De Ierse postpunk band Fontaines D.C. is volgens muziekkenners een van de heetste en meest spraakmakende bands van het moment. Volgens goed punk-gebruik druk maken over de teloorgang van de maatschappij in combinatie met scherpzinnige teksten doorvlochten met poëzie heeft hen tot de vaandeldragers van de hedendaagse punk-revival gemaakt. Voorafgaande aan de release van hun derde album ‘Skinty Fia’ toert de band nog even langs de puinhopen van het Europese vaste land. Meer dan eens een reden om de meest Europese stad van ons land te trakteren met heel wat kommer en kwel. Afgelopen dinsdag stond de band dan ook in een reeds lang uitverkochte Muziekgieterij waar de verwachtingen voorafgaande aan het concert hoog bleken te zijn.

De eveneens Ierse band Just Mustard toert als support act met de heren mee en schotelde de avond het publiek een combinatie van punk, shoegaze en noise voor. Een oplettende aanwezige zou bij het horen van zangeres Katie Ball direct de vergelijking hebben gemaakt met de in de jaren ’90 bekende shoegaze band Cranes. De aangename set die neergezet werd bleek een passend intro te worden voor de aanwezigen en de band om voor de rest van de avond op voort te kunnen borduren.

Het vijftal uit Dublin openden hun set met enkele ingetogen nummers waaronder ‘A Heroes Death’ and ‘Jackie Down The line’. Deze set werd in een opvallend vlot tempo en zonder pauzes uitgevoerd maar kon tegelijkertijd toch dreigend onder je huid kruipen. Een knappe prestatie die veel artiesten in het post-punk genre live niet na kunnen doen zonder uit de bocht te vliegen.

Met het nummer ‘I Don’t Belong’ werd subliem het omslagpunt van de avond ingeluid. De weg werd nu vrijgemaakt voor een duidelijk hardere set welke alleen nog onderbroken werd met de actuele hit ‘I Love You’. De band bleek het aanwezige publiek nu zichtbaar bij de kladden te hebben en alles wees er op dat ze dit momentum ook niet meer uit handen liet nemen.

Tijdens het optreden is gebleken dat Fontaines D.C. het vooral moet hebben van de kracht waarmee hun teksten worden geuit. Ze hebben hierdoor al veel fans weten te winnen. Teksten die vaak poëtisch zijn en verpakt hoe men naar de omgeving kijkt. Door de vaak snelle herhalingen van woorden of zinnen krijgen deze teksten meer gewicht. Een vakmanschap die zanger Grian Chatten tot ware kunstvorm heeft weten te creëren. Hij had dan ook een groot aandeel in het waarmaken van de verwachtingen die men voorafgaand aan het optreden had. In Maastricht leek de zanger duidelijk in zijn flow te zitten en was ook nog eens goed verstaanbaar.

Het eerste hoofdstuk werd afgesloten met hun grootste hit ‘Boys In A Better Land’, waarna de band nog eens voor een toegift van drie nummers hun laatste opwachting maakte voor een opgetogen publiek.

Fontaines D.C. mag weliswaar nog een jonge band zijn die nog niet zo lang geleden is opgericht, hun live-optreden in de Muziekgieterij dinsdagavond was een uiting van volwassenheid en klaar voor de toekomst. Met een strak optreden waar hard gewerkt werd maar hierdoor wel weinig tot geen ruimte voor interactie met het aanwezige publiek. Voor een deel van de aanwezigen is contact met publiek een vereiste, voor ondergetekende echter niet. Heden ten dage lijkt interactie met publiek voornamelijk te vervallen in meningendrammerij en holle gebaren bedekt met een flinke saus hypocrisie . Tijdens ‘Hurricane Laughter’ riep hij vermoedelijk bij voorbaat al “and there is no connection available!”.

Foto’s (c) Perry Hermans

Deel: