzikale overgang. Veel oude songs komen langs, zoals ‘The Dope Show’, ‘This is the New Shit’ en ‘The Reflecting God’ (als aflsuiter). En maar twee songs van het laatste album ‘Born Villain: ‘Hey, Cruel World’ en ‘No Reflection’. Liggend en kruipend op de vloer zingt Marilyn gewoon door, afgewisseld met op de boxen neerknielen en vingertop-contact makend met de voorste rij fans. Of liggend op de rand van een torenhoge kansel tijdens ‘Antichrist Superstar’, niks is hem te gek: tijdens de Eurythmics’ cover ‘Sweat Dreams (are made of this)’ loopt hij op stelten, steunend op 2 lange krukken.

Van Depeche Mode zingt hij ook een cover, het zeer dansbare ‘Personal Jesus’. Enigszins pissed gooit hij tijdens het optreden van alles weg, zoals zijn microfoon, flesjes water, spandoeken etc., op het podium of het publiek in. Herhaaldelijk heeft Marilyn het over “Praise Amsterdam” en wil het publiek niet enthousiast meedoen met het roepen van “Halleluja Amsterdam”, want we zijn toch echt in Utrecht! Begrijpen doet Marilyn dat niet, en dan wil de show ook niet echt op gang komen: lange pauzes tussen de songs, “Excuses for my Sabattical” grapt Marilyn, in het begin moet een song na de eerst paar noten opnieuw en zijn stem(geluid) is niet altijd goed te horen. Maar toch is er magie, zwarte magie wel te verstaan, die de fans tevreden naar huis begeleidt!

Deel: