In een praktisch uitverkocht Brugs Concertgebouw begon op 3 oktober 2025 het Belgische luik van de tour van ABBA Gold, een van de meest populaire ABBA tribute bands die al 25 jaar toeren. Op de achtergrond stond een fraai uitgewerkt podium met een grote cirkel waarin het ABBA-logo is verwerkt, omlijst door beeldschermen.
Het optreden opende met filmpjes waarin de zangeressen zichzelf aankondigen. Vanaf de eerste seconde straalde de productie de typische ABBA-stijl uit, verzorgd en tot in de puntjes afgewerkt. ABBA stond bekend om zijn meerstemmige zang van Agnetha en Frida, en de melodische rijkdom van Benny en Björn. Hoewel veel nummers vrolijk en dansbaar klonken, zat er vaak een melancholische ondertoon in de teksten en harmonieën.
De show begon met het energieke live nummer ‘Summer Night City’. Alle bandleden op het podium leken fysiek goed op de echte bandleden. We zagen de knappe blonde opvallende Agnetha (Clair Gleave) en de meer ingetogen Frida (Tegen Jones). Bij de eerste zanglijnen zette Agnetha meteen de toon: helder, krachtig en assertief. Links op het podium zagen we Björn op gitaar en rechts op het podium Benny achter een futuristisch ogende zilverkleurige Yamaha synthesizer uit de jaren zeventig. De backing band zat meer op de achtergrond met Grischka Zepf op de basgitaar.
Agnetha opende met haar sopraanstem en sneed door de donkere disco-georiënteerde ‘Summer Night City’. Frida dubbelde met haar warme en diepe mezzosopraan. De toon was meteen gezet. Hier was ABBA! ‘Voulez-Vous’ zette het tempo stevig in, met onweerstaanbare disco-ritmes die de zaal in beweging brachten. Tijdens ‘Fernando’ zwaaiden honderden armen in de zaal mee op de melodie; Het duurde niet lang voor het publiek rechtstond om voluit mee te zingen.
Bij ‘Mamma Mia’ stond de hele zaal recht, handen in de lucht. Op het refrein zong iedereen uit volle borst mee, vooral tijdens de modulatie die de energie nog verder opdreef. Met ‘Take a Chance on Me’ toonden de knappe zangeressen hun perfecte harmonie. ‘Honey, I’m still free’ weerklonk door de zaal, en je voelde dat sommige mannelijke fans best naar voren wilden stappen om die kans te grijpen.
Alle typische dansposes van ABBA passeerden de revue, waarbij de zangeressen het hele podium gebruikten. Met ‘One of Us’, de laatste grote hit van ABBA, schakelde de band over naar een ingetogen sfeer. De meeslepende ballade temperde het tempo en gaf de zaal een breekbaar moment van ademruimte na alle uitbundigheid. ‘Chiquitita’ werd mooi gebracht, met sfeervolle belichting. Dankzij de bourdonbas en de Griekse sirtaki-achtige gitaar klapte het publiek vanzelf mee.
Aan het slot schakelde de verlichting naar rood. De bandleden gingen samen rond de drum staan in kleine formatie voor een intiem moment. Het publiek gaf op het einde een staande ovatie en vroeg nog om een bisnummer. Met de medley van ‘Ring Ring’ (het eerste Europese succes van ABBA) en ‘Honey Honey’ werd de avond feestelijk afgerond. En als kers op de taart speelde een grote fan nog spontaan ABBA nummers op de piano in de foyer. Het was een exclusieve ervaring in het Concertgebouw van Brugge. De tour ‘ABBA Gold’ zal in 2025 en 2026 nog verschillende concertzalen aandoen in België, Nederland en Duitsland.
Foto’s (c) Fred Stiens