Rond oud en nieuw is het altijd tijd voor de jaarlijstjes. Dit doen we op Maxazine al jaren, zo ook dit jaar. We hebben dit jaar aan een aantal medewerkers gevraagd een eigen lijstje te maken van hun beste albums, foto’s, bands, concerten, of dergelijke. Bekijk hieronder het de eindejaarslijst concerten 2018 van recensent Jan Vranken:

5. Kayak

Kayak Ton Scherpenzeel

Foto (c) Patrick Strouken

Ze spraken tijdens dit concert niet alleen hun oude fans aan, maar met ‘Seventeen’ was ook duidelijk ruimte gevonden voor een nieuwe groep, veel jongere fans die het genre weten te waarderen. De band had tot de volgende ochtend kunnen en mogen spelen. Wat een geweldig goede band is dit nieuwe Kayak. Natuurlijk mochten classics en publieklievelingen ‘Ruthless Queen’ en in de encores ‘Starlight Dancer’ niet ontbreken. Het was een concert zoals dat alleen door Kayak gegeven kan worden. De band gaf haar visitekaartje af aan het publiek. We zijn nog lang niet van Kayak af, en dat is maar goed ook. Hollands prog glorie pur sang. Dit Kayak begint pas aan wat waarschijnlijk een zegetocht zal blijken te worden.

4. Blaudzun

Blaudzun

Foto (c) Armelle van Helden

Eind april gaf Blaudzun een concert in de Muziekgieterij te Maastricht. Het nieuwe album ‘_Up_’ is het beste van Blaudzun en leent zich uitstekend om live te vertolken. Dat geldt voor de grote nummers, maar ook voor de kleine liedjes zoals ‘One Way Ticket’ dat in Maastricht bijzonder intens werd gebracht. Er zullen vast bezoekers zijn geweest die me de term “magisch” niet kwalijk zouden nemen. Blaudzun maakte zich er niet makkelijk van af. Ze speelden maar liefst 21 nummers en langzaam maar zeker gaf de Muziekgieterij zich helemaal over. Een klasse clubshow van een band die zich tot de internationale eredivisie van topbands mag rekenen.

3. Racoon

Foto (c) Anita Martin, AnnaPileaFotografie

Ook in april stond Racoon in de stijf uitverkochte Maastrichtse poptempel De Muziekgieterij om hun nieuwe tour af te trappen. Een tour die ze zelf benoemden als hun ‘Road to Ziggodome’ waar ze later deze maand op de 28ste acte de presence gaven. De band speelde heerlijk los en het was duidelijk dat ze het podium hadden gemist. Samen met het steeds beter reagerende publiek dreef de band de temperatuur omhoog in de Muziekgieterij. De band rustte niet op zijn lauweren, maar besloot voor de maximale winst te gaan. Met ‘No Mercy’ en ‘Liverpool Rain’ bracht de band de stemming tot een kookpunt. Game, Set and Match. Racoon kwam zag en overwon. Een gedenkwaardige avond in Maastricht.

2. Fish

Fish

Foto (c) Anita Martin, AnnaPileaFotografie

Toen Fish het podium betrad van het Parkstad Limburg Theater werd hij door het publiek ontvangen als een vader die terugkeerde na lang van huis te zijn geweest. De man hief zijn handen omhoog en de meer dan duizend man in de zaal begonnen ‘Slàinte mhath’ mee te zingen. Fish, de levende legende uit Schotland, heeft nog steeds een immense schare hondstrouwe fans. Dit werd eens en te meer duidelijk een Heerlen. Fish toerde door Europa met voor de fans een laatste kans om het legendarische Marillion album ‘Clutching at Straws’ integraal live uitgevoerd te zien worden. Hij speelde verder nieuwe nummers die de mensen al kennen van ‘A Parley with Angels’, en een aantal nog nooit eerder live gespeelde nummers.

1. Nits

Nits

Foto (c) Anita Martin, AnnaPileaFotografie

Begin december gaven The Nits het eerste optreden van het tweede deel van de ‘Angst’ tour in de Muziekgieterij in Maastricht. Het album is al in 2017 uitgekomen en er was al eerder mee getourd. De band trapte het concert af met ‘Oom-Pah-Pah’ van het album ‘In The Dutch Mountains’. Een titel die nooit of zelden live was gespeeld. Gedurfd om het publiek meteen zo bij de strot te pakken met een klein en intens liedje. Het werkte. De zaal werd meteen muisstil. Nits had de ‘Dutch Disease’ meteen de das om gedaan. ‘Sketches of Spain’, ‘Nescio’, ‘J.O.S. Days‘, ‘In the Dutch Mountains’, het publiek stond voor het podium vastgenageld en gefascineerd te genieten. Het was een memorabel mooi optreden in Maastricht.

Deel: