In 2019 begon hij al een crowdfunding om zijn droom waar te maken om een album op te nemen in de legendarische Abbey Road Studios in Londen. Uiteraard dè studio waar The Beatles bijna al hun muziek hebben opgenomen, en voor een Beatleskenner als Yorick natuurlijk de ultieme eindbestemming als opnamestudio (eerder dit jaar bracht hij ook het boek ‘De Platenkast van Paul McCartney’ uit). Alles leek ervoor klaar te zijn om in 2020 daar op te nemen. Maar uiteraard gooide dat ene virus dat de hele wereld in zijn greep hield roet in het eten. Er kwam in plaats daarvan eerst nog een ander album in 2021: ‘Playing By Ear’. Toch konden de plannen in 2022 eindelijk waargemaakt worden. Nu, nog eens drie jaar later, is daar het album ‘Do It Now’. Grotendeels opgenomen in Abbey Road, met een hoesfoto die in de legendarische Studio 2 van het pand is gemaakt. Het schept hoge verwachtingen.
Gelukkig maakt Yorick die volledig waar. De eerste George Harrison-achtige single ‘The Keepers Of The Gates’, een protestsong over dat luisteraars tegenwoordig te veel luisteren naar wat algoritmes ons voorschotelen, smaakte al naar meer. Natuurlijk leunt veel op het album naar de popmuziek uit de periode van de jaren ’60 en vroege jaren ’70. Natuurlijk is daar die onvermijdelijke Beatles invloed in bijvoorbeeld het speelse en grappige ‘Charity Shop’, of ‘Better Days’ (waarin het basloopje veel doet denken aan ‘Rain’ van The Beatles. Maar ‘The Greatest Jerk’ en ‘The Great Resignation’ ademen dan weer orkestrale symfo à la ELO of Supertramp. ‘In Dreams’ had niet misstaan in de psychedelische periode van de tweede helft van de jaren ’60.
Maar het knappe is dat het niet specifiek gedateerd klinkt, maar dat Yorick eigenlijk de beste invloeden uit die tijd naar 2025 heeft weten te vertalen. Zo passen ‘Dear Frances’, ‘Do It Now’ en ‘The Biggest Heart’ echt in de stijl van andere bands van het Excelsior label (denk aan Johan of Daryll-Ann).
‘Do It Now’ is misschien zelfs wel Yorick’s meest veelzijdige album tot nu toe geworden. Van radio vriendelijke pop (‘The Biggest Heart’) naar psychedelica (‘In Dreams’), barokpop (‘Charity Shop’), country (‘Welcome Back’) en west coast achtige orkestratie in de prachtige ballad ‘Rainy Day’. De trip naar de Londense studio heeft duidelijk het beste in Yorick en zijn band en producer Frans Hagenaar naar boven gehaald. (9/10) (Excelsior)
