Ongeveer 70 boeken en twaalf seizoenen op de Nederlandse televisie bewijzen wel dat Baantjer altijd geliefd is geweest in Nederland. Nederland was dan ook in rouw toen Piet Römer (De Cock) in 2012 overleed. Nu, ruim twee jaar later brengt Niehe van Lambaart theaterproducties De Cock met cé oo cé ka terug naar Nederland in vorm van een frisse theaterproductie. Ik bezocht deze bijzondere productie in Theaters Tilburg.

Bij aanvang van de voorstelling worden we meegenomen naar de eerste solotournee van Suze One (Alexandra Alphenaar). Ze verwelkomt het publiek en voordat ze haar openingsnummer heeft gezongen lijkt er al iets mis te gaan bij de techniek in het theater. De computer die de lichtrekken aanstuurt blijkt last te hebben van een storing en een van de lichtrekken komt naar beneden met daaraan het lichaam van een overleden jongen.

Als later blijkt dat de overleden jongen zaaltechnicus Martin (Tom Afman) blijkt te zijn, barst de paniek los in Theaters Tilburg. Binnen no-time is het hele theater in rep en roer en de binnenkomst van de Recherche komt als geroepen. Het themanummer van Baantjer wordt ingestart en Jurre de Cock (Peter Tuinman) en Dick Vledder (Mike Weerts) betreden onder luid applaus, maar geheel in stijl het toneel. Tijd voor een onderzoek, maar de jonge rechercheur Vledder weet niet waar hij moet beginnen. Het levenloze lichaam hangt nog steeds pontificaal boven het toneel en de zaal zit vol met publiek, of eigenlijk getuigen als het aan De Cock ligt. “Niemand het gebouw uit, totdat we iets weten”, verkondigt Vledder even later op advies van De Cock. Maar vooralsnog hebben ze geen beeld van wat er is gebeurd, dus gaan de heren op onderzoek uit. Toneelmeester en verdachte Gerard (Evert van der Meulen) probeert op verzoek het voordoek te sluiten en de heren besluiten het overige theaterpersoneel te ondervragen. Theaterdirectrice Christine (Miryanna van Reeden) probeert de zaal gerust te stellen, terwijl ondertussen blijkt dat al het personeel wel een motief heeft om Martin te vermoorden. De gemoederen onderling lopen ondertussen hoog open en er vliegen beschuldigingen over en weer. De zaak wordt ook alleen maar benauwder als er backstage nog een moord wordt gepleegd…

Baantjer schetst een typische vertolking van het welbekende Baantjer op televisie. Peter Tuinman weet het personage van De Cock gepassioneerd en herkenbaar weg te zetten. De manier waarop hij zijn hoedje op de kapstok gooit, belt met zijn zieke vrouw thuis en zich niet buiten het onderzoek van zijn collega kan houden, brengt een hoop teweeg in de zaal. De zaal leeft mee en er wordt uitbundig gelachen om zijn juist getimede opmerkingen. Ook scriptschrijver Peter Römer weet zijn rol als commissaris Buitendam vol toewijding ten tonele te brengen. Het voelt lekker nostalgisch en brengt veel herkenning mee uit de televisieserie.

Baantjer in het theater brengt een boeiend verhaal waar we door middel van Flashbacks steeds meer te weten krijgen over de hoofdpersonages uit het verhaal. Het drama druipt er lekker van af, zo blijkt dat er op grote schaal gefraudeerd wordt in het theater en dat er wordt gevochten om vriendinnetjes en banen. Als uiteindelijk zelfs voormalig kassamedewerker Karin (Sophie van Oers) een motief lijkt te hebben, wordt het toch allemaal wel heel erg ingewikkeld. Gelukkig zijn er genoeg getuigen aanwezig in de theaterzaal die kunnen meedenken in het onderzoek!

Baantjer en de moord in het theater is een vermakelijke productie waar voor de bezoeker de ervaring centraal staat. De creatives zijn er in geslaagd dit gevoel van begin tot eind vast te houden, zelfs in de pauze ontkom je niet aan het feit dat je getuigen bent van een moordzaak. Dit maakt de productie tot een vernieuwend theaterconcept wat nog vele jaren mee kan.

De voorstelling tourt nog tot eind februari door Nederland.

Deel: