Het New European Ensemble speelt de Nederlandse première van La Morte Meditata, een dramatische scène voor alt en instrumentaal ensemble van de Fransman Bruno Mantovani. Deze ‘miniatuur-opera’, gebaseerd op teksten van de Italiaanse dichter Giuseppe Ungaretti, staat bekend als een van zijn markantste composities. Het ensemble presenteert deze primeur op zaterdagavond 15 maart in de Haagse Nieuwe Kerk, tijdens het festival Dag in de branding. De alt Carina Vinke neemt de solorol voor haar rekening.

La Morte Meditata klinkt in combinatie met de Suite van Arnold Schönberg, waaraan Mantovani de instrumentale bezetting ontleende voor drie klarinetten, drie strijkers en piano. Schönberg kwam op de ongewone instrumentencombinatie na het beluisteren van jazzmuziek die in de jaren twintig op 78-toerenplaten Europa bereikte vanuit de VS. Schönbergs Suite heeft onmiskenbare jazzy trekjes en vraagt van de musici het uiterste aan virtuositeit.

Ook te beluisteren zijn Berceuses du chat, drie nonsensrijmpjes van Igor Stravinsky, en het eendelige pianokwartet van Gustav Mahler.

In het Haagse New European Ensemble spelen jonge musici uit verschillende Europese landen. Het ensemble is inmiddels vijf jaar actief en wil met inventieve programma’s en educatieve projecten een breed publiek voor nieuwe muziek enthousiasmeren. Vele componisten klommen al voor de musici in de pen. In 2011 organiseerde het ensemble een festival rond de Finse componiste Kaija Saariaho. In het seizoen 2013/14 is Magnus Lindberg bij het ensemble composer in residence. De concerten van het ensemble worden in de pers goed ontvangen. “De uitvoeringen van het nog jonge New European Ensemble waren exemplarisch (Frits van der Waa in De Volkskrant **** over een concert met werken van Saariaho).”

De Fransman Bruno Mantovani (1974) is een van de succesvolste componisten van zijn generatie. Dirigenten als Riccardo Chailly en Pierre Boulez brengen zijn werk in première. De New York Times bestempelde een cd met zijn muziek tot een plaat van het jaar. Componeren doet hij met een open blik. Bij voorgangers (van Schubert tot Bartók), in jazz en wereldmuziek, maar ook in literatuur en schilderkunst vindt hij inspiratie voor een eigenzinnig oeuvre.

Foto (c) Ronald Boersen

Deel: